Штрафи АМКУ: як не попасти Замовнику

29 грудня 2020
103
Середній бал: 5 із 5

Зазвичай, замовники держзакупівель добре знають про контроль, що здійснюють органи Держаудитслужби, а також про те, що Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ) може прийняти рішення щодо оскарження закупівель. Втім, не всі пам’ятають про те, що АМКУ може притягнути до відповідальності за ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (далі — Закон № 2210). У цій статті розглянемо, за які правопорушення АМКУ може притягнути замовника до відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель і як цього уникнути.

Порушення, що може виявити АМКУ

У ст. 50 Закону № 2210 перелічено 20 видів правопорушень антимонопольного законодавства, за які передбачено відповідальність за порушення тендерного законодавства. Однак, на практиці органи АМКУ найбільше встановлюють такі порушення, що вчинені замовниками та передбачені ст. 50 наведеного Закону:

  • зловживання монопольним (домінуючим) становищем (п.2). Часом, органи АМКУ трактують постійний виграш у закупівлях одного і того самого учасника (або виграш для всіх підрозділів замовника), як зловживання домінуючим становищем. Щоб уникнути звинувачення у цьому, варто уважно ставитися до тендерної документації та мати можливість пояснити: чому саме так відбувається (найнижчі ціни, найкраща якість послуг, тощо);
  • делегування повноважень органів влади чи органів місцевого самоврядування у випадках, заборонених ст.16 Закону № 2210 (п.6). Наприклад, місцева рада може надати певному  виконавцеві надання житлово-комунальних послуг у житловому фонді комунальної власності територіальної громади. А АМКУ може визнати, що це — повноваження місцевої влади, тож є наявним правопорушення, що може призвести до спотворення конкуренції на ринку таких послуг. В цьому випадку, потрібно доводити, що місцева рада нікому не передавала свої повноваження. Для цього потрібно надати установчі та розпорядчі документи, що підтверджують факт дотримання законодавства;

⚡️ Контроль у закупівлях: чим загрожує і як діяти замовнику

  • вчинення дій, заборонених згідно зі ст.17 Закону № 2210 (п.7). В цьому випадку йдеться про обставини, коли замовник може схиляти учасників до порушень антимонопольного законодавства, або може утворювати умови для вчинення таких порушень чи їх легітимації. У таких випадках, орган АМКУ може використати листування із певними «підозрілими» оборотами мови, як докази вчинення правопорушення. Також, якщо замовник підозрює, про те, що два учасники торгів є у антиконкурентній змові, він може проігнорувати докази змови, що є на видноті, та прийняти рішення щодо визначення переможця торгів. В цьому випадку, він фактично легітимізує неправомірні дії учасників. Тому, замовникам потрібно уважно підходити до листування із учасниками та уважно вивчати їхні тендерні пропозиції;
  •  подання до АМКУ (або його органів) інформації в неповному обсязі або не у строки, що встановлені головою АМКУ, його органами, або нормативно-правовими актами (п.14). В цьому випадку, потрібно дотримуватися строків, що надаються для надання інформації. Варто звернути увагу на таке: в календарних, чи робочих днях такі строки встановлені.

    Якщо з запиту АМКУ чітко не вбачається, що саме потрібно надати, то варто вказати, що надані всі документи, відповідно до змісту запиту. Втім, варто додати таке: «у запиті вказаний лише загальний опис інформації, що вимагається, без вказівки, яку конкретно інформацію та обставини потрібно вказати (назви документів, дати тощо)».

Штрафи АМКУ: як не попасти Замовнику
СВІТЛАНА ПАНАІОТІДІ,державний уповноважений Антимонопольного комітету України, член Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Що робити замовнику, коли його дії оскаржив учасник? Теоретично зрозуміло — виконувати вимоги закону. Але на практиці виникає безліч запитань — до процедури розгляду скарги, підтвердження своєї позиції, виконання рішень органу оскарження. За роз’ясненнями ми звернулися до державного уповноваженого Антимонопольного комітету України, члена Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Світлани Панаіотіді

Строки на оскарження Рішення органу АМКУ

Такі строки є надзвичайно обмеженими у часі — всього лише 2 місяці з дня одержання рішення, при цьому, такий строк не може бути відновлено (ч.1 ст.60 Закону № 2210). Це твердження підтвердив і Верховний Суд у постанові від 14.08.2018 р. у справі № 922/4374/17.

Тож, якщо Рішення органу АМКУ прийняте 12.01.21р., а отримане 15.01.21р., то останній день для подання позовної заяви є 15.03.21р.

За таких обставин, замовникам потрібно чітко фіксувати дату та момент отримання рішення органу АМКУ та не затягувати із поданням позовної заяви. Нехай вона буде куцою, і не всі обставини справи у ній будуть викладені, але подана — вчасно. Як показує судова практика, легше потім надати всі докази, під час подання відповіді на відзив, ніж відновлювати строки (тим більше, що такі строки не відновлюються, навіть якщо їх було пропущено з поважних причин).  

Позовна заява подається до господарського суду.

Які вимоги чи дії замовника вважатимуть дискримінаційними

Штрафи

У цій статті були наведені правопорушення, що передбачені пунктами: 2, 6, 7 та 14 ст.50 Закону № 2210.

Втім, штрафи  у сфері публічних закупівель застосовуються лише за порушення пунктів 2 та 14 названої норми, а в інших випадках, замовники намагаються скасувати Рішення органу АМКУ. Це пов’язано із специфічним статусом замовника, який, або уособлює Державу, або територіальну громаду через певний її орган. Тому, законодавець намагався мінімізувати втрати Держави/місцевої громади, тож — не застосовує штраф.

Втім, як вбачається, порушення, що передбачені пунктами 2 та 14 Закону є такими, що їх не можна допускати. Тому, у ч.2 ст.52 Закону № 2210 встановлені наступні штрафи за порушення, що передбачені:

  • застосовується штраф у розмірі до 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф (п.2 ст.50 Закону № 2210);
  • застосовується штраф, у розмірі до 1% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (у т.ч. робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф (п.14 ст.50 Закону № 2210).

Зверніть увагу, що за приписами ст. 1 Закону № 2210, для цілей вказаного Закону, навіть органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління є суб’єктами господарювання, та несуть адміністративна відповідальність у сфері публічних закупівель.

Отже, щоб уникнути відповідальності за порушення у сфері публічних закупівель, і до вас не застосовували штрафи АМКУ та Рішення, яке також може бути болісним, замовникам потрібно дотримуватися вимог Закону № 2210 та мати докази того, що вони діяли в межах законодавства. Крім того, варто пам’ятати про строки для подання позовної заяви та не порушувати їх.

Дотримуйтесь термінів процедури та вимог Закону, не доводьте справу до відповідальності за порушення у сфері публічних закупівель.

Штрафи АМКУ: як не попасти Замовнику
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультантка з публічних закупівель, Київ
17 грн & 1050 грн — на основі чого рахувати адміністративну та кримінальну відповідальність закупівельника? Пояснимо вимоги законодавства і порахуємо разом, коли і який показник беруть за основу

logo