Бути чи не бути поточному ремонту, коли його важко спланувати

17 січня 2018
18
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

Із листа: «Основний кошторис нам зазвичай затверджують у березні. У ньому за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» виділяють, наприклад, 5 млн грн. Однак коли на початку року ми складаємо річний план закупівель, послуги з поточного ремонту не можемо спланувати. Оскільки вони виникають протягом року, їх обсяг важко передбачити. Як правильно такі закупівлі спланувати та провести?»

Бути чи не бути поточному ремонту, коли його важко спланувати ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ

Підстави для переговорної процедури закупівліСправді, кожен замовник мусить проводити закупівлю тих чи тих товарів, робіт чи послуг відповідно до річного плану. Адже він зобов’язаний виконувати вимогу частини 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922).

Тож тендерний комітет або уповноважена особа (особи) замовника планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, обирає процедури закупівлі та проводить їх.

Упевнені, що ніхто не сперечатиметься з тим, що вагому роль у будь-якій закупівлі, а в закупівлі за державний кошт і поготів, відіграє правильне планування того, як замовник забезпечуватиме свою потребу. Тобто замовник має спланувати свої закупівлі так, аби їх результат у часі співпадав з необхідністю забезпечити власні потреби. Адже це один із важливих моментів його господарської діяльності.

Замовник має вчасно оприлюднити річний план закупівель. Строк для його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель prozorro.gov.ua становить п’ять днів з дня затвердження (ч. 1 ст. 4 Закону № 922).

Бюджетне законодавство — непорушне

Наразі немає прямих вимог для замовників-бюджетників планувати закупівлі на підставі кошторису. Тобто вони можуть планувати їх, керуючись потребою та очікуваною вартістю предмета закупівлі.

Проте не варто забувати, що будь-коли такі замовники у своїх діях мають дослухатися положень Бюджетного кодексу України (БК). А саме брати бюджетні зобов’язання (у т. ч. укладати договори) та проводити платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (ч. 1 ст. 48 БК).

Адже укладення договору, придбання товару, послуги чи інші аналогічні операції протягом бюджетного періоду, за якими зобов’язання взяті без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, є недійсним (ч. 3 ст. 48 БК).

Та й зареєструвати зобов’язання без бюджетних асигнувань замовник-бюджетник не зможе. І все тому, що органи Казначейства не реєструють зобов’язання без:

  • бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом;
  • документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель.

Ба більше, казначеї не лише не реєструють зобов’язання та/або фінансові зобов’язання, а й застосовують заходи впливу, визначені БК, за порушення бюджетного законодавства. І у цьому немає нічого дивного. Це прямі вимоги Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309.

У замовника-бюджетника можуть виникнути проблеми й з договором, укладеним за результатами процедури закупівлі. Якщо договір про закупівлю він укладе, коли бюджетні асигнування не затверджені або сума такого договору перевищить затверджені бюджетні асигнування, органи Казначейства можуть відмовити у реєстрації договору про закупівлю.

Як заповнювати інформацію про предмет закупівлі в ЕСЗ

Непередбачувані закупівлі — плануємо знову

Так, на початку року в замовників-бюджетників можуть виникнути певні проблеми, коли вони виконуватимуть договірні зобов’язання та забезпечуватимуть власну потребу в товарах, роботах чи послугах. Ліпше не порушувати норм БК.

Для послуг з поточного ремонту

Якщо річну потребу в послугах з поточного ремонту справді важко спланувати одразу, оскільки вона періодично виникає протягом року, а фактичний обсяг таких послуг не можна передбачити, то замовник має виходити з того, що кожна нова послуга з поточного ремонту протягом року — це новий предмет закупівлі.

А щоб ухвалити рішення, застосовувати Закон № 922 чи ні, проводити процедуру закупівлі чи ні, замовник зважуватиме, яка очікувана вартість кожної нової послуги з поточного ремонту.

Предмет закупівлі послуг з поточного ремонту

Під час закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі замовник визначає за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Мінрегіону від 04.06.2014 № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Укравтодору від 23.09.2011 № 301. У дужках він зазначатиме предмет закупівлі відповідно до національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінрегіону від 23.12.2015 № 1749 (п. 2 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454).

Висновок

Замовник, який планує та проводить закупівлі послуг з поточного ремонту, має передусім правильно визначати предмет закупівлі — за кожним окремим об’єктом будівництва. А також враховувати — як очікувану вартість кожного такого предмета закупівлі, так і норми БК.

logo