Закупівля без використання електронної системи закупівель

6 червня 2022
3965
Середній бал: 5 із 5
експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук

Закупівлі без ЕСЗ викликають у замовників безліч запитань. Експерт допоможе розібратися, коли проводиться закупівля без використання електронної системи, хто має право її проводити та яку інформацію при цьому оприлюднювати.

Що таке закупівля без використання електронної системи

Закон України «Про публічні закупівлі» передбачає можливість здійснювати закупівлі без застосування порядку спрощених закупівель та процедур закупівель. Такі винятки, як правило, дозволяють укладати прямі договори з обраним замовником постачальником товарів, надавачем послуг чи виконавцем робіт. Ці закупівлі визначають як закупівлі без використання електронної системи закупівель. Розглянемо, у яких випадках це можливо.

Закупівля без використання електронної системи закупівель

Закупівлі, які можна проводити поза електронною системою

Закупівля без використання електронної системи: інструкція

Відразу слід зазначити, що закупівелі без використання електронної системи не включають в себе ті закупівлі, що виведені з під дії Закону про публічні закупівлі. Останні для замовників перших трьох категорій регламентіє частина п’ята статті 3 Закону № 922 (за винятком закупівлі гемопоетичних стовбурових клітини та/або робіт і послуг, що пов'язані з їх придбанням) та для замовників четвертої категорії — частина шоста статті 3 Закону № 922.

Закупівлі без використання електронної системи закупівель, в залежності від обставин, могли б бути закуплені із застосування процедур закупівель чи спрощених закупівель, але Закон № 922 передбачає для них окремі винятки.

Такі закупівлі передбачають оприлюднення замовниками звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (далі – Звіт).

❓❗️ Чи обов’язково завантажувати в систему сканований договір для закупівлі без використання ЕСЗ

Звіт оприлюднюється у наступних випадках, передбачених Законом:

  • замовником здійснено придбання товару (товарів), робіт або послуги (послуг), що підтверджується договором або будь-яким іншим документом без використання системи (у тому числі без використання електронних каталогів) на суму, що не перевищує 50 тисяч гривень;
  • замовником здійснено придбання товару (товарів), робіт або послуги (послуг) без застосування порядку проведення спрощених закупівель у випадках, визначених частиною сьомою статті 3 Закону, за умови що вартість такого придбання перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої статті 3 Закону;
  • замовником придбано товар з використанням електронних каталогів – звіт формується системою автоматично;
  • замовником здійснено придбання гемопоетичних стовбурових клітини та/або роботи і послуги, що пов'язані з їх придбанням.

 

Таким чином, у разі якщо замовник проводить одну із вищенаведених закупівель, він повинен внести її до річного плану закупівель, потім укласти договір про закупівлю з обраним учасником і оприлюднити звіт.

закупівля без використання електронної системи

Враховуючи вимоги пункту 13 частини першої статті 10 Закону № 922, замовник оприлюднює звіт протягом трьох робочих днів з дня, яким датовано договір чи інший документ, що підтверджує придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг).

Важливо! Оскільки в даному випадку Закон № 922 не визначає нижню межу суми таких закупівель, то замовник оприлюднює звіт у разі здійснення такої закупівлі на суму від 0,01 гривень.

Перелік інформації, яку повинен містити звіт, визначений частиною третьою статті 3 Закону.

Так, в звіті зазначається, зокрема:

  • дата укладення та номер договору/документа (документів), що підтверджують придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг);
  • назва предмета закупівлі;
  • ціна, зазначена в договорі про закупівлю/документі (документах), що підтверджує (підтверджують) придбання товару (товарів), робіт чи послуги (послуг), та строк виконання договору.

Неодмінно стане у пригоді стаття «Конкретна назва предмета закупівлі, або Чому закупівля презервативів – це не те, що ви подумали».

Відповідно до інформаційного листа Мінекономіки від 05.05.2020 № 3304-04/28729-06 замовник може укласти як декілька, так і один договір, предметом договору за яким виступатимуть різні предмети закупівлі у розумінні Закону, та вартість яких окремо не перевищуватиме суму 50 тисяч гривень.

З огляду на викладене, а також беручи до уваги наявний реалізований в системі функціонал щодо оприлюднення звіту, у разі якщо за таким договором (або іншим документом) здійснюється придбання одразу декількох предметів закупівлі, замовник може оприлюднити в системі декілька звітів, в яких буде вказано реквізити (дату укладення та номер) одного і того самого договору (іншого документу, що підтверджує придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг)).

При цьому в кожному такому звіті замовник може визначити один предмет закупівлі, а в полі з інформацією про ціну договору вказати вартість придбання окремого такого предмету закупівлі (не загальну ціну договору).

При цьому замовники повинні враховувати, що у разі об’єднання в одному договорі різних предметів закупівлі за четвертим знаком ДК 021:2015, загальна сума такого договору не повинна перевищувати 50 тис. грн.

Це пов’язано з тим, що предметом закупівлі є вся сукупність товарів, яку придбаває замовник у межах єдиної процедури закупівлі, тобто в межах одного договору купівлі продажу. Така позиція викладена у рішенні Верховного суду України у справі №  913/205/18.

Водночас, замовники можуть не об’єднувати такі закупівлі за різним четвертим знаком ДК 021:2015, а щодо кожної закупівлі, у разі якщо їх вартість не перевищує 50 тис грн, укласти окремий договір або оформити її будь-яким іншим документом. Наприклад, це може бути:

  • видаткова накладна,
  • товарно-транспортна накладна,
  • касовий чек,
  • товарний чек,
  • розрахункова квитанція,
  • проїзний документ тощо.

⚠️ Чи потрібно звітувати в ЕСЗ за оплату судового збору

Закон не вимагає оприлюднювати такий договір чи документ разом із звітом, однак, за бажанням замовника, він може це зробити.

Здійснювати закупівлі до 50 тис. грн в організації замовника може уповноважена особа.

Законом передбачено, що уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини третьої статті 3 цього Закону.

Водночас, саме вона повинна оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт, у випадку здійснення закупівель відповідно до частини сьомої статті 3 цього Закону, тобто у разі наявності підстав не проводити спрощену закупівлю.

З огляду на це, можемо підсумувати, що в залежності від рішення замовника, закупівлями, що передбачають оприлюднення звіту, може займатися як уповноважена особа, так і інший працівник замовника, одна уповноважена особа несе відповідальність за планування закупівель до 50 тис грн та оприлюднення інформації щодо звіту у разі не застосування спрощеної закупівлі.

logo