Закупівля бензину: від плану до обрання процедури

29 вересня 2021
887
Середній бал: 5 із 5
експерт, юрист, заступник начальника служби матеріально-технічного постачання та закупівель ДП «МТП «Чорноморськ»

Пальне для замовників, що мають власний автотранспорт або забезпечують діяльність автогосподарств, є в першу чергу основою безперебійної роботи таких підприємств. Як спланувати та провести закупівлю пального для автотранспорту, роз’яснює експерт на прикладі закупівлі бензину. Професійні поради щодо визначення очікуваної вартості та умов договору про закупівлю бензину, допоможуть вам уникнути непорозумінь під час його виконання.

Планування закупівлі бензину по тендеру

Планування закупівлі бензину на кожен наступний рік здійснюється замовником самостійно, виходячи із досвіду попередніх років. Замовникам, витрати яких фінансуються з бюджету, також слід враховувати видатки кошторису на наступний рік. Стане у пригоді стаття «Річний план закупівель бюджетної установи».

☝️ Планування закупівель ➤ Навчання ➤ Сертифікація

Розрахунок очікуваної вартості бензину

Найважливішим моментом під час планування закупівлі такого товару як бензин є визначення орієнтовної очікуваної вартості під час складання річного плану закупівель. Чому саме орієнтовної очікуваної вартості? Насамперед вартість предмета закупівлі під час планування — запорука визначення правильного виду закупівлі, водночас передбачити ринкову вартість бензину та її коливання протягом року без системного аналізу ринку малоймовірно.

Динамічність зміни ціни на паливо, яку неможливо заздалегідь передбачити та закласти в очікувану вартість при плануванні закупівлі на наступний період є проблемою багатьох замовників, яку кожен із них вирішує самостійно, про що й поговоримо далі.

Для формування очікуваної вартості бензину рекомендуємо використовувати інформацію з офіційних відкритих джерел, а саме:

Попри наявність відкритих джерел, що надають інформацію про середньоринкові ціни, під час планування слід враховувати нестабільність ринку палива та передбачати можливість підвищення ринкових цін на бензин до моменту оголошення закупівлі.

Відтак, з метою уникнення у подальшому проблем із визначенням виду закупівлі, замовникам, річна потреба яких з урахуванням поточної вартості бензину балансує на межі обрання між, наприклад, спрощеною закупівлею або процедурою закупівлі, рекомендуємо зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої вище.

Предмет закупівлі для закупівлі бензину за державні кошти

Предмет закупівлі визначайте відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (ДК 2015).

При закупівлі бензину використовуємо код ДК 021:2015 — 09130000-9 «Нафта і дистиляти». Під час розміщення інформації на етапі оголошення закупівлі, відповідно до п. 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, також  зазначаємо код товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельними словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

До уваги замовників – до вказаного коду ДК 021:2015 — 09130000-9 «Нафта і дистиляти» належить також  дизельне паливо та нафтовий газ скраплений. Таким чином, якщо замовник має автотранспорт, для забезпечення роботи якого необхідно придбання різного пального, під час планування це слід врахувати, оскільки відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» бензин, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений – один предмет закупівлі, та обрання виду закупівлі буде залежати від потреб замовника на всі ці види палива.

Крім того, залежно від потреб та матеріальної бази замовників можуть здійснювати закупівлю бензину наливом (за наявності у замовника ліцензії на зберігання пального) або у талонах.

Замовники, які відповідно до власних потреб планують закупівлю як наливом, так і у талонах, також мають пам’ятати, що це один предмет закупівлі. Водночас, враховуючи, що технічні вимоги до предмета закупівлі, кваліфікаційні критерії для учасників та умови договору у такому випадку будуть різнитись, рекомендуємо проводити декілька закупівель за обраним видом закупівлі або здійснити поділ закупівлі на лоти.

Закупівля бензину: КЕКВ

Визначення КЕКВ для замовників, видатки яких фінансуються із бюджету, здійснюються відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333. Придбання пально-мастильних матеріалів, талонів, смарт-карт (у тому числі для транспортних засобів спеціального призначення) здійснюється по КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Нагадаємо, що інформація про відповідний код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів) має зазначатись у річному плані закупівель.

Які КЕКВ застосовувати для закупівлі

Яку процедуру обрати

Вибір процедури закупівлі залежить від загальної очікуваної вартості предмету закупівлі. Як ми вже наголошували, якщо замовник вагається, краще зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої вище. Нагадаємо, відповідно до  ч. 10 ст. 3 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування цього Закону.

Водночас ключовим у цій нормі є заборона на поділ предмету на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель.

Тобто, якщо замовник, виходячи із загальної потреби у закупівлі бензину, наприклад на 3 мільйони гривень, має провести процедуру відкритих торгів, Закон не забороняє провести 6 процедур відкритих торгів по 500 тисяч гривень кожна, звісно радимо не робити цього одночасно.

Більш того, замовник може отримати певну вигоду від такого «поділу». Як вже зазначалося вище, ринок палива нестабільний. Відтак ринкова ціна бензину, на підставі якої замовником розрахована очікувана вартість при внесенні інформації до плану закупівель, може змінитись вже за період проведення процедури закупівлі та укладання договору. Якщо ж договір довгостроковий та на значний обсяг, а замовник не має змоги прийняти весь обсяг одночасно, до завершення такого договору ціна може підвищуватись неодноразово, що призведе до необхідності збільшення ціни за одиницю товару або до розірвання договору про закупівлю внаслідок неможливості виконання постачальником своїх зобов’язань.

Збільшення ціни за одиницю товару не лише зменшить обсяг товару по договору, а й приверне увагу органів державного фінансового контролю. Відмова у підвищенні ціни за одиницю товару може призвести до неможливості виконання постачальником зобов’язань, при цьому стягнути штрафні санкції з постачальника у такому випадку не завжди можливо. Таким чином, для замовників, які можуть контролювати та планувати витрати бензину, оптимальним рішенням може стати проведення «невеликих» процедур закупівель. Це дозволить здійснити поставку в повному обсязі одноразово відповідно до умов договору відразу після його підписання та уникнути необхідності підвищення ціни.

Настанови для замовників

Для замовників, які віддають перевагу проведенню закупівлі однією процедурою на великий обсяг товару, рекомендуємо уважно підійти до включення в проект договору про закупівлю умов внесення змін щодо збільшення ціни за одиницю товару. Так, для внесення змін згідно п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону доцільно передбачити в договорі чіткий порядок внесення таких змін, а саме:

  • визначити протягом якого часу з дати укладання договору ціна за одиницю товару не може змінюватись;
  • яким саме документом має бути підтверджено коливання ціни на ринку та зміст цього документу.

При цьому, звертаємо увагу, що з огляду на нову практику ВС (Постанова ВС від 18.06.2021 у справі 927/491/19) можливість підвищення ціни за весь період дії договору більш ніж на 10 % від ціни договору на даний час є дискусійною. Згадана Постанова ВС хоч і стосується норм старої редакції Закону, але її вмотивування є застереженням для замовників для уникнення зловживань.

Ще однією підставою для підвищення ціни є п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону, а саме: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. З метою застосування цієї підстави Мінекономіки рекомендує застосування формульного ціноутворення під час закупівлі палива, про що зазначає у своєму листі від 08.01.2020 № 3304-04/698-06 «Щодо розрахунку ціни на нафтопродукти».

За будь-яких обставин замовник має пам’ятати, що запорукою ефективних закупівель є дотримання принципів публічних закупівель із збереженням балансу державних та приватних інтересів.

logo