Публічні закупівлі для «чайників», або Що має знати закупівельник-початківець

26 квітня 2021
887
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокатка зі спорів з контролюючими органами, консультантка з закупівель

Непоодинокі випадки, коли замовник змушений замінити уповноважену особу (далі – УО), наприклад, у випадку його звільнення, декретної відпустки тощо, і доручає проведення закупівель працівнику, який про публічні закупівлі в Україні лише десь щось віддалено чув. Щоб початківець швидше оволодів правилами публічних закупівель, ми підготували цю статтю.

Що таке публічні закупівлі

В процесі своєї діяльності, кожна юридична особа використовує певні ТМЦ, які необхідно придбати у сторонніх осіб, а також основні засоби (техніку, будівлі, тощо), які потрібно ремонтувати. Крім того, час від часу виникають потреби в отриманні послуг у спеціалістів своєї справи. На все це потрібні кошти. Для державних та комунальних юридичних осіб їх виділяються з бюджетів та за своєю суттю вони є податками, що були сплачені до бюджету платниками.

Для того, щоб розумно та економно витрачати гроші, сплачені платниками податків, було прийнято Закон № 922, яким встановлені правила проведення публічних закупівель. 

Тож публічні закупівлі (далі – закупівлі) — це придбання ТМЦ, робіт, послуг за правилами Закону № 922.

Хто є замовниками публічних закупівель (покупцем), описано у ст. 2 Закону № 922, а сфера застосування цього Закону визначена у ст. 3. Наприклад, трудові договори не є предметом закупівель, тоді як залучення позаштатного фахівця, який надасть певні послуги, вже буде предметом закупівель.

Іншою важливою особою в закупівлях є учасник, який лише за певних обставин може стати постачальником. В закупівлях діє ціла низка підстав, за яких замовник має укласти договір або навпаки – відмовити потенційному постачальникові.

Як запланувати закупівлі, щоб вчасно отримати потрібне

Як проходять публічні закупівлі в Україні

Відповідно до приписів ст. 10 Закону № 922, інформація про закупівлі оприлюднюється замовником безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель. 

Важливо! Публічні закупівлі з 19 квітня 2020 зазнали змін, а Закон № 922 було викладено у новій редакції. Замовникам варто звернути на це увагу, адже шукаючи практику, у т.ч. судову, потрібно орієнтуватись на те, в якій редакції Закону № 922 ця практика подається.

Закон № 922 встановлює різні вимоги до оприлюдненої інформації, строків на її опублікування, тощо залежно від виду процедури закупівель.

Ви отримаєте ➡️Навчання у зручному онлайн-форматі ➡️ Відеолекції від провідних експертів ➡️Сертифікат про підвищення кваліфікації від Юридичного університету Ярослава Мудрого

Види процедур публічних закупівель

Існує декілька видів процедур закупівель, що, в першу чергу, зумовлено специфікою різних предметів закупівель (очікуваної вартості, поширення на ринку, тощо).

Публічні закупівлі для «чайників» або що має знати закупівельник-початківець

✔️ КУРСИ З ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ 2021

Початківцям варто пам’ятати, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, що є еквівалентною:

  • для товарів і послуг — 133 тис. євро;
  • для робіт — 5150 тис. євро,

      то, оголошення про проведення тендеру додатково оприлюднюється англійською мовою.

Алгоритми та особливості кожної процедури закупівлі ми описали на порталі у статтях:

Хто контролює проведення публічних закупівель

Загальні відомості про осіб, які контролюють закупівлі описані у Розділі ІІ Закону № 922.

  • Втім, на практиці замовники найчастіше можуть вступити у спір із: Антимонопольним комітетом України або його органом (далі – АМКУ),
  • Державною аудиторською службою України, її органом (далі – ДАСУ). 

Також важливу роль при закупівлі можуть зіграти Казначейство та Рахункова палата.

