Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі

23 липня 2018
43
Середній бал: 5 із 5
експерт, засновник Аналітичного центру розвитку міста «ЗЕОН», експерт громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», сертифікований тренер з бюджетної політики

Чому міськрада має контролювати ремонт доріг, коли замовник — комунальне підприємство, — читайте в статті

✔️ Активувати подарунковий доступ до Вищої Школи Закупівельника

ВИХІДНІ УМОВИ

Міська рада для ремонту доріг і тротуарів у місті затвердила цільову програму. А комунальне підприємство, засновником якого вона є, визначила відповідальним виконавцем цієї програми.

Через ProZorro замовник провів закупівлю робіт, уклав з переможцем торгів договір. За умовами договору для окремих робіт виконавець мав право залучати субпідрядників, третю сторону.

Роботи за договором виконані. Але їх якість не задовольнила громаду. Бо ще протягом гарантійного строку бордюри полущилися і стали непривабливими (рис. 1).

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі

ЗАВДАННЯ

Розглянути легітимність і послідовність дій міської ради, замовника. Оцінити ризики і загрози.

БОНУС

Реальне рішення для цієї ситуації.

Левову частку ремонтів доріг і тротуарів в населених пунктах нині ведуть коштом місцевих бюджетів. І запитань це породжує чимало. Хто планує такі видатки? Хто може проводити закупівлю таких робіт? Як замовнику убезпечити себе від недобросовісних виконавців? Як місцевій громаді отримати якісні роботи?

Далі дамо відповіді на три основні запитання. Обгрунтуємо їх законодавчими нормами. А також наведемо практичне розв’язання ситуації, описаної у вихідних даних.

Повноваження міськради — дотримані

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договоріЧи має право міська рада виділяти кошти для ремонту доріг і тротуарів у місті в бюджетній програмі?

Так, має.

Вичерпний перелік видатків місцевих бюджетів, що їх можуть проводити з усіх місцевих бюджетів, встановлює стаття 91 Бюджетного кодексу України (БК). З-поміж них є видатки на:

  • місцеві програми розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів (п. 5 ч. 1);
  • інші програми, пов’язані з виконанням власних повноважень, затверджені відповідною місцевою радою згідно із законом (п. 21 ч. 1).

До власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження з управління об’єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв’язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню. Детальніше про них — у статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР.

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі
НАТАЛІЯ ЗАЄЦЬ,консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Учасники під час відкритих торгів можуть неодноразово звернутися до Колегії АМКУ за захистом своїх прав. Покажемо, на яких етапах законодавець дозволив оскарження і як можна чи не можна діяти замовнику

Виконавець програми — визначений

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договоріЧи має право міська рада делегувати виконання програми комунальному підприємству?

Так, має.

Виконавчі органи та апарати місцевих рад є головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними рішеннями про місцеві бюджети.

Виконавчий орган міської ради як головний розпорядник бюджетних коштів
(пп. 3 і 4 п. 5 ст. 22 БК):

  • отримує бюджетні призначення, затверджені рішенням про місцевий бюджет;
  • приймає рішення делегувати повноваження на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів;
  • розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань;
  • затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня і плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів (далі — Плани). Плани містять розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі цього розпорядника бюджетних коштів.

Розпорядник бюджетних коштів може уповноважити одержувача бюджетних коштів виконувати заходи, передбачені бюджетною програмою, та надати йому кошти бюджету у межах відповідних бюджетних асигнувань — на безповоротній чи поворотній основі.

Одержувач бюджетних коштів, своєю чергою, використовує такі кошти на підставі Плану.

Контроль за використаними коштами

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договоріЯк міська рада контролює використання коштів виконавцем програми?

Головний розпорядник бюджетних коштів проводить внутрішній контроль (п. 9 ч. 5 ст. 22 БК) за повнотою надходжень та тим, як розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачі бюджетних коштів:

  • беруть бюджетні зобов’язання;
  • витрачають такі кошти.

Отже, міська рада мусить контролювати те, як використовує кошти виконавець бюджетної програми — комунальне підприємство.

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультантка з публічних закупівель, Київ
17 грн & 1050 грн — на основі чого рахувати адміністративну та кримінальну відповідальність закупівельника? Пояснимо вимоги законодавства і порахуємо разом, коли і який показник беруть за основу

Зробити це насамперед допоможе перевірка умов договору, укладеного між комунальним підприємством та безпосередньо виконавцем робіт.

