Поточний ремонт доріг: предмет закупівлі та настанови для замовників

17 лютого 2021
666
Середній бал: 5 із 5
експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук

Замовникам складно знайти інформацію про закупівлі для поточного ремонту доріг. Тому ми зібрали ключові аспекти в одній консультації. Що буде предметом закупівлі? Якими законодавчими актами керуватися? На що звернути увагу, щоб не допустити помилки?

Поточний ремонт доріг — це досить особливий предмет закупівлі. Його особливості — це питання лише окремих замовників. Саме тому рідко зустрічаються методичні матеріали з цього приводу, але все більше запитань.

Відповідно до Законом України «Про автомобільні дороги» автомобільна дорога — це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів

Нагадаємо, що згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 15.04.20 р. № 708 і при закупівлі робіт, і при закупівлі послуг поточного ремонту, пов’язаних з дорогами, замовникам необхідно застосовувати термінологію галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 року № 301 (далі — ГБН Г.1-218-182:2011).

▶ Перша в Україні експертно-правова система для закупівельників ◀

Галузеві будівельні норми ГБН Г.1-218-182:2011 містять такі різновиди ремонту:

  • капітальний,
  • поточний середній;
  • поточний дрібний.

Відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону про публічні закупівлі поточний ремонт належить до поняття послуг. Детально про поділ предмета закупівлі на види ми розповідали у статті «Порядок визначення предмета закупівлі».

При закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається, зокрема за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.

Лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури — наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії.

Таким чином, поточний ремонт доріг це послуги і предмет закупівлі визначається за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, яким у нашому випадку є дорога.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України в інформаційному листі від 25.11.16 р. № 3302-01/38216-06 зазначило, зокрема що «якщо послуги з поточного ремонту проводяться за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, їх закупівлю замовник здійснює керуючись вартісними межами для кожного окремого лінійного об’єкту інженерно-транспортної інфраструктури».

У Законі України «Про автомобільні дороги» визначено, що вулиця — це автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.

Замовники, зверніть увагу! Не слід ділити вулицю на частини при визначенні предмету закупівлі поточного ремонту дороги на цій вулиці, оскільки уся вулиця є лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.

Загальний принцип визначення предмету закупівлі поточного ремонту ґрунтується на наявності кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок), що є підставою для визначення предмету закупівлі.

Як заповнювати інформацію про предмет закупівлі в ЕСЗ

Мінекономрозвитку у інформаційному листі зазначає, що кожен із складової поняття об’єкту може бути окремим предметом закупівлі за наявності стосовно нього окремого проєкту і кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок).

Проте, у разі здійснення закупівлі послуг поточного ремонту доріг замовник повинен ураховувати, що вся вулиця є єдиним лінійним об’єктом і, навіть, при наявності декількох кошторисів щодо ремонту цієї вулиці, замовник має виходити із загального обсягу потреби у послугах з поточного ремонту дороги.

Наприклад, у судовому рішенні, Справа 906/138/19, зазначено, що «два договори підряду щодо капітального ремонту доріг передбачають ідентичні за своїм змістом роботи, що здійснюються стосовно  частин одного й того ж лінійного об`єкта інженерно-транспортної інфраструктури, проектна документації щодо яких розроблялася тією ж проектною організацією, укладені з тим же підрядником з інтервалом в двадцять днів, що дає підстави для висновку про штучний поділ одного об`єкта інфраструктури на дві частини.

Таким чином, враховуючи, що  предмет обох договорів підряду є ідентичним і передбачає виконання однакових ремонтних робіт на різних частинах одного і того ж об`єкта інфраструктури, колегія суддів вважає встановленим, що вказаними договорами документально оформлено єдине існуюче між їх сторонами правовідношення».

Враховуючи зазначене, вид закупівлі необхідно визначати з огляду на предмет закупівлі за окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури в цілому, тобто з огляду на необхідний обсяг поточного ремонту автомобільної дороги або вулиці.

Поточний ремонт доріг: предмет закупівлі та настанови для замовників
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директорка ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Закупівлі з ремонту та будівництва доріг нині в центрі уваги. Ми проаналізували типові скарги учасників таких процедур закупівель. Наші висновки допоможуть вам скласти актуальну тендерну документацію та розглянути тендерні пропозиції учасників без порушень

Закон про закупівлі застосовується до замовників за умови, що вартість предмета закупівлі послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень (1 мільйон гривень для замовників четвертої категорії) та до замовників, які здійснюють спрощені закупівлі.

У випадку перевищення суми закупівлі поточного ремонту дороги 200 тис грн, така закупівля має здійснюватися із застосуванням процедур закупівель. Якщо ж сума поточного ремонту дороги більше 50 тис. грн, але менше 200 тис. грн, то замовник застосовує спрощену закупівлю.

Проте, автомобільні дороги мають свої особливості, оскільки  їх поділяють на:

  • автомобільні дороги загального користування;
  • вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
  • відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
  • автомобільні дороги на приватних територіях.

За умови такого поділу на види доріг, особливість їх поточного ремонту полягає у тому, хто буде замовником закупівлі.

Автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.

Органами, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, є Мінінфраструктури та Укравтодор, а також Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації.

Вулиці та дороги міст, а також інших населених пунктів знаходяться у віданні ОМС і є комунальною власністю. Ними здійснюється управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

Таким чином, поточний ремонт буде здійснюватися замовником, до відання якого належить дорога і відповідно в межах його відання, тобто в тій частині дороги, за яку він відповідає.

Також, замовникам варто враховувати, що саме є складовими кожного виду автомобільної дороги.

Наприклад, об’єкти дорожнього сервісу не є складовими частинами автомобільної дороги загального користування, крім випадків, якщо замовником їх будівництва чи розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування є власник чи орган управління цих автомобільних доріг загального користування.

Складові кожного виду автомобільної дороги регаментує  Закон України «Про автомобільні дороги».

logo