Кваліфікаційні критерії за статтею 16: що вимагати від учасників

14 квітня 2021
886
Середній бал: 5 із 5

Замовник під час торгів висуває до учасників кваліфікаційні критерії. Учасники ж мають документально підтвердити свою відповідність заданим вимогам. Скільки критеріїв можна висувати за статтею 16 Закону № 922? Які тонкощі має знати замовник, щоб вберегтись від оскаржень?


Кваліфікаційні критерії — це вимоги, які замовник встановлює до учасників публічних закупівель. Вони дозволяють переконатися в тому, що учасник може надати відповідні послуги та роботи або вчасно постачати необхідні товари у необхідному обсязі. Встановлення кваліфікаційних критеріїв регламентує стаття 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Розглянемо детальніше, на що звернути увагу замовникам.

Згідно з чинним законодавством, кваліфікацію повинен проходити саме учасник. Отже, замовник має право вимагати від нього відповідні документи.

Мета замовника — перевірити кваліфікацію учасників, а не залучених субпідрядників. Якщо роботу виконуватимуть субпідрядники, то замовник може перевірити їх кваліфікованість, але ця процедура не замінить перевірку кваліфікації учасників.

Чи встановлювати кваліфікаційні вимоги до учасника в переговорній процедурі

При цьому є одне виключення, що дозволяє за окремими критеріями пройти кваліфікацію не учаснику, а субпідрядникам. Воно стосується виключно закупівлі робіт або послуг. Тобто, якщо у тендерній документації замовник встановлює такий кваліфікаційний критерій, як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник має право підтвердити свою відповідність вимогам, залучивши потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців (абз. 2 ч. 3 ст. 16 Закону № 922).

На сьогодні, за необхідності, замовник також має право перевіряти наявність в учасників відповідних технологій.  

Перевірка кваліфікації працівників

Згідно з законодавчою нормою, замовник має право перевірити наявність працівників з необхідними для виконання роботи знаннями та досвідом.

Кваліфікаційні критерії за статтею 16: що вимагати від учаниківВажливо пам’ятати, що працівниками вважаються лише особи, які:

  • працюють саме за трудовим договором, а не за договорами цивільно-правового характеру (ЦПХ);
  • є у штаті підприємства, установи, організації.

Отже, Закон № 922 зазначає, що правомірною вважається лише перевірка наявності штатних працівників, а не осіб, з якими учасник співпрацює за договорами ЦПХ. При цьому за Цивільним Кодексом учасники мають повне право укладати договори ЦПХ з особами. Проте, якщо замовник вимагатиме інформацію щодо осіб, які працюють за такими договорами, учасник має право оскаржити таку вимогу.

Наявність аналогічного досвіду

Зверніть увагу саме на формулювання цього кваліфікаційного критерію:

  • ви, як замовник, маєте право вимагати від учасника не один, а декілька аналогічних договорів та документи, що підтверджують наявність такого досвіду;
  • аналогічним договір має бути відносно предмета закупівлі.

Кваліфікаційний критерій «фінансова спроможність»

Щоб застосувати цей додатковий критерій, слід врахувати обмеження у законодавстві. Замовник не має права вимагати підтвердження обсягу річного доходу/виручки у розмірі понад очікувану вартість предмета закупівлі (абз. 1 ч. 3 ст. 16 Закону № 922). Якщо предмет закупівлі поділяється на частини, до уваги береться пропорційна очікувана вартість лота.

Припустимо, що очікувана вартість предмета закупівлі складає 7 млн грн. У такій ситуації правомірно вимагати від учасників підтвердити обсяг річного доходу/виручки у розмірі 6 млн 999 тис. грн або 7 млн грн. Так замовник не порушить закон, оскільки вказана сума не перевищує очікуваної вартості предмета закупівлі.

Додаткові вимоги для перевірки кваліфікації учасників

За потреби замовник має право вимагати від учасників надання додаткової інформації для перевірки кваліфікації. Згідно з законодавством, обмежуватися вимогами, встановленими у Законі № 922, необов’язково. Та не все так просто.

