Моніторинг закупівель

10 лютого 2021
703
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокатка зі спорів з контролюючими органами, консультантка з закупівель

Хто і за яких підстав здійснює моніторинг публічних закупівель у 2021 році? Як довго триватиме «перевірка», та що робити замовнику під час та після неї? Роз’яснюємо ключові аспекти, щоб ви могли попередити моніторинг, та знали, як поводитись у разі його початку.

Хто здійснює моніторинг закупівель

Згідно з приписами ст. 8 Закону № 922 та ст. 5 Закону № 2939 моніторинг публічних закупівель здійснює Держаудитслужба (далі – ДАС) та її територіальні органи, але щодо замовника, а не учасників.

Якщо замовник, приміром, знаходиться у Київській області, моніторити його закупівлі може здійснювати не лише ДАС, чиї повноваження поширюються на зазначену область.

Наприклад, у справі № 500/2150/20, замовник розташований у м. Тернопіль, а моніторинг проводив орган  ДАС із розташуванням у м. Одеса. У справі № 480/3179/19 замовник розташований у м. Суми, а моніторингом займався не територіальний, а центральний орган — ДАС України. У цих випадках суди не визнавали такі дії неправомірними, через «прописку» органу ДАС.

Чи мають право аудитори вимагати, аби замовник розірвав договір

Підстави для моніторингу закупівель ДАС

Підґрунтя для моніторингу закупівель Держаудитслужбою регламентує ч. 2 ст. 8 Закону № 922. Пам’ятайте, що рішення про проведення моніторингу приймає не будь-яка посадова особа органу ДАС, а лише:

  • керівник,
  • заступник,
  • інший працівник, який має такі повноваження.

Початок моніторингу ще не означає, що замовник дійсно порушив законодавство. Такі дії органу ДАС свідчать лише про те, що деякі дії замовника містять ознаки порушення. Моніторинг проводиться для того, щоб з’ясувати всі обставини справи.

Закон № 922 передбачає 5 підстав для початку моніторингу. Втім, орган ДАС може розпочати моніторинг за наявності, як однієї такої підстави, так і декількох. Наприклад, інформацію про можливі порушення законодавства замовником надав народний депутатом, а у ЗМІ була опублікована стаття з цього приводу.

Отже, підставами для проведення моніторингу у 2021 році можуть стати:

  1. Дані автоматичних індикаторів ризиків. З приписів п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 922, вбачається, що це — певні, критерії, які вже мають встановлені параметри, а їхнє застосування дозволяє автоматично виокремлювати закупівлі, які містять ознаки порушень. Наразі таких індикаторів — 35 (Наказ Мінфіну № 647 від 28.10.2020).
  2. Інформація, отримана від органів державної та місцевої влади,або народних депутатів України, з якої вбачається, що замовник міг здійснити порушення.
  3.  Повідомлення у ЗМІ, які можуть свідчити про ознаки порушення.
  4. Сам орган ДАС виявив в електронній системі інформацію, яка дає підстави вважати, що відбулося порушення законодавства.
  5. Інформація, що надійшла від громадських об’єднань щодо наявності ознак порушення, які виявлені за результатами громадського контролю. 


Тож, не дивлячись не те, що громадські організації та їх спілки не мають права втручатися у процедуру закупівлі, вони можуть надати інформацію про ймовірні порушення до уповноваженого органу — ДАС.

Моніторинг закупівель
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Для моніторингу процедур закупівель не стали перешкодою ані нові законодавчі норми, ані карантинний режим. Держаудитслужба своєї роботи не спинила. Дізнайтеся, коли аудитори виявляють порушення під час моніторингу процедури закупівлі?

Хоча підпункти 2-5 ч.2 ст.8 Закону № 922 сформовані доволі розмито, що передбачає їх множинне трактування, для того щоб почати процедуру моніторингу, орган ДАС повинен мати докази, що така інформація надійшла від уповноважених джерел. Зокрема, це може бути письмова заява народного депутата, відео-запис новини у ЗМІ, запит від громадської організації, тощо. Якщо орган ДАС не матиме матеріальних підтверджень наявності законних підстав для початку моніторингу, то такий моніторинг буде – неправомірним.

Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель

Відповідно до ст. 5 Закону № 2939, здійснення моніторингу відбувається за місцезнаходженням органу ДАС, тобто у приміщенні такого органу.

