Про які вимоги в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі ви повинні знати, щоб торги відбулися успішно

29 грудня 2020
118
Середній бал: 5 із 5

Спрощена закупівля не є процедурою закупівлі і має на меті забезпечити конкурентний відбір серед учасників для закупівлі товарів, робіт і послуг від 50 тис. грн до вартісних меж, встановлених для проведення процедур закупівель. Саме через це алгоритм проведення спрощеної закупівлі значно простіший, ніж процедур закупівель.


Спрощена закупівля проводиться відповідно до вимог, встановлених в оголошенні про її проведення.

Яка інформація в оголошенні про спрощену закупівлю обов’язкова

Таке оголошення, зокрема обов’язково має містити:

  • проєкт договору про закупівлю,
  • інформацію про предмет договору,
  • його очікувану вартість,
  • технічні, якісні та інші характеристики до нього,
  • інформацію про умови постачання та оплати.

☝️ Спрощена закупівля: практичні поради для проведення

Крім того, оголошення про спрощену закупівлю, за рішенням замовника, може містити інформацію про перелік критеріїв та методику оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв, а також розмір та умов надання забезпечення пропозицій учасників та надання забезпечення виконання договору про закупівлю. Ці умови не є обов’язковими, але замовник при бажанні може їх включити до вимог в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі і тоді вони стануть обов’язковими для виконання учасниками.

Слід відмітити, що підставами для відхилення учасників спрощеної закупівлі є, зокрема умова, що  пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

При цьому, в оголошенні замовником може зазначатися і інша інформація ніж встановлена у переліку інформації, що обов’язково має містити оголошення. Однак, замовник не може посилатися на норми Закону, що регулюють проведення процедур закупівель. Якщо замовник і застосовує вимоги аналогічні тим, що передбачені для процедур закупівель, він має їх кваліфікувати як вимоги у спрощеній закупівлі і в жодному випадку при відхиленні пропозиції учасника не посилатися на статті Закону, що регулюють процедури закупівлі, якщо в них не згадується спрощена закупівля.

Варіанти щодо еквіваленту предмета закупівлі

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Таким чином, замовник сам приймає рішення про можливість подання учасниками аналогів та еквіваленту предмета закупівель. Таке рішення має бути прийнято з урахуванням того, що спрощені закупівлі проводяться з дотриманням принципів здійснення закупівель, серед яких принцип добросовісної конкуренції серед учасників та рівне ставлення до них.

Крім того, ч . 6 ст. 14 Закону передбачено, що оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Таким чином, замовник приймаючи рішення про можливість подання учасниками аналогів та еквіваленту предмета закупівель має виходити з того чи буде забезпечено конкуренцію серед учасників. Якщо предмет закупівлі, наприклад, за конкретною маркою може поставити декілька учасників, кількість яких достатня для забезпечення конкурентної боротьби в аукціоні, то замовник може не встановлювати вираз «або еквівалент». Якщо ж такий предмет поставляє лише обмежена кількість учасників, що не дозволить забезпечити проведення електронного аукціону, замовнику варто встановити вираз «або еквівалент».

При цьому, встановлення такого виразу не позбавляє замовника необхідності детально прописувати технічні вимоги до предмета закупівель, адже оцінювати його як у вигляді оригіналу, так і у вигляді еквіваленту замовник повинен буде відповідно до встановлених технічних вимог.

Розмір та умови надання забезпечення пропозицій

Окремо слід зазначити, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі замовник може встановити розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників та надання забезпечення виконання договору про закупівлю. Ці опції є дуже корисними для замовників в частині страхування від негативних дій учасників, зокрема щодо відмови від підписання договору про закупівлю, його невиконання чи неякісного виконання.

Зазначені умови, регулюються тими ж статтями Закону, що і для процедур закупівель. Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до ст. 25 Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до ст. 27 Закону.

Розмір забезпечення пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення спрощеної закупівлі на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення спрощеної закупівлі на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених оголошенням про проведення спрощеної закупівлі. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.

Враховуючи, що вартісні межі для проведення спрощених закупівель становлять від 50 тис. грн, то для окремих закупівель тендерне забезпечення може бути несуттєвим, в тому числі для втрати учасником.

Проте, замовникам не варто відмовлятися від даної опції, адже сам факт того, що учасник його отримав в ході проведення спрощеної закупівлі, говорить про його тверді наміри брати участь у закупівлі і укласти за її результатами договір.

Чи можна внести зміни в оприлюднене оголошення про спрощену закупівлю

Крім того, для замовників, що віднесені до 4ї категорії вартісні межі для проведення процедур  закупівель становлять для товарів, послуг від 1 млн грн, а робіт від 5 млн грн, а отже до цих меж проводяться спрощені закупівлі. Для даних сум  забезпечення є доцільним і вигідним замовнику.

Від очікуваної вартості закупівлі залежить і розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону, який встановлюється замовником в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

Замовникам не слід зловживати, встановлюючи максимальні кроки пониження ціни в закупівлях, адже учасники не обмежені в можливості зменшувати свою ціну більше, ніж встановлений крок. А от якщо крок зменшення ціни буде непомірно великий, учасникам буде економічно не вигідно брати участь в аукціоні.

Чого варто уникати

Загалом встановлюючи вимоги до учасників спрощеної закупівлі, замовнику не рекомендується встановлювати в оголошенні вимоги, які будуть ускладнювати подачу пропозицій учасниками, у тому числі в частині отримання ними документів, що вимагаються для участі. Замовники мають орієнтуватися на те, що спрощені закупівлі направлені на здійснення конкурентного відбору постачальників товарів, надавачів послуг чи виконавців робіт з мінімальними затратами часу та зусиль як для замовника так і для учасників. Щоб скласти власний документ, скористайтесь зразком оголошення про проведення спрощеної закупівлі від експертів портлалу «Держзакупівлі». 

logo