На що потрібно звернути увагу:

  • тендерна документація може включати в себе інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачає законодавство та яку замовник вважає за потрібне включити до такої документації.
  • Замовник не має права вимагати від учасників додатково засвідчувати інформацію чи матеріали печаткою чи підписом уповноваженої особи в тому випадку, якщо документи надаються в електронній формі за допомогою електронної системи закупівель і підписуються КЕП (ч. 3, 5 ст. 22 Закону № 922).
  • Якщо для подання тендерних пропозицій та їх оцінки використовують ЕСЗ, документи й дані складають та подають з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV та «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII.
  • Заборонено вказувати в тендерній документації вимоги, що обмежують конкуренцію та дискримінують учасників.
  • Якщо інформація про відповідність критеріям є публічною, замовник не має права вимагати її документального підтвердження. Це стосується інформації, що оприлюднена у відкритих джерелах згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI та/або є у відкритих єдиних державних реєстрах з вільним доступом.

Скільки кваліфікаційних критеріїв висувати до учасників торгів 

Замовник самостійно визначає кількість кваліфікаційних критеріїв для перевірки надійності учасника. Часом для цього досить встановини й лише один критерій. Але треба враховувати виняток.

Закон № 922 запровадив нову конкурентну процедуру — торги з обмеженою участю. За Законом вони проводяться, коли є потреба в попередній перевірці кваліфікації за допомогою кваліфікаційного відбору. Оголошення про проведення таких торгів додатково оприлюднюється англійською мовою не пізніше ніж за 30 днів до кінцевої дати прийняття документів, поданих на кваліфікаційний відбір.

Таким чином, при використанні такої закупівельної процедури встановлюються всі кваліфікаційні критерії, зазначені в частині 2 статті 16 Закону № 922 (ч. 4 ст. 16 Закону № 922).

Пам'ятайте про нюанси із введенням в дію цієї процедури. Детально про новий вид закупівель читайте у статті  «Торги з обмеженою участю: що має знати замовник».

Підтвердження відповідності вимогам

Замовник повинен вказати в тендерній документації, яким саме чином учасники будуть підтверджувати відповідність обраним кваліфікаційним критеріям. При цьому обов'язково слід врахувати можливість участі у процедурі об'єднань учасників (п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону № 922).

Щоб виключити дискримінацію, саме для об’єднань учасників замовник окремо мусить вказати в тендерній документації способи підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям та підставам, вказаним у статті 17 Закону № 922.

Кваліфікаційна перевірка субпідрядників

За деяких умов проходити перевірку зазначеним вимогам може не учасник, а залучений ним субпідрядник. Згідно з законодавством, у такому випадку замовник перевіряє не тільки відповідність кваліфікаційним вимогам, але й відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі.  

Недостовірна інформація у кваліфікації

Після ознайомлення з тендерними пропозиціями замовник обирає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Що робити, якщо ви не впевнені у достовірності даних, наданих учасником тендеру?

Скористайтеся правом звернутися за підтвердженням інформації до органів державної влади, відповідних компетентних організацій чи підприємств.

Отримавши офіційне підтвердження того, що переможець процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним вимогам і підставам, установленим частиною 1 статті 17 Закону № 922, замовник відхиляє надану тендерну пропозицію. Також відхилити тендерну пропозицію необхідно, якщо в ній була зазначена недостовірна інформація, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі (абз. 3 ч. 15 ст. 29 Закону № 922).

Кваліфікаційні критерії за статтею 16: що вимагати від учаниківНе плутайте поняття. У чинному законодавстві йдеться про невідповідність вимогам саме переможця закупівельної процедури. Раніше ж у Законі розглядалася ситуація, коли через надання недостовірної інформації відхилялася пропозиція учасника тендеру, а не переможця.

А ось коли мова йде про право замовника звернутися до підприємств, установ, організацій за перевіркою інформації на достовірність, то в Законі вказане поняття «учасник».

Кваліфікаційні критерії за статтею 16: що вимагати від учаників
НАТАЛІЯ ЗАЄЦЬ,консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Як перевірити підстави за статтею 17 в переговорній процедурі закупівлі? Як обумовити у ТД спосіб підтвердження підстав за статтею 17? Яких вимог у ТД не можна встановлювати? Як перевірити наявність антикорупційної програми?

logo