Коронавірусні закупівлі в умовах воєнного стану

14 липня 2022
166
Середній бал: 5 із 5

Ковідна загроза не залишилася в минулому. Медзаклади й надалі мають забезпечувати потребу в ліках та обладнанні для боротьби з COVID-19. Як тут не помилитися — адже війна спричинила багато змін в нормах, що регулюють сферу публічних закупівель? Про коронавірусні закупівлі консультує експерт.

Для того, щоб урегулювати закупівлі в умовах воєнного стану й спростити забезпечення потреб держави та територіальних громад, КМУ ухвалив Постанову № 169. Її положення установлюють, що в умовах воєнного стану замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 підпункту 1 Постанови № 169) проводять публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, із використанням е-каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом № 922.

Воєнний стан в Україні запроваджений з 5 год 30 хв 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, згодом його неодноразово продовжували.

З іншого боку, на сьогодні немає жодного нормативно-правового акта, який би призупинив дію Закону № 922.

Тож маємо ситуацію, коли в умовах воєнного стану одночасно діють Закон № 922 та Постанова № 169. А замовники самостійно вирішують, яким нормативно-правовим актом керуватися під час своїх закупівель.

Короновірусні закупівлі — за Законом № 922

Нині є чимало опорних лікарень, інших замовників, які закупівлі товарів, робіт і послуг проводять за Законом № 922. Кожен такий замовник має враховувати, що карантин не минув. 

Карантин в Україні КМУ продовжив до 31 серпня — Постановою № 630.

Для ковідних закупівель на період дії карантину особливі правила встановлює пункт 3-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.

Закупівля ліків

Вимоги до оприлюднення

Спрощені закупівлі

Кого можна призначити уповноваженою особою для ковідних закупівель

Коронавірусні закупівлі — за Постановою № 169

Замовники, зокрема з галузі охорони здоров’я, мають право в умовах воєнного стану проводити закупівлі та укладати договори про закупівлю за порядком, що встановлює Постанова № 169. Тож у тих замовників, які працюють за Постановою № 169, виникають запитання, якими нормами керуватися для ковідних закупівель, поки триває війна. Розберемо чинні на сьогодні положення та зорієнтуємо, як проводити ковідні закупівлі без порушень.

Постанова № 169 чітко визначає, що в умовах воєнного стану замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 підпункту 1 Постанови № 169) проводять публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, із використанням е-каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом № 922.

Придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, можливе без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або е-каталогу у виняткових випадках, які визначені у підпункті 1 пункту 1 Постанови № 169 (далі — Винятки).

Отже, в умовах воєнного стану, якщо предметом закупівлі є товари, роботи, послуги, передбачені у Винятках, замовники можуть проводити такі закупівлі шляхом укладення прямого договору. У такому випадку закупівлю не вносять до річного плану. Замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимогу щодо оприлюднення не застосовують до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом (абз. 8 пп. 3 п. 1 Постанови № 169).

Оксана Соколовашеф-редактор
29 червня суттєво змінилися вимоги до закупівель в умовах воєнного стану за Постановою № 169. Для державних та інших замовників, які закуповують потрібне для відсічі збройній агресії росії, зміни навіть дещо полегшують роботу. Натомість решті замовників доведеться повертатися до конкуретних закупівель. Щоправда, в «полегшеному» вигляді та з правом на виняток. .

У Постанові № 169 визначено, що замовник може провести публічну закупівлю, вартість якої є меншою ніж 50 тис. грн, з використанням ЕСЗ, у т. ч. з використанням е-каталогів. У разі такої закупівлі без використання ЕСЗ замовник обов’язково дотримує принципів публічних закупівель, не вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та не оприлюднює в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Отже, в умовах воєнного стану закупівлі вартістю до 50 тис. грн замовники можуть проводити шляхом укладення прямого договору. Таку закупівлю не вносять до річного плану, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, не оприлюднюють в ЕСЗ.

У разі коли у профілі товару е-каталогу розміщено дві або більше пропозиції щодо товару від постачальників, замовники проводять відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників, якщо вартість товару становить або перевищує 200 тис. грн (пп. 1 п. 1 Постанови № 169).

Отже, замовник в обов’язковому порядку проводить закупівлю шляхом запиту ціни пропозицій постачальників, якщо:

  • предмет закупівлі — товар;
  • вартість закупівлі становить або перевищує 200 тис. грн;
  • у профілі товару е-каталогу розміщено дві або більше пропозиції щодо товару від постачальників.

    Порядок проведення запиту ціни пропозицій постачальників визначений пунктами 56—68 Порядку № 822.

    УВАГА Під час дії воєнного стану у порядку, передбаченому Постановою № 169, замовник проводить закупівлі, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19

    Замовник має право провести закупівлю шляхом укладення прямого договору, якщо вартість закупівлі не перевищує 50 тис. грн або якщо закуповує товари, роботи і послуги, що належать до Винятків. Якщо замовник проводить закупівлю товару вартістю 200 тис. грн. і більше, для якого у профілі е-каталогу розміщено дві або більше пропозиції від постачальників, він проводить таку закупівлю шляхом запиту ціни пропозицій постачальників. У всіх інших випадках замовник проводить закупівлі шляхом використанням е-каталогу (запит ціни пропозицій постачальників) та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом № 922.

    logo