Нові горизонти енергомодернізації, або Зміни в закупівлі енергосервісу

20 квітня 2017
13
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

Наприкінці березня цього року Верховна Рада України прийняла закон, що істотно змінює особливості закупівлі енергосервісу. Адже вони досі не були «підлаштовані» під нові правила публічних закупівель. Розглянемо, якими змінами поповнилися положення про особливості закупівлі енергосервісу

Нові горизонти енергомодернізації, або Зміни в закупівлі енергосервісу РОСІНА СТАРЧУК,шеф-редактор журналу «Держзакупівлі»

Як визначити предмет закупівлі: 6 ключових акцентівЗа проект Закону України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» (щодо механізму закупівлі енергосервісу)»* (законопроект № 4549; далі — Закон про зміни) проголосувало 228 народних депутатів. За словами депутата, який його представляв, головне завдання цього закону — щоб закупівля енергосервісних послуг запрацювала через нове законодавство про публічні закупівлі та через систему ProZorro. Ефект від цього закону очікують значний — економія більш ніж 1 млрд куб. м газу на рік і 8 млрд грн видатків бюджетів. Зміни дадуть змогу залучити майже 8 млрд дол. інвестицій в країну.

* На момент підготовки коментаря Президент ще не підписав законопроект. У наступних номерах журналу очікуйте кодифікований Закон № 327.

Тож розглянемо деякі моменти детально.

Зміни в регулюванні закупівель енергосервісу

Правовий механізм залучення інвестицій до впровадження енергозберігаючих та енергоефективних заходів у бюджетних установах за механізмом енергосервісу визначено у Законі України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» від 09.04.2015 № 327-VIII (далі — Закон № 327). Законом про зміни підкориговано статтю 2 Закону № 327: закупівлі енергосервісу відтепер здійснюватимуть за процедурами та в порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон про публічні закупівлі).

Також доповнено і уточнено статтю 3 Закону № 327, яка визначає особливості здійснення закупівель енергосервісу.

Так, енергосервіс закуповуватимуть шляхом застосування процедури відкритих торгів або переговорної процедури закупівлі.

В оголошенні про проведення процедури відкритих торгів замовник не зазначає інформацію, передбачену абзацами четвертим, п’ятим, шостим і десятим частини 2 статті 21 Закону про публічні закупівлі. Зазначає розмір мінімального кроку підвищення показника ефективності енергосервісного договору під час електронного аукціону у відсотках та математичну формулу, що застосовуватимуть для визначення показників інших критеріїв оцінки (у разі їх застосування).

Економія

Відтепер тендерна документація (ТД) має містити:

  • інструкцію з підготовки тендерних пропозицій;
  • один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16 Закону про публічні закупівлі.

Якщо замовник вирішив застосувати ці критерії, він має врахувати особливості, встановлені частиною 2 статті 3 Закону про публічні закупівлі, вимоги статті 17 цього Закону та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам законодавства.

До того ж замовник має пам’ятати, що він не може вимагати документального підтвердження інформації про відповідність вимогам статті 17 Закону про публічні закупівлі, якщо вона є у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним**.

** Див. лист Мін’юсту «Щодо надання інформації про відкриті державні реєстри» від 25.01.2017 № 2880/1060-0-26-17/8, с. 52.

Як провести спрощену закупівлю на майданчику за 5 кроків

Базовий річний рівень споживання паливно-енергетичних ресурсів у ТД

Також ТД містить базовий річний рівень споживання паливно-енергетичних ресурсів (ПЕР) та житлово-комунальних послуг (ЖКП) у натуральних показниках та у грошовій формі за цінами (тарифами), які мають бути чинні на дату оголошення процедури закупівлі.

Базовий річний рівень визначають за методикою, затвердженою Держенергоефективності, у разі коли протягом періоду, для якого розраховують обсяги споживання ПЕР та ЖКП, на об’єкті енергосервісу виявлять недотримання:

  • повітряно-теплового режиму;
  • рівня освітлення;
  • інших вимог утримання будівель, що визначені санітарними нормами в галузі організації праці, утримання будинків, будівель, споруд.

