Як замовнику закупити марковані конверти

24 січня 2018
35
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

Потрібно закупити марковані конверти? Не знаєте, яку процедуру закупівлі для цього застосувати? Ви зможете зробити все правильно, щойно прочитаєте цю консультацію. Та ще й дізнаєтеся, як правильно визначити предмет закупівлі для маркованих конвертів.

Як замовнику закупити марковані конверти ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ

Як визначити предмет закупівлі: 6 ключових акцентівЩоб закупити товари, роботи і послуги для потреб держави та громади, замовники керуються Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922). Однак для закупівель послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів цей Закон містить певне уточнення.

Особливості проведення процедур закупівлі, визначених Законом № 922встановлюють окремі закони для таких товарів, робіт і послуг, як-от: послуги поштового зв’язку, поштові марки та марковані конверти (абз. 4 ч. 5 ст. 2 Закону № 922).

То ж за якими правилами закуповувати такі предмети закупівлі замовникам?

Хто головний — Закон № 922 чи…

На сьогодні є чинним Закон України «Про особливості здійснення закупівлі за державні кошти послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів» від 21.06.2012 № 4997-VI (далі — Закон № 4997).

Норми Закону № 4997 говорять, що:

  • у ньому терміни вживаються у значенні, визначеному в законах України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 № 2289-VI (далі — Закон про держзакупівлі) та «Про поштовий зв’язок» від 04.10.2001 № 2759-III (далі — Закон № 2759; ч. 1 ст. 1);
  • послуги поштового зв’язку, поштові марки та маркованих конверти закуповують шляхом застосування процедури закупівлі в одного учасника відповідно до статті 39 Закону № 2289 (ч. 1 ст. 2).

Публічна закупівля —

придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому Законом № 922

Та оскільки Закон про держзакупівлі втратив чинність, марковані конверти замовники наразі закуповують за Законом № 922. І обов’язково — дотримують вартісних порогів для публічних закупівель (абз. 2 і 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 922).

Так, Закон № 922 застосовують за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує:

  • 200 тис. грн, а робіт — 1,5 млн грн — усі замовники;
  • 1 млн грн, а робіт — 5 млн грн — замовники, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання.

Тобто якщо очікувана вартість маркованих конвертів менша 200 тис. грн (1 млн грн. — для замовників в окремих сферах), замовник проводить закупівлю через електронну систему закупівель або укладає прямий договір. А якщо ж вона дорівнює або перевищує вказані пороги, то замовник закуповує марковані конверти за Законом № 922.

Предмет закупівлі для маркованих конвертів

Предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, що їх закуповує замовник у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасники можуть подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах — у разі переговорної процедури закупівлі (п. 18 ч. 1 ст. 1 Закону № 922).

Різні предмети закупівель мають окреме власне визначення у Законі № 922. Зокрема, до товарів належать:

  • продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у т. ч. сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані;
  • послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Замовник визначає предмет закупівлі за Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 (далі — Порядок № 454). А саме для товарів і послуг — за абзацом другим пункту 1 розділу ІІ Порядку 454.

Загальне правило

Предмет закупівлі товарів і послуг замовник визначає: за пунктами 17 і 32 частини 1 статті 1 Закону № 922 на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.

Одним із перелічених критеріїв для предмета закупівлі є цифровий код Єдиного закупівельного словника.

Цифровий код

Цифрові коди в Єдиному закупівельному словнику містять 8 цифр, де перші:

  • дві цифри визначають розділ (XX000000-Y);
  • три цифри визначають групу (XXX00000-Y);
  • чотири цифри визначають клас (XXXX0000-Y);
  • п’ять цифр визначають категорію (XXXXX000-Y).

Останні три цифри коду дають змогу більше деталізувати предмет в межах кожної категорії.

