Prozorro.Продажі — нові можливості для замовників

18 жовтня 2017
30
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

У системи ProZorro з’явився молодший брат — Prozorro.Продажі. Пілотний проект Мінекономрозвитку дасть нові можливості створити не лише прозорі закупівлі, а й продажі, отримати підтримку КМУ та додаткові кошти на потреби замовника за рахунок продажу майна на електронному аукціоні

Prozorro.Продажі — нові можливості для замовників АЛІНА БЛИЗНЮК,менеджер проекту «Електронні аукціони (майно)» майданчика «Е-тендер», Київ

Які вимоги встановлювати в тендерній документаціїВи замовник та маєте зайве майно, яке не використовуєте у виробництві чи у діяльності підприємства? Ваша організація несе додаткові витрати на утримання приміщень, які не задіяні? На ваших складах роками стоять автомобілі, не придатні до цільового використання? Тоді ця стаття для вас.

Prozorro.Продажі — новий пілотний проект Мінекономрозвитку, який офіційно був закріплений ухваленням Постанови «Про реалізацію пілотного проекту щодо організації електронних торгів (аукціонів) з використанням  електронної торгової системи Prozorro.Продажі» (далі — Пілотний проект) на засіданні Уряду 06.09.2017.

Замовники одразу знайдуть у назві Пілотного проекту знайоме для них найменування Prozorro. І дійсно, саме через уже відому публічну систему передбачають реалізацію майна державних, а також комунальних підприємств. Але не тільки реалізацію, а ще й оренду та передачу прав таких замовників на засадах публічності, добросовісної конкуренції, мінімізації корупційних ризиків. Далі про це більш детально.

Ми добре пам’ятаємо запуск системи публічних закупівель, старт пілотного проекту та поетапне підключення замовників, уже в межах законодавства, до закупівель у електронному форматі. Саме так розвиватиметься пілотний проект Prozorro.Продажі. Адже це початок великої реформи інституту управління державною та комунальною власністю, який має стати правилом для державних та комунальних підприємств.

Щоб розкрити суть проекту, відповім на ключові запитання, які дадуть загальне розуміння ідеї «пілоту».

З якою метою створили проект Prozorro.Продажі?

Мета пілотного проекту — продаж державного та комунального майна в електронній системі Прозорро.Продажі (далі — Система) на загальних засадах: недискримінації, відкритості, прозорості, добросовісної конкуренції та запобігання корупційним ризикам. Майно, яке нині замовники відчужують за прямими договорами, паперовими конкурсними процедурами, або яке підлягає списанню шляхом продажу — може бути успішно реалізовано в Системі публічно із залученням добросовісної конкуренції. До того ж за простою процедурою, яку розглянемо далі.

Загалом процедура дуже схожа на вже відомі закупівлі — підготовка документів, аукціон та укладення договору. Лише за тією відмінністю, що під час електронного аукціону покупці піднімають свої ставки та тим самим дають замовнику додаткові кошти на потреби підприємства чи громад.

Чим регулюється продаж майна в Системі?

Реалізуючи майно, замовники керуються законодавством України та Регламентом роботи електронної торгової системи Prozorro.Продажі щодо проведення електронних торгів (аукціонів) з продажу/надання в оренду майна (активів)/передачі права (далі — Регламент). Регламент можна знайти як на сайті електронного майданчика «Е-тендер» у розділі Prozorro.Продажі, так і на веб-порталі Prozorro.Sale.

Хто може продавати у Системі?

Відповідно до Регламенту та Постанови замовниками визнають:

  • казенні підприємства;
  • державні комерційні підприємства (їх об’єднання);
  • державні установи та організації.

А також замовники — це юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які відповідають хоча б одній з таких ознак:

  • органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування та/або державні компанії, що володіють часткою (акціями, паями) у статутному капіталі таких суб’єктів господарювання в розмірі 50% і більше;
  • органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування володіють більшістю голосів у вищому органі суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб’єкта господарювання.

Однак до Проекту також запрошують і підприємства, установи та організації комунальної форми власності, які мають право розпоряджатися власним майном. За таким принципом до проекту вже приєдналися великі міста: Харків, Львів, Тернопіль, Вінниця, Хмельницький та інші. А Маріуполь та комунальні підприємства Києва вже успішно реалізовують майно зі зростанням ціни відносно початкової від 30 до 100%. І саме такий показник є реальним відображенням ефективності Системи.

Нині до Пілотного проекту вже можуть приєднатись такі суб’єкти: державні підприємства, публічні акціонерні товариства, державні акціонерні компанії, місцеві ради та їх виконавчі органи, обласні державні адміністрації, обласні ради, комунальні підприємства/установи/організації, державні центри, державні агентства та інші.
Разом з «Е-тендер» вже такі замовники: КП «Київський метрополітен», ДП «Морський торговельний порт «Южний», ДП «Ізмаїльський морський торговельний порт», Державне підприємство «Стивідорна компанія «Ольвія», НАК «Надра України», ДП «Шахтоуправління Донбаське», а також комунальні підприємства Києва, Маріуполя, Хмельницька та ін. Для них наша команда провела навчання, презентації, підготовлені положення та документації торгів, що значно спростило процедуру приєднання до «пілоту».

