Відкриті торги: алгоритм для замовника

7 червня 2022
4882
Середній бал: 5 із 5
експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук

Відкриті торги ➤Процедура відкритих торгів за новим законом ➤Відкриті торги строки ➤Відкриті торги пошагово ➤Алгоритм проведення відкритих торгів за новим законом ➤Все, що має знати закупівельник відкриті торги по новому закону


Законом № 922 встановлено, що відкриті торги — це основна процедура закупівлі.

Кожна уповноважена особа замовника повинна бути знайома з порядком проведення відкритих торгів, навіть якщо до її функцій вони не включені, адже саме порядок проведення таких торгів є в основі будь-якого виду конкурентної закупівлі. Тож послідовно розглянемо етапи проведення відкритих торгів відповідно до вимог Закону про публічні закупівлі.

☝️ Новий порядок закупівель в умовах воєнного стану

Відкриті торги розпочинаються з планування. Замовник у річний план закупівель включає ті закупівлі, які планується провести за основною процедурою. Здійснює вибір процедури закупівлі уповноважена особа.

Планування закупівель проводиться на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження.


Після цього, замовник повинен проаналізувати предмет, що планується закупити, для того щоб створити тендерну документацію і включити до неї необхідні умови.

Уповноважена особа замовника своїм рішенням затверджує тендерну документацію, приймає остаточне рішення про проведення відкритих торгів і оголошує процедуру закупівлі в електронній системі закупівель (ЕСЗ).

Нагадаємо, що оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не передбачає проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою. Для обчислення перебігу строків необхідно керуватися ЦКУ, який закріплює загальні положення щодо правильного обчислення строків.

Саме про звичайні або як їх ще називають «українські відкриті торги» говоритимемо далі.

Процедура відкритих торгів: етапи і строки

Етап 1. Оголошення про відкриті торги

Оголошення про проведення відкритих торгів повинно обов’язково містити інформацію, передбачену ч. 2 ст. 21 Закону.

Тендерна документація оприлюднюється разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в ЕСЗ. Вона оприлюднюється для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Таке оприлюднення для замовників є безоплатним.

Тендерна документація також може бути завантажена у окремому файлі. Формат файла Законом не встановлено, тому замовники самі вирішують в ПДФ чи Word завантажувати тендерну документацію.

В будь-якому випадку в кінці оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів замовник має накласти КЕП.

Увага! За порушення строків оприлюднення інформації про закупівлю та порушення строків оприлюднення тендерної документації замовник може отримати штраф згідно зі ст. 164-14 КУпАП, що становитиме від 1700 грн у першому випадку та від 25 500 грн у другому.

Рекомендація! Замовникам доцільно після оприлюднення оголошення про відкриті торги перевіряти інформацію, та чи відкривається тендерна документація, адже вона має бути у машинозчитувальному форматі.

Після того як уся необхідна інформація оприлюднена, замовник очікує подання тендерних пропозицій.

Етап 2. Подання тендерних пропозицій

В період подання тендерних пропозицій замовник може вносити зміни до тендерної документації, а також отримувати звернення та вимоги від учасників. Крім того, він може зіштовхнутися із оскарженням тендерної документації.

У разі необхідності, замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.

У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи днів.

Важливо! Після оприлюднення в ЕСЗ скарги, електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Таким чином, замовник не зможе вплинути на оскаржувану процедуру закупівлі, крім як виправити порушення щодо яких скаржиться учасник, чи відстоювати свою точку зору в органі оскарження при розгляді скарги.

Етап 3. Електронний аукціон

Якщо етап звернень та оскарження пройшов, замовник переходить до етапу проходження аукціону.

Перед його початком автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій.

Замовник не приймає безпосередньої участі в аукціоні під час відкритих торгів, але може вільно спостерігати за ціновою боротьбою учасників.

Електронна система закупівель самостійно визначає час та дату аукціону.

Зверніть увагу! Електронний аукціон не може проходити у вихідні дні та в неробочий час.

В ході аукціону відбувається оцінка тендерних пропозицій. Вона проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону.

Етап 4. Розкриття та оцінка тендерних пропозицій

Розкриття тендерних пропозицій здійснюється автоматично електронною системою закупівель одразу після завершення електронного аукціону. У цьому виді відкритих торгів замовник не формує протокол розкриття тендерних пропозицій. В день розкриття тендерних пропозицій такий протокол автоматично формується та оприлюднюється електронною системою закупівель.

