Закупівлі харчування. Дискримінаційні вимоги

16 квітня 2018
31
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

Закупівля послуг з харчування Управління освіти Оболонського району міста Києва стала дуже резонансною. Через неправильно організовану процедуру діти в школах району залишилися без гарячого харчування. Для того щоб не повторювати такого «досвіду», проаналізуймо дискримінаційні вимоги тендерної документації

Закупівлі харчування. Дискримінаційні вимоги СВІТЛАНА ПАНАІОТІДІ,Державний уповноважений Антимонопольного комітету України, член постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Під час тендеру учасник подав скаргу ➤ Як діяти замовнику?Це не перша проблемна закупівля послуг харчування, не перша тендерна документація з дискримінаційними вимогами та не перше рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія АМКУ). Та чомусь із року в рік ми зіштовхуємося з тим самим.

Тож наші висновки допоможуть замовникам не повторювати помилок, якщо у їх намірах — вдало провести тендер.

По-перше, потрібно вчасно оголошувати процедуру закупівлі, адже процедура триватиме щонайменше 45 днів. Законодавець дозволяє укладати додаткові угоди до договорів у розмірі, що не перевищує 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році. Це зроблено саме для того, щоб була часова можливість провести новий тендер.

По-друге, тендерна документація має бути без дискримінаційних вимог. Які з вимог замовника за рішеннями Колегії АМКУ є дискримінаційними?

Дискримінаційна вимога № 1

У тендерній документації замовник встановив вимогу щодо необхідності мати в своєму штаті працівників виробництва. Винятково в штаті. Адже учасники мали надати в складі пропозиції копії трудових книжок (перша сторінка та сторінка із останнім місцем роботи) працівників.

Цю вимогу учасник оскаржив. Він зазначав, що вимогою замовник обмежив його право на укладання цивільно-правових відносин відповідно до статті 208 Цивільного кодексу України.

Наслідки. Така умова тендерної документації обмежує участь у процедурі закупівлі лише тими суб’єктами господарювання, які мають працівників відповідної кваліфікації саме у штаті підприємства.
Тобто є дискримінацією стосовно інших суб’єктів господарювання, які мають змогу укласти, зокрема, цивільно-правові договори з працівниками.
Тож Колегія АМКУ зобов’язала замовника внести зміни до тендерної документації.

10 підстав, коли замовник зобов'язаний відхилити учасникаДискримінаційна вимога № 2

Тендерна документація містила вимогу надати:

  • висновок Головного управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в місті Києві (далі — управління Держпродспоживслужби) на вид діяльності;
  • лист Держпродспоживслужби про вид діяльності.

Проте цю вимогу може виконати лише учасник, потужності якого зареєстровані до 31.12.2016. Адже з 01.01.2017 управління Держпродспоживслужби не видає висновки, листи під час реєстрації потужностей. Воно лише надсилає електронне повідомлення про реєстрацію таких потужностей.

Скаржник за цією закупівлею зазначав, що має належно зареєстровані потужності у січні 2017 року за вказаним видом діяльності «діяльність закладів громадського харчування», кожному з яких присвоєний особистий реєстраційний номер потужності. Проте він не в змозі надати документи, що їх вимагав замовник. Інформація про реєстрацію потужностей зі всіма необхідними даними є у вільному електронному доступі в Реєстрі потужностей. Тож замовник міг самостійно перевірити всю необхідну інформацію щодо зареєстрованих потужностей скаржника, реєстраційного номера, виду діяльності.

Замовник підтвердив, що висновок і лист управління Держпродспоживслужби можна було отримати тільки до січня 2017 року, і не спростував твердження скаржника.

Наслідки. Колегія АМКУ зобов’язала замовника внести зміни до тендерної документації.
Як бачимо, підготовка до засідань та спростування інформації скаржників має значення.

Дискримінаційна вимога № 3

На вимогу тендерної документації учасники мали підтвердити досвід організації харчування не менше п’яти років тільки в загальноосвітніх навчальних закладах.

Якщо ж потенційний учасник має досвід організації харчування в дитячих садочках, він не підпадатиме під цю вимогу. Адже дитячий садочок є не загальноосвітнім навчальним закладом, а дошкільним.

Наслідки. Колегія АМКУ зобов’язала замовника внести зміни до тендерної документації.

Висновок

Ці вимоги не вперше зустрічаються у тендерних документаціях під час закупівель послуг харчування як у Києві, так і у всій країні. І замовникам час вже врахувати врешті-решт рішення Колегії АМКУ з цього приводу. А отже — затвердити нову, відпрацьовану за такими рішеннями, тендерну документацію. Оскільки вірогідність оскарження висока, а прогнозованість рішень Колегії АМКУ — зрозуміла.

Аналізуйте тендерні документації, рішення Колегії АМКУ і робіть все, щоб закупівлі були прозорими та ефективними.

Бажаю вам вдалих закупівель.

logo