⚡️ За які порушення у закупівлях штрафують аудитори

Що можна продавати у Системі?

Це питання найцікавіше. Адже замовники гадають, що продаж державного майна — дуже клопітка процедура, яку краще не розпочинати й залишити майно на балансі. А комунальні підприємства вважають, що продавати нібито й нічого.

Але я цей міф розвінчаю — наведу досить цікаві приклади, про які замовники наразі й не здогадуються. А продажі через Систему — це потенційний дохід до їх бюджету. Власники майна мають можливість продавати у системі матеріальні активи, які визнаються основними фондами (засобами). А також — будь-які інші активи (предмети), які підлягають реалізації відповідно до законодавства України. Це списане майно, відпрацьовані матеріали, неліквідний товар, металобрухт та ін. До того ж через Систему можна передати в оренду майно або провести конкурс щодо розміщення реклами.

Укрпошта успішно проводить торги щодо надання права оренди приміщень підприємства, а комунальне підприємство «Міський магазин» передає право на організацію ярмарків у Києві. За результатами проведених електронних аукціонів, наприклад, КП «Міський магазин» уклав договір з ціною 50 000 грн, коли початкова ціна продажу була 25 000 грн, тобто 100% зростання ціни — і такий результат у Системі не поодинокий. Адже аукціон та конкуренція серед учасників формують реальну ринкову ціну на активи (майно).

Також найближчим часом очікуємо від наших замовників продаж автомобілів і об’єктів нерухомості. А додатково працюємо над такими предметами, як оренда спортивних майданчиків, льодових арен, передача права на організацію нічних парковок підприємцям та багато іншого, що передбачає можливість застосування електронного аукціону для проведення публічного продажу.

Уже сьогодні замовники можуть реалізовувати такі предмети: незатребувані у виробництві товарно-матеріальні цінності, списані предмети, автомобілі, металобрухт, відпрацьовані матеріали, неліквідні товари, об’єкти нерухомості (відповідно до законодавства України), старі меблі або інші речі, що роками перебувають на балансах підприємств, але не використовуються та ще й потребують додаткових витрат на їх утримання. Цей перелік щоденно розширюється відповідно до наявного в Замовників майна. Також актуальна оренда майна, права на розміщення реклами та передача прав замовників на певні дії.

Хто допоможе замовникам почати продажі в системі?

Менеджери майданчика «Е-тендер» допоможуть вам визначити можливості продажу саме майна вашої організації, підготувати документацію торгів та успішно провести продаж у електронній системі.

Майданчик «Е-тендер» вже пройшов шестимісячний шлях співпраці із замовниками. Це — продажі, низка презентацій та навчань як замовників (продавців), так і учасників (покупців). Нам довіряють великі державні підприємства та комунальні організації, які успішно здійснили перші продажі, отримали схвалення Кабміну щодо підтримання «пілоту» та органів управління, додаткові кошти до бюджетів за рахунок збільшення ціни під час аукціонів (від 30 до 100%). А наразі готуються до нових продажів, адже успішний досвід мотивує та надихає.

Щоб продажі наших клієнтів були успішними, ми не лише проводимо виїзні навчання, а й допомагаємо підготувати документи, оцінюємо можливості продажу окремих предметів і навіть готуємо проекти положень про впровадження прозорих продажів на окремих підприємствах. І зверніть увагу: такі послуги майданчика «Е-тендер» — безкоштовні, а договір щодо співпраці із замовниками безоплатний.

А результатом спільної роботи є наведені в Таблиці показники. Тож якщо ви підтримуєте «пілот», звертайтесь до нас — разом будемо творити реформу.

Показники продажів на електронному майданчику «Е-тендер»
ЗамовникПредмет продажуПочаткова вартість, грнЦіна за результатами аукціону, грнЗростання ціни
НАК «Надра України»Металобрухт296 489405 11036%
КП «Міський магазин»Проведення ярмарку15 76450 100217%
КП «Міський магазин»Проведення ярмарку14 35025 10074%
КП «Міський магазин»Проведення ярмарку27 86055 10097%
КП «Київський метрополітен»Металобрухт алюмінію310 234415 00033%
ДП «Селідіввугілля»Металобрухт183 000313 60071%

Розділ «Активи державних організацій» майданчика «Е-тендер», де користувачі можуть ознайомитись з актуальними торгами.

Для переходу до цього розділу необхідно з головної сторінки «Е-тендер» перейти в «Prozorro.Продажі» (див. рис.). та «Дивитись усі пропозиції» щодо продажу державного майна.

Резюмуємо. Сьогодні розвиток державних процесів вимагає від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, комунальних та державних підприємств трансформації та реформування системи продажів майна. Адже електронний аукціон — це актуальний та дієвий механізм реалізації активів замовників. Пілотний проект передбачає добровільне приєднання до участі, тобто право замовників привести свої процедури до запропонованої.

logo