АМКУ перевіряє закупівлю щодо відповідності конкурентному законодавству. ДАСУ ж проводить моніторинг закупівель. Втім, якщо закупівля пройшла успішно, без втручань контролюючих органів, це не означає, що у замовника не виникне проблем у майбутньому. Адже, ДАСУ може прийти до замовника із ревізією та знайти порушення. В цьому випадку уповноваженій особі-новачку потрібно пам’ятати, що його не можуть притягнути до відповідальності за правопорушення, яке здійснила попередня УО. 

Настанови для замовника-початківця

Як відомо, не помиляється лише той, хто нічого не робить. Тож навіть досвідчений замовник може зробити помилку. Втім, є деякі огріхи, які більше притаманні початківцям.

Що має пам’ятати замовник-початківець?

1. Потрібно уважно вивчати норми законодавства. Це допоможе уникнути проблем щодо:
2. Уважно формулюйте вимоги тендерної документації (ст. 22 Закону № 922). Це допоможе уникнути проблем щодо:
  • наявності дискримінаційних вимог (фактично йдеться про те, що тендерна документація сформована під одного учасника);
  • правомірного відхилення учасника, який не відповідає кваліфікаційному критерію за ст. 16 Закону № 922. Наприклад, замовнику потрібен постачальник/виконавець, який має у своїй власності чи хоча б в оренді 10 автобусів. Якщо вимоги про 10 автобусів не буде у тендерній документації, то відхилення пропозиції учасника навіть з одним автобусом може спричинити проблеми.

3. Вчиняючи будь-яку дію, ви повинні знати, чому та за яких обставин дієте саме так.  Адже можлива  ситуація, коли державні органи сумніватимуться у правомірності здійснення вами певної дії, приміром, відхилення чи прийняття пропозиції. Якщо не матимете доказів та правового обґрунтування, що ви діяли правомірно, можна потрапити у халепу. Тому перш ніж щось вчинити, проаналізуйте, чи відповідає наступний крок законодавству.

⚡️ Відповідальність за порушення законодавства про закупівлі

4. Керуйтеся лише приписами законів та Конституції. Так, початківці, які ще не зовсім впевнені у тому, чи правильно розуміють приписи законодавства, можуть опиратися на думку досвідченіших колег. Але ж і досвідчені можуть помилятися.

Крім того, іноді навіть листи Міністерств дещо відхиляються від приписів законодавства. За таких обставин, початківцю варто проаналізувати всі джерела інформації та обрати той шлях (спосіб виконання), який він самостійно зможе обґрунтувати.

5. Уважно вивчайте практику Верховного Суду (далі — ВС). Як було зазначено вище, норми Закону № 922 були оновлені 19.04.2020, при цьому деякі правовідносини все ж залишилися незмінними. Тому практика ВС може вказати на певні нюанси, зокрема виявити недоліки в правовій позиції замовника, учасника або контролюючих органів. Також судова практика вказує на певні «слабкі місця» та  суперечливі дії інших замовників. У такому випадку доцільніше вчитись на чужих помилках.

Отже, публічні закупівлі потребують високого рівня відповідальності, адже мова йде про витрати бюджетних коштів. 

Початківцям необхідно уважно вивчати законодавство та пам’ятати, якщо вони не доведуть правомірність своїх дій, на них можуть очікувати штрафи.

Якщо ж ви вирішили стати закупівельником, портал «Держзакупівлі» стане надійним помічником і порадником у цій галузі. Ми щодня відстежуємо нове у закупівлях, відповідаємо на запитання та публікуємо консультації знаних фахівців. Ми знаємо, як важливо бути впевненим у кожному своєму кроці, тому створили першу в Україні експертно-правову систему для закупівельників Expertus: Держзакупівлі, в якій можна знайти відповіді на запитання будь-якої складності.
Ми віримо, що найкращі у своїй сфері постійно вдосконалюються, тому регулярно оновлюємо навчальні програми у Вищій школі Закупівельника. Обирайте найкраще для себе та впевнено прямуйте вгору кар’єрними сходинками



logo