Торги невід'ємна частина державних закупівель, але існує ряд причин, за якими тендер може бути не закінчений, бути скасований або бути визначений як невдалий, тому корисно знати і розуміти основні нюанси, чому це може статися, якась сторона торгів і з яких причин може припинити торги.
У цьому ключі існує два варіанти:
- Скасування торгів замовником;
- Замовник визнає торги такими, що не відбулися.
В обох варіантах замовник приймає рішення самостійно, але керуючись рядом можливих причин, розберемо які вони можуть бути.
1. Розглянемо, які основні, причини скасування торгів, це:
- Відсутність необхідності в закупівлі;
- Порушення законодавства у сфері державних закупівель (відміна торгів через неможливість усунення порушень, абзац четвертий частини першої статті 30 на підставі Закону № 679-VIII від 15.09.2015);
- Порушення порядку публікації оголошення;
- Недостатня кількість тендерних пропозицій (менше двох, у разі рамкових угод менше трьох);
- Недостатня кількість допущених до розгляду тендерних пропозицій (менше двох, у разі рамкових угод менше трьох).
2. Замовник визнає торги такими, що не відбулися у випадку:
- Краща тендерна пропозиція не вписується в планований бюджет замовника;
- Закупівля неможлива в зв'язку з форс-мажорними обставинами;
- Раптове скорочення планованого бюджету закупівлі (навіть на стадії оформлення договору замовник має право посилатися на скорочення бюджету);
- Замовник частково визнає торги такими, що не відбулися.
Замовник зобов'язаний проінформувати учасників торгів протягом трьох днів після прийняття рішення шляхом електронної публікації свого рішення.
Вичерпний перелік причин зазначений в статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі», інші форс-мажорні обставини, якими б вони непереборними не були (наприклад, в цьому році актуально — карантин у зв'язку з пандемією COVID-19) не можуть бути причинами скасування торгів або визнання їх такими, що не відбулися.
Слід звернути увагу ще на одну процедуру — переговорна процедура. Переговорна процедура — неконкурентна процедура закупівлі і вона теж може бути скасована. Відміна торгів переговорної процедури. Ряд причин скасування вказано в частині п'ятій статті 39 Закону України «Про публічні закупівлі».
Існує дві причини скасування переговорної процедури:
- Замовником порушений порядок оприлюднення інформації про початок переговорної процедури;
- І / Або виявлені порушення, які можуть вплинути на об'єктивність визначення переможця.
Відміна торгів є «аварійним виходом», в разі відміни торгів чи визнання торгів такими, що не відбулися не витрачаються бюджетні гроші, але замовнику необхідно звертати увагу на вимоги Закону в розрізі процедур скасування і виконувати зазначені дії. Тому що за порушення в частині оприлюднення інформації (не оприлюднення, порушення порядку оприлюднення, ненадання в установленому порядку звіту про результати закупівлі) щодо закупівель товарів, послуг або робіт за державні кошти статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність у розмірі від 11 900 до 17 000 грн, а при повторному порушенні — від 17 000 до 25 500 грн.
У разі ж необхідності проведення повторної процедури закупівлі того ж предмета закупівлі, замовнику необхідно дочекатися оприлюднення на порталі інформації про скасування минулого процедури закупівлі.