Закупівля газу: що врахувати замовнику

30 вересня 2021
1489
Середній бал: 5 із 5
експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук

Природний газ — це невід’ємний елемент діяльності багатьох замовників. Його закупівля є передумовою забезпечення виробничих процесів, що не можуть бути зупинені. Водночас закупівля природного газу є конкурентною, а його ціна нестабільною, що ускладнює проведення закупівлі. Правильно визначити предмет закупівлі, розрахувати очікувану вартість та обрати процедуру закупівлі газу допоможе консультація експерта. Звертайте увагу на кожну деталь, щоб отримувати газ вчасно та безперебійно.

✍ Тренажер для уповноважених осіб із запитаннями від Мінекономіки

Предмет закупівлі природного газу

Природний газ — це товар. Предмет закупівлі цього товару може бути визначений за кодом ДК 021:2015 — 09120000-6 «Газове паливо», а номенклатурний код ДК 021:2015 — 09123000-7 «Природний газ».

Кожен споживач має право на вільний вибір постачальника, шляхом укладення з ним договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, передбачених Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015  № 2496 (далі – Правила № 2496).

Оскільки предмет закупівлі природного газу конкурентний, то його слід закуповувати за відповідною процедурою закупівлі, як правило, це відкриті торги.

Як сьогодні закупити природний газ у Нафтогазу➤ Експертні відповіді на запитання

Визначаємо потребу та очікувану вартість закупівлі природного газу

Якщо організація замовника працює не перший рік і стабільно, то замовник може визначити потрібний обсяг закупівлі природного газу з огляду на потреби попередніх років. Якщо ж у замовника відбулися чи очікуються зміни, йому варто врахувати, що при підписанні договору про закупівлю постачальники газу для кожного пункту постачання закріпляють за собою на платформі Укртрансгазу ЕІС-коди. Таким чином додати нові об’єкти з унікальними ЕІС-кодами без попереднього закріплення відповідно до договору неможливо. А отже, якщо у замовника збільшиться кількість пунктів постачання він не зможе швидко забезпечити постачання природного газу.

Визначити очікувану вартість закупівлі природного газу дещо складно, оскільки ціна на газ постійно збільшується.

Постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених Законом України «Про ринок природного газу».

Замовникам варто скористатися можливістю провести ринкові консультації з постачальниками природного газу, щоб визначити не тільки ціну на ринку, а й дізнатися про прогнози її зміни.

Закон передбачає, що для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення принципів здійснення публічних закупівель.

Також, замовники можуть ознайомитися із цінами на природний газ у відкритих джерелах, наприклад на офіційних сайтах постачальників.

Крім того, можна замовити офіційну довідку щодо цін на ринку, приміром у відділеннях Торгово-промислової палати України. Втім враховуйте, що отримання такої довідки не безкоштовне.

Інформацію про ціну на газ також викладає НАК Нафтогаз. Можна скористатися порталом Газотеки.

Додатковим джерелом інформації з цього питання може бути Українська енергетична біржа (далі — УЕБ). Проте, УЕБ показує ціни природного газу, що постачається до кордону України. Саме тому інформації УЕБ більш доцільна при аналізі коливання цін на газ в Європі, але може бути врахована українськими замовниками, адже вартість газу в України досить залежна від імпортного постачання.

У такому ж руслі, ще одним джерелом інформації про ціни на природний газ можуть слугувати європейські хаби.

Головне завдання замовника — зорієнтуватися у цінах на природний газ, проте слід зважати, що вони постійно змінюються і врахувати цей факт необхідно заздалегідь.

Насамперед, очікувану вартість необхідно закладати у відповідності до максимальних показників цін на ринку. Навіть якщо ціна буде знижена, то на аукціоні у відкритих торгах учасники це виправлять у ході конкурентної боротьби.

Водночас варто передбачати можливості демпінгування учасниками задля виграшу в аукціоні.

Замовнику, щоб потім не зіштовхуватися із вимогами переможця закупівлі про підняття ціни на природний газ відразу після укладення договору, слід в проекті договору про закупівлю, що додається до тендерної документації, передбачити порядок зміни ціни.

Наприклад, у постанові КГС ВС від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 Верховний Суд зазначив, що відповідачі не могли не розуміти особливості функціонування ринку газу (тобто постійне коливання цін на газ, їх сезонне зростання-падіння були прогнозованими). Тому сторони не були позбавлені можливості визначити в договорі порядок зміни ціни, зокрема, які коливання ціни надають право на перерахунок ціни (порогові показники), формулу розрахунку нової ціни, якими саме документами має підтверджуватися коливання цін на ринку товару. 

Таким чином, у проекті договору для можливості подальшої зміни ціни, замовнику слід вказати за яких умов, у якому періоді часу це буде можливо, та яким документом має бути підтверджено.

Такі вимоги буде правильно визначити при консультуванні із учасниками ще до оголошення відкритих торгів.