У ТД замовник наводить повну інформацію про об’єкт енергосервісу та обладнання, що використовують на об’єкті енергосервісу для постачання і споживання ПЕР та ЖКП, необхідну учаснику процедури закупівлі для підготовки тендерної пропозиції.

Замовник забезпечує безперешкодний доступ учасника процедури закупівлі до такого об’єкта для перевірки та уточнення зазначеної в цьому пункті інформації (у т. ч. до технічних паспортів, специфікацій, планів, креслень, рисунків, технічних та якісних характеристик, копій договорів з постачальниками паливно-енергетичних ресурсів та житлово-комунальних послуг).

Перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій у ТД

Наступне, що замовник визначає у ТД, — перелік критеріїв та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв, якщо він прийняв рішення включити інші критерії, окрім показника ефективності енергосервісного договору. А також строк, протягом якого тендерні пропозиції вважають дійсними, але не менше ніж 90 днів з дати їх розкриття.

У чинній наразі редакції Закону № 327 дещо звужений перелік інформації, яку має зазначити замовник у ТД на закупівлю енергосервісу. Закон про зміни розширив його, а саме замовник має внести до ТД також:

  • інформацію про мову, якою мають бути складені тендерні пропозиції;
  • кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
  • прізвище, ім’я та по батькові, посаду та адресу однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками;
  • формулу розрахунку показника ефективності енергосервісного договору.

⚡️ Закупівлі-2021: плануємо за новими вимогами

Інформація, яку зазначає учасник

Також у Законі № 327 доповнено положення про інформацію, яку учасник зазначає у своїй пропозиції. Зокрема, про:

  • рівень скорочення споживання відповідних ПЕР та ЖКП, який має бути досягнуто в результаті здійснення енергосервісу, за кожний рік дії енергосервісного договору;
  • фіксований відсоток суми скорочення витрат замовника енергосервісу на оплату відповідних ПЕР та ЖКП, що підлягає сплаті виконавцю енергосервісу;
  • ціну енергосервісного договору.

Ви отримаєте ➡️Навчання у зручному онлайн-форматі ➡️ Відеолекції від провідних експертів ➡️Сертифікат про підвищення кваліфікації від Юридичного університету Ярослава Мудрого

Інформація у звіті про результати проведення процедури закупівлі

У звіті про результати процедури закупівлі енергосервісу замість цінових пропозицій учасників тендеру, цінових пропозицій на переговорах замовник зазначає:

  • показники ефективності енергосервісного договору учасників тендеру

або

  • показники ефективності енергосервісного договору, зазначені учасниками у пропозиціях на переговорах (у разі проведення переговорної процедури).

Закупівля енергосервісу щодо об’єктів у віданні розпорядників бюджетних коштів

Важливим є й доповнення Закону № 327 статтею 31 про особливості закупівлі енергосервісу щодо об’єктів, які перебувають у віданні різних розпорядників бюджетних коштів.

Виконавчий орган відповідної місцевої ради або місцевий орган виконавчої влади (щодо об’єктів комунальної власності), центральний орган виконавчої влади (щодо об’єктів державної власності), до сфери управління якого належить замовник енергосервісу, мають право прийняти рішення про закупівлю енергосервісу щодо окремих будівель об’єкта енергосервісу, що перебувають в управлінні розпорядників бюджетних коштів. Відповідальним за проведення закупівлі вони визначають одного з таких розпорядників бюджетних коштів. Це — уповноважений замовник.

За змінами до Закону № 327 уповноважений замовник має проводити процедури закупівлі згідно з цим законом, враховуючи особливості, визначені у запропонованій статті 31.

Розпорядники бюджетних коштів та уповноважений замовник кожен окремо укладають з переможцем енергосервісні договори щодо об’єктів, які перебувають в їх управлінні. Договори укладають відповідно до умов, визначених у ТД та поданих пропозиціях.

Слід звернути увагу, що під час проведення процедури закупівлі енергосервісу оцінці підлягає сумарне значення показників ефективності енергосервісного договору за об’єктами кожного з розпорядників бюджетних коштів (замовників енергосервісу).

logo