Відкриті торги: алгоритм для замовника
Діана Чайкаспівзасновник та директор ПП «Центр публічних закупівель «Тендер-експерт», консультант з публічних закупівель, Львів
Формуємо умови ТД, щоб виконати вимоги статті 17 Закону

Етап 5. Розгляд тендерних пропозицій

Далі, замовник повинен розглянути тендерні пропозиції учасників.

Спочатку він розглядає тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною. Основне завдання замовника перевірити чи ця тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації та Закону.

Строк розгляду тендерної пропозиції не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів.

У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

В ході розгляду тендерних пропозицій замовник може зіштовхнутися із тим, що найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція буде визначена аномально низькою.

Зверніть увагу! Таке визначення електронна система закупівель здійснює автоматично, тому замовник не може робити це сам, навіть якщо ціна тендерної пропозиції йому здається занадто низькою.

⚡️ Тендерна пропозиція з аномально низькою ціною: коли та як відхиляти

Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Якщо тендерна пропозиція, яка визначена найбільш економічно вигідною, відповідає усім вимогам, замовник може не розглядати наступні тендерні пропозиції. При цьому, він повинен все ж таки перевірити усіх учасників на пов’язаність.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 17 Закону замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника.

Якщо ж найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція не відповідає вимогам тендерної документації, замовник повинен відхилити такого учасника на підставах, що передбачені статтею 31 Закону.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції замовник розглядає наступну тендерну пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені Законом, тобто у ті ж строки, що і для першого учасника.

Етап 6. Визначення переможця

Після того як замовник визначить учасника, що відповідає усім вимогам, він має прийняти рішення про визначення його переможцем та оприлюднити намір укласти договір про закупівлю з цим учасником.

Після його оприлюднення розпочинається строк укладання договору.

В цей період переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи, передбачені статтею 17 Закону.

В той же час, замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.

У разі наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі замовник відхиляє його на підставі, визначеній для відхилення переможця у статті 31 Закону.

Якщо ж ним виконані усі вимоги, встановлені до переможця, замовник може укладати із ним договір про закупівлю.

⏳ Гарантійні строки в договорах про закупівлю товарів

Етап 7. Укладання договору

Важливо! З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Тому, замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Закон не визначає порядку обґрунтування необхідності продовження строку для укладання договору, тому замовник може зробити це шляхом прийняття рішення уповноваженої особи, що оформлюється протоколом.

Під час укладання договору про закупівлю переможець процедури закупівлі повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації.

Після укладення договору про закупівлю замовник повинен оприлюднити цей договір та усі додатки до нього в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його укладення.

Завершенням процедури закупівлі є оприлюднення звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель. Такий звіт автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель.

Тонкощів у порядку проведення відкритих торгів чимало. Зокрема, на порталі закупівельники часто шукають «відкриті торги строки» або «відкриті торги терміни». Тож ми підготували для вас таблицю, де максимально деталізували строки проведення етапів відкритих торгів.

Строки при проведенні відкритих торгів

Документ

Строк для оприлюднення,

к. д.— календарний день,
р. д. – робочий день. 

Річний план закупівель та зміни до нього оприлюднюється

протягом 5 р. д. з дня затвердження

Оголошення про проведення відкритих торгів разом з тендерною документацією оприлюднюється

не пізніше ніж за 15 к. д. до кінцевого строку подання тендерних пропозицій

Зміни до тендерної документації та роз'яснення до неї (у разі наявності) оприлюднюється

протягом 1 к. д.

 з дня прийняття рішення

Повідомлення про виправлення невідповідностей в пропозиції учасника оприлюднюється

не менше ніж 2 р. д. до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій

Розгляд найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції

не перевищує 5 р. д. з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

Продовження строку розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції

може бути до 20 р. д.

Повідомлення про продовження строку розгляду тендерних пропозицій  оприлюднюється

протягом 1 к .д. з дня прийняття відповідного рішення.

Інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника оприлюднюється

 

протягом 1 к. д.

з дня прийняття рішення

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднюється

протягом 1 к. д.

з дня прийняття рішення

Договір про закупівлю укладається

не раніше ніж через 10 к. д. з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю

Строк укладання договору може бути продовжено

до 60 к.д.

Договір про закупівлю та всі додатки до нього оприлюднюється

 

протягом 3 р. д.

з дня його укладення

СКАЧАТИ ТАБЛИЦЮ

  

Відкриті торги: алгоритм для замовника
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ
Ціна на ринку може стрімко зрости поки тривають торги. Тому ніхто не гарантує успішний результат після їх завершення. ПА ось, чи може замовник оголосити паралельно ще одну процедуру відкритих торгів на той самий предмет закупівлі, але вже з більшою ціною, що враховує її коливання на ринку?

logo