Проведення процедури закупівлі природного газу

Природний газ — це конкурентний товар, тому його закупівля супроводжується відповідними ризиками, зокрема того, що вимоги тендерної документації чи документи тендерних пропозицій учасників будуть оскаржені до Органу оскарження. У цій ситуації процедура закупівлі призупиняється, але ж необхідність постачання природного газу не зникає. Строк розгляду скарги може досягати 20 робочих днів, і в цей період замовник не зможе продовжувати процедуру закупівлі та укладати договори, тому йому слід урахувати цей ризик ще на етапі планування проведення процедури закупівлі.

Планування закупівель: секрети організації та взаємодії підрозділів

Відповідно до частини 5 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації, нормами санітарного законодавства та іншими нормативними документами.

З огляду на це, замовникам варто розпочинати закупівлю природного газу задовго до виникнення фактичної потреби у його постачанні, тобто до початку опалювального сезону. У термін проведення процедури закупівлі необхідно закладати можливості оскарження та призупинення процедури закупівлі.

Стосовно закупівлі природного газу на 2022 рік, то ураховуючи, що Закон не містить заборон щодо проведення закупівель до набрання чинності Закону про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану підприємства, замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році, може наприкінці поточного року (або на початку наступного року) розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі.

Також замовник має бути готовий застосувати переговорну процедуру закупівлі, як у випадку оскарження, так і за умови, що відкриті торги не відбудуться.

Для першого випадку він може скористатися пунктом 3 частини другої статті 40, коли переговорна процедура закупівлі застосовується, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після розгляду/оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується.

Тут важливо ураховувати, що цю норму він може застосувати тільки в період, якщо в ході проведення процедури відкритих торгів учасником буде подано скаргу на етапі після розгляду/оцінки тендерних пропозицій і до прийняття рішення Органом оскарження за цією скаргою. Як тільки рішення Органом оскарження буде прийнято, замовник не може застосовувати дану підставу для проведення переговорної процедури закупівлі.

Другий випадок, коли замовник оголосив відкриті торги і вони не відбулися з причини того, що учасники не подали тендерні пропозиції. У цій ситуації замовнику слід проаналізувати, чому так сталося, чи не занизив він ціну, чи не встановив дискримінаційних або просто важких для виконання вимог до учасників. Якщо нічого такого не було, то замовник повинен оголосити відкриті торги повторно. При цьому він може повідомити учасників про оголошення такої закупівлі через електронну систему закупівель. Можливо це приверне їх увагу і торги відбудуться.

Водночас, замовнику слід урахувати, що і вдруге відкриті торги можуть завершитися відсутністю достатньої кількості учасників. Тоді він зможе скористатися підставою для застосування переговорної процедури закупівлі, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом (п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону).

Для застосування цієї підстави важливо, щоб предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не відрізнялися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

⚡️ Коли суд визнає застосування переговорної процедури безпідставним

Щоб без порушень застосувати переговорну процедуру закупівлі, відповідно до зазначеної підстави, замовнику слід заздалегідь продумати таку можливість і намагатися нічого не змінювати у тендерній документації двох відкритих торгів. Також слід розуміти, що у переговорній процедурі закупівлі від учасника замовник повинен буде отримати усі ті документи, що він вимагав у відкритих торгах. З огляду на це, не варто обтяжувати вимоги тендерних документацій надлишковими документами.

Відповідно до інформаційного листа Мінекономіки від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 не можуть змінюватись у разі здійснення переговорної процедури закупівлі вимоги, що були зазначені у тендерній документації замовника під час проведення відкритих торгів:

  • предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики,
  • підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до частини першої статті 17 цього Закону,
  • забезпечення виконання договору (у разі якщо така вимога була зазначена у тендерній документації) та інші вимоги до учасника.

Можуть змінюватись у разі здійснення переговорної процедури закупівлі очікувана вартість та кількісні характеристики предмета закупівлі, строки поставки, виконання робіт, надання послуг.

Таким чином, якщо ціна на природний газ зросла за період поки проходили відкриті торги, замовник може змінити її в переговорній процедурі закупівлі, у тому числі у бік збільшення. Однак, не варто користуватися такою можливісю для зменшення конкуренції у відкритих торгах. Адже, якщо переговорна процедура закупівлі буде оскаржена, що досить часто зустрічається у сфері публічних закупівель, Орган оскарження вважає зміну ціни в переговорні процедурі закупівлі дискримінацією по відношенню до тих учасників, хто міг би брати участь у відкритих торгах, якби вони були оголошені з такою ціною відразу.

У цьому разі переговорна процедура закупівлі буде відмінена і замовник знову залишиться без природного газу.

Можливі й інші варіанти закупівлі природного газу, але це теми для окремих статей. Тримайте напохваті статті: «Закупівля природного газу за прямим договором», «Закупівля газу в постачальника останньої надії».

logo