Після прийняття рішення про початок моніторингу, орган ДАС повинен опублікувати, протягом 2-х робочих днів, в електронній системі повідомлення про наявність такого рішення.

В такому повідомленні маю бути зазначені:

  • унікальні номери: оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір (у випадку використання переговорної процедури);
  • опис підстав для проведення моніторингу.

Моніторинг закупівельВажливо. Початок моніторингу не зупиняє проведення закупівель, а у випадку стадії укладання договору — не забороняє його укладання. Крім того, вже укладений договір не визнається автоматично недійсним. Однак, таке може статися після проведення моніторингу.

Строки проведення моніторингу Держаудитслужби

Закон № 922 дозволяє проводити моніторинг не довше, ніж 15 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня після дати опублікування повідомлення.

Так, якщо Рішення прийняте 05.02.2021 року, опублікуване 08.02.2021, то моніторинг необхідно закінчити не пізніше (останній день для моніторингу) – 01.03.2021.

Моніторинг закупівельЗверніть увагу. Якщо повідомлення опубліковане 05.02.2021, то перебіг строку розпочинається з 08.02.2021, оскільки 6 та 7 лютого цього року – вихідні дні. Останнім днем для здійснення моніторингу в такому випадку буде 26.02.2021.

Під час проведення моніторингу, орган ДАС має право запитувати у замовника пояснення (певну інформацію, письмові докази) щодо предмету моніторингу. Такі запити надсилаються через електронну систему та автоматично опубліковуються.

Замовник зобов’язаний протягом трьох робочих днів з дня опублікування запиту надати відповідні пояснення, також через електронну систему. За таких обставин, замовникам потрібно уважно перевіряти свою сторінку в електронній системі.

Якщо замовник вирішив, що помилково не пояснив якійсь нюанс, або через технічні проблеми не надав певного документа щодо предмету моніторингу, має право надіслати таку інформацію до закінчення процедури моніторингу.

Документи, які складають за результатами моніторингу

Після проведення моніторингу, орган ДАС формує висновок про його результати (далі – висновок). Сформований висновок повинен бути затверджений керівником органу ДАС чи його заступником, а також обов’язково опублікований в електронній системі протягом трьох робочих днів з дня його формування.

Обов’язкові реквізити такого висновку регламентує ч. 7 ст. 8 Закону № 922.

У випадку, коли під час моніторингу не встановлено порушень, інформація про їх відсутність також повинна бути відображена у висновку.

Якщо ж порушення виявлили, але тендер відмінили, або визнали таким, що не відбувся, орган ДАС лише описує вчинення порушення, але не зобов’язує замовника усунути таке порушення, оскільки воно – припинилося.

У ситуації, коли орган ДАС запідозрив наявність ознак порушення, виявлення яких належить до компетенції інших держорганів, має повідомити письмово про це належним органам. Наприклад, виявлено ознаки порушення щодо конкуренції. За таких обставин, орган ДАС повідомить АМКУ.

❓ Чи може суд змусити аудиторів скасувати висновок

Варіанти дій Замовника після оприлюднення висновку ДАС

Замовнику надається три робочі дні з дня опублікування висновку для звернення до органу ДАС з метою отримання роз’яснень щодо змісту висновку та вимог, які у ньому відображені. Тому замовникам потрібно уважно підійти до формування такого запиту, адже уточнити вимоги вдруге неможливо.

Відхилення учасника закупівлі за кримінальне правопорушення

Закон № 922 дозволяє замовнику обирати з декількох можливих дій, які слід вказати в електронній системі, але в межах строку, що не поновлюється, — протягом 5 робочих днів з дня опублікування висновку:

  • замовник може опублікувати інформацію,(за необхідності документи), що підтверджує факт виправлення порушення, про яке йдеться у висновку;
  • надати обґрунтовані заперечення, щодо того, що у висновку міститься помилкові умовиводи;
  • надати інформацію, щодо причини неможливості усунути порушення.

У випадку, коли замовник вважає, що зміст висновку не відповідає законодавству, може звернутися до суду з позовом щодо скасування такого висновку. Але вирішувати питання щодо подання позову потрібно не довше, ніж 10 робочих днів, з дня його опублікування такого висновку.

Пам’ятайте, за умови отримання висновку про вчинення порушення, замовник має декілька варіантів дій. Обираючи подальший алгоритм спирайтесь на наявні докази щодо складу порушення або його відсутності.

logo