З огляду на цифрові коди Єдиного закупівельного словника, марковані конверти за показником четвертої цифри основного словника можна зарахувати до такого класу товарів:

Код CPVОпис 
30190000-7Офісне устаткування та приладдя різнеVarious office equipment and supplies
30199000-0Паперове канцелярське приладдя та інші паперові виробиPaper stationery and other items
30199200-2Конверти, поштові листівки та неілюстровані поштові листівкиEnvelopes, letter cards and plain postcards
30199230-1КонвертиEnvelopes

⚡️ Закупівлі-2021: плануємо за новими вимогами

Тож для предмета закупівлі маркованих конвертів радимо обрати такий код: 30190000-7 — Офісне устаткування та приладдя різне (конверти марковані).

Як визначають предмет закупівлі окремі замовники в ProZorro, можна ознайомитися за посиланнями: prozorro.gov.ua/en/tender/UA-2017-07-28-000037-b; prozorro.gov.ua/en/tender/UA-2017-07-19-000441-b.

До того ж, коли закуповуєте марки та конверти марковані, не варто вчиняти так, як деякі замовники. А точніше — визначати предмет закупівлі за цифровим кодом Єдиного закупівельного словника 22410000-7 — Марки. Див. приклад, як визначають предмет закупівлі окремі замовники в ProZorro, за посиланням: prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-12-14-002388-b.

Бо коли проаналізувати дерево такої групи товарів Єдиного закупівельного словника, побачимо, що ця група містить тільки посилання на марки як товар та не містить інформації про марковані конверти:

Код CPVОпис 
22400000-4Марки, чекові бланки, банкноти, сертифікати акцій, рекламні матеріали, каталоги та посібникиStamps, cheque forms, banknotes, stock certificates, trade advertising material, catalogues and manuals
22410000-7МаркиStamps
22411000-4Новорічні та різдвяні маркиChristmas stamps
22412000-1Нові маркиNew stamps

Тобто такі замовники зводять докупи під один цифровий код два різних предмета закупівлі. А правильно визначати предмет закупівлі для:

  • марок — за кодом Єдиного закупівельного словника 22410000-7 — Марки;
  • конвертів маркованих — за кодом Єдиного закупівельного словника 30190000-7 — Офісне устаткування та приладдя різне.

Відкриті торги чи переговорна процедура

Публічну закупівлю замовник проводить за однією з таких процедур, як відкриті торги, конкурентний діалог чи переговорна процедура закупівлі (ч. 1 cт. 12 Закон № 922). Якщо перші дві процедури дають змогу провести конкурентний відбір, то останню — переговорну — замовник використовує лише у виняткових випадках.

Підстави для винятку

Так, переговорну процедуру закупівлі замовник застосовує як виняток у разі відсутності конкуренції (у т. ч. з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладений лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи (ч. 2 ст. 35 Закону № 922).

Коли немає альтернативи

На всій території України універсальні послуги поштового зв’язку надає національний оператор поштового зв’язку (ч. 1 ст. 15 Закону № 2759). Перелік таких послуг КМУ конкретизував у пункті 9 Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.2009 № 270. Так, до універсальних послуг поштового зв’язку належать послуги з пересилання:

  • поштових карток, листів, бандеролей, секограм — простих та рекомендованих;
  • посилок без оголошеної цінності масою до 10 кг.

Також національний оператор поштового зв’язку наділений виключним правом (абз. 2 і 4 ч. 3 ст. 15 Закону № 2759) на те, щоб:

  • видавати, вводити в обіг поштові марки, марковані конверти і поштові картки;
  • пересилати прості листи масою до 50 г та прості поштові картки.

Функції національного оператора поштового зв’язку покладені на УДППЗ «Укрпошта» (розпорядження КМУ від 10.01.2002 № 10-р). За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, правонаступником УДППЗ «Укрпошта» є ПАТ «Укрпошта». Наразі ПАТ «Укрпошта» включене до Єдиного державного реєстру операторів поштового зв’язку за № 21.

Оскільки з технічних причин для закупівлі маркованих конвертів конкуренції на ринку не існує, тендерний комітет замовника має право застосувати переговорну процедуру закупівлі на підставі пункту 2 частина 2 статті 35 Закону № 922.

logo