Так, варто перевірити, чи включені до договору всі необхідні умови, передбачені Господарським кодексом України (ГК). Від повноти умов укладеного договору залежатиме ймовірність успішного виходу із складних ситуацій.

Отже, міська рада має проконтролювати, щоб керівник комунального підприємства передбачив усі запобіжники нецільового, неефективного використання бюджетних коштів. У нашій ситуації — особлива увага гарантійним зобов’язанням, порядку, термінам усунення їх невідповідності умовам договору.

Не забуваймо, що залучені субпідрядники чи постачальники товарів для підрядника — це клопіт підрядника, а не замовника. І якщо підрядник виконає роботи неякісно, як у нашому випадку з вини постачальника бордюрів, замовник має керуватися статтею 228 ГК. Вона прямо вказує на зобов’язання комунальних підприємств стягнути збитки у порядку регресу.

Регресні вимоги щодо відшкодування збитків
Учасник господарських відносин, який відшкодував збитки, має право стягнути збитки з третіх осіб у порядку регресу.
Державні (комунальні) підприємства за наявності підстав зобов’язані:

  • вжити заходи для стягнення в порядку регресу збитків з інших суб’єктів господарювання;
  • стягнути збитки з винних працівників підприємства відповідно до законодавства про працю.

(ст. 228 ГК)

Аналогічно має діяти підрядник стосовно субпідрядника. Тобто спочатку підрядник усуває недоліки, а потім має право звернутися у регресному порядку за відшкодуванням втрат до субпідрядника чи постачальника товару.

Отже, міська рада у такій ситуації діє так:

  • затверджує бюджетну програму;
  • зазначає в ній виконавцем комунальне підприємство;
  • контролює укладання договору та виконання угоди.

Така послідовність дій — легітимна та упереджує негативні наслідки.

І вовки ситі, і вівці цілі...

Чим завершилася ситуація, описана нами на початку статті?

У місцевому онлайн-виданні з’явилося повідомлення про те, що після зими бордюри втратили вигляд, полущилися. І все це відбулося менш ніж за рік з часу ремонтних робіт. Громадські експерти проаналізували, за якою програмою виконані роботи, хто є їх замовником, хто їх виконував. Через ProZorro вони перевірили умови укладеного договору, а через Є-Data — побачили, чи оплачені роботи виконавцю.

Депутати на сесії міськради озвучили проблему і почали вимагати найшвидшого її вирішення. Міський голова підтримав їхні вимоги і зобов’язав керівника комунального підприємства надіслати претензію до виконавця робіт.

Замовник одразу ж надіслав лист-претензію виконавцю (див. Додаток 1). І що важливо — вага її була істотною, адже умови договору передбачали і річну гарантію на виконані роботи, і відповідальність сторін (див. Додаток 2).

Зразок оформлення претензії за договором підряду

Зразок оформлення претензії за договором підряду

✔️СКАЧАТИ ЗРАЗОК✔️

Зразок договору підряду, у якому обумовлені контроль якості виконання робіт та гарантії
Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі
Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договоріРаніше комунальне підприємство недбало ставилося до формулювання умов договорів і неодноразово отримувало публічні зауваження. Однак увага експертів, громадськості, місцевих депутатів фактично спонукала підприємство виважено підходити до усієї документації, договорів та контролю за виконаними роботами.

Це і допомогло вирішити ситуацію. У відповідь на претензію виконавець посилався на приховані дефекти і те, що він залучав третю сторону. Однак норма статті 228 ГК щодо регресних вимог і гарантійні зобов’язання не залишили виконавцю жодних шансів. Він змушений був ліквідувати недоліки — повністю замінити бордюри (рис. 2).

Зацікавлені в якісному ремонті доріг і тротуарів? Передбачте ризики в договорі

Висновок

Ефективно витрачати бюджетні кошти і закуповувати роботи належної якості можна — якщо місцева влада і громада докладатимуть спільних зусиль. І цьому сприятимуть:

  • відповідальне ставлення до формулювання умов договорів;
  • моніторинг стану справ місцевою владою, замовником, громадою;
  • висвітлення інформації про виконавця та його підряди — як у місті, так і в інших регіонах;
  • судова практика і посилання на ресурси з оцінки потенційних корупційних ризиків;
  • тиск громадськості, експертів та місцевих ЗМІ.

За інших обставин іміджеві втрати понесуть очільники місцевої влади, а фінансові — вся громада. Тож ліпше витратити час на гарантійні запобіжники, аніж на судову тяганину.

logo