Обґрунтування очікуваної вартості закупівлі

8 листопада 2021
701
Середній бал: 5 із 5
експерт, юрист, заступник начальника служби матеріально-технічного постачання та закупівель ДП «МТП «Чорноморськ»

Трохи менш як рік нововведенням, які відбулись із набранням чинності постановою КМУ від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 № 631 і від 11 жовтня 2016 року № 710» (далі — Постанова 1266) та якими запроваджено чергові заходи, спрямовані на прозорість використання державних коштів. З'ясуймо,  як обґрунтовувати вимоги до закупівлі? Яку форму обґрунтування обрати?  А головне, чи можуть притягнути до відповідальності,  якщо ви не оприлюднили обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі?

Обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі

Зверніть увагу, Постановою № 1266 поділено замовників на дві умовні категорії, одним «доручено» іншим «рекомендовано» здійснювати заходи підвищення ефективності використання державних коштів, а саме:

  • доручено: головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки;
  • рекомендовано: органам місцевого самоврядування, Пенсійному фонду та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Відповіді на ТОП-5 запитань про закупівлю природного газу

Відтак, з 19.12.2020 року розпорядники бюджетних коштів усіх рівнів та суб’єкти господарювання державного сектору економіки (та інші замовники, що виявлять бажання дотримуватись рекомендацій) мають забезпечити:

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Поговоримо про обґрунтування очікуваної вартості закупівлі детальніше.

Обгрунтування очікуваної вартості закупівлі: постанова

Перш за все зазначимо, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) не містить вимог щодо порядку  формування очікуваної вартості або вимог щодо інформації, яка має бути оприлюднена замовником. Отже, замовник самостійно визначає зміст інформації, яка має обґрунтувати очікувану вартість.

На даний час, документом, що застосовується для розрахунку очікуваної вартості є Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 (далі – Методика). Тож обґрунтувати очікувану вартість можна, зокрема керуючись рекомендаціями вказаної Методики.

Обґрунтування очікуваної вартості закупівлі
ГАННА СЕВОСТЬЯНОВА,консультант з публічних закупівель, канд. економ. наук, Київ
Розрахування очікуваної вартості електроенергії — надважлива тема у процесі планування закупівлі на 2022 рік. Ділимося головними правилами та прикладом розрахунку

Шаблон обґрунтування закупівлі

Як вже зазначалось, будь-якої форми, за якою має бути оприлюднена інформація із відповідними обґрунтуваннями наразі не встановлено.

Зазвичай замовники самостійно створюють довільну форму один в одного. Якщо ви ще в пошуках, пропонуємо скористатись запропонованим нами шаблоном.

обгрунтування очікуваної вартості предмета закупівліСКАЧАТИ ШАБЛОН

Зразок заповнення шаблона

обгрунтування закупівлі

СКАЧАТИ ЗРАЗОК

Приклад обґрунтування закупівлі

Яким чином подати інформацію про обґрунтування очікуваної вартості?

Тут все залежить від бажання замовника щодо оприлюднення більш повної або скороченої інформації. Адже обидва варіанти будуть виконанням вимог Постанови № 710.

Розглянемо на прикладі різні варіанти обґрунтування одного й того самого предмета закупівлі.

Обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі

Приклад 1

Приклад 2

Приклад 3

Приклад 4

Визначення очікуваної вартості  зроблено  відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України  від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» на підставі  отриманих від учасників ринку комерційних пропозицій із зазначенням актуальних цін.

Визначення очікуваної вартості  зроблено  відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України  від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» на підставі  отриманих від учасників ринку комерційних пропозицій із зазначенням актуальних цін.

Розраховано середню вартість на підставі пропозицій:

ТОВ «Перший» - 1 000 000,00 грн

ТОВ «Другий» - 1 100 000,00 грн

ТОВ «Третій» - 1 200 000,00 грн

 

(1 000 000,00 + 1 100 000,00 + 1 200 000,00)/3 = 1 100 000,00 грн.

Визначення очікуваної вартості  зроблено  відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України  від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» на підставі аналізу загальнодоступної інформації про ціну, отриману з відкритих джерел (можна зазначити посилання на відповідні сайти, номери оголошень в електронній системі закупівель за аналогічним предметом закупівлі тощо та привести розрахунок)

 

Визначення очікуваної вартості  зроблено  відповідно до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України  від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» на підставі закупівельних цін попередніх закупівель з урахуванням коефіцієнту індексації (можна навести посилання на попередні закупівлі та дати розрахунок)

Отже, замовник може в обґрунтуванні надати «розширену» версію із наведенням джерел інформації, відповідними розрахунками або може обмежитись посиланням на Методику та обраний спосіб визначення очікуваної вартості.

Як оприлюднювати обґрунтування очікуваної вартості

Постанова № 710 наголошує на необхідності оприлюднення інформації шляхом розміщення відповідних обґрунтувань на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки).

Альтернативним варіантом, якщо відсутній сайт як у замовника, так і у головного розпорядника бюджетних коштів, є можливість замовника розмістити відповідні обґрунтування в електронній системі закупівель шляхом розміщення вкладень до річного плану закупівлі або під час оголошення процедури закупівлі.

Наслідки неоприлюднення обґрунтування закупівлі

Позаяк ограни державного фінансового контролю, під час проведення моніторингів процедур закупівель все частіше перевіряють дотримання Замовниками виконання вимог Постанови № 710, звертаємо увагу з на те, що невиконання заходів підвищення ефективності використання державних коштів не тягне за собою відповідальність в публічних закупівлях.

Так, адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері закупівель передбачена ст. 164-14 «Порушення законодавства про закупівлі» Кодексу України про адміністративні правопорушення. Водночас, постанова КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) не належить до законодавства про публічні закупівлі, відтак за невиконання встановлених нею вимог щодо обґрунтування та оприлюднення інформації з питань закупівель адміністративна відповідальність відсутня.

Які повноваження перевіряльників⚡️Як оправильно взаємодія з аудиторами⚡️Дії замовника після рішення органів контролю⚡️Відповідальність: за що і скільки

logo