Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону № 922. Розглянемо, в межах яких категорій предмету закупівлі його поділ можливий.
Одна з основних умов Закону № 922 «Про публічні закупівлі» є заборона ділити предмет закупівлі з метою уникнення відкритих торгів/спрощених закупівель та відкритих торгів з публікацією англійською мовою (ч. 10 ст. 3 Закону).
Відповідний поділ розглянемо в межах даних категорій в Таблиці 1.
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель до 50 тис. грн
| Спрощена закупівля від 50 тис. грн до 200 тис. грн для товарів та послуг та 1,5 млн грн для робіт
| Конкурентна процедура закупівлі від 200 тис. грн для товарів та послуг та 1,5 млн грн для робіт
| Конкурентна процедура закупівлі з публікацією англійською мовою від 133 тис. євро для товарів та послуг та 5150 млн євро для робіт
|
Як визначити предмет закупівлі: 6 ключових акцентів
Приклад 1. Для сезонних закупівель, у разі виділення коштів на закупівлю у сумі понад 133 тис. євро, замовник може провести дві процедури відкритих торгів з публікацією англійською мовою.
Приклад 2. Поділ може бути в межах конкурентної і неконкурентної процедури закупівлі. Припустимо, що предмет закупівлі за одним кодом ДК, але для закупівлі його частини наявні підстави для застосування переговорної процедури закупівлі, встановлені ч. 2 ст. 40 Закону. Отже, на предмет закупівлі за одним кодом ДК за 4м знаком проводяться відкриті торги і одночасно переговорну процедуру закупівлі.
Протягом року річний план закупівель може змінюватись. Отже, після формування річного плану закупівель на рік, усі наступні зміни до річного плану мають бути з огляду на відповідну потребу, яка не могла бути передбачена при первинному плануванні.
Планування здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі, очікувана вартість такого предмету закупівлі зазначається замовником саме на момент внесення змін до річного плану, без урахування обсягів закупівель за аналогічним предметом закупівлі, які вже були здійснені у поточному році чи проводяться під час внесення змін в річний план.
Мінекономіки в інформаційному листі від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06 дає підстави, які можуть спонукати виникненню такої ситуації.
Предмет закупівлі може вважатиметься новим предметом договору у таких випадках:
- виникнення нової чи додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити;
- виділення додаткових коштів;
- перерозподілу коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель;
- перерозподілу коштів зекономлених у разі зміни ціни договору про закупівлю в бік зменшення;
- перерозподілу коштів, які було заплановано на закупівлю іншого(их) предмету(ів) закупівлі або фінансування інших видатків;
- відміни закупівлі або визнання її такою, що не відбулась/неукладення договору про закупівлю за результатами проведення закупівлі та необхідності здійснення нової закупівлі;
- розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі;
- інших подібних випадках.
Приклад 3. Окремий вид поділу предмета закупівлі може бути з огляду на затверджене фінансування. Якщо Замовник здійснює закупівлю у відповідності до тимчасового кошторису, а потім повторно необхідно дозакупити той же предмет згідно постійного кошторису.
При внесенні змін до річного плану закупівель у виді включення виду закупівлі для додаткової закупівлі предмета, що вже закуповувався, не враховуються обсяги вже здійснених закупівель за аналогічним предметом закупівлі.
У цій ситуації замовник може в залежності від очікуваної вартості протягом року провести різні види закупівель для одного і того ж предмета закупівлі.
Приклад 4. Замовник проводить спрощену закупівлю відповідно до тимчасового кошторису, відкриті торги відповідно до постійного кошторису та прямий договір у разі виникнення непередбачуваної додаткової потреби в кінці року. Вид закупівлі визначаємо з огляду на очікувану вартість предмета закупівлі в кожному окремому випадку.
