Коли зі члена тендерного комітету не стягується штраф

19 січня 2021
50
Середній бал: 5 із 5

На практиці, довести органу Держаудитслужби, що його працівники діють поза межами правового поля — важко, але це можна довести у суді. Зараз розглянемо основні підстави, за яких члена тендерного комітету можуть звільнити від відповідальності.

Немає складу адміністративного правопорушення

Склад адміністративного правопорушення складається з 4 обов’язкових елементів: об’єкта, об’єктивної сторони (власне порушення норм законодавства, яке породжує суспільно-небезпечні наслідки, а також, те, яким чином це було зроблено) суб’єкта та суб’єктивної сторони (хто саме і за яких умов створив правопорушення).

Не вдаватимемося до тонкощів юриспруденції, а зауважимо таке. Якщо у контролюючого органу немає доказів, що особа скоїла певне порушення, то до такої особи не можна застосовувати штраф. Наприклад, орган Держаудитслужби стверджує, що члени тендерного комітету повинні були відхили тендерну пропозицію. Якщо буде доведене зворотне (що пропозицію не відхилено правомірно), то штраф накладено не буде.

2 варіанти, як організувати віддалену роботу тендерного комітету

Щодо суб’єкта правопорушення, то тут потрібно спростовувати припущення органу Держаудитслужби, що штраф застосовано до належної особи.

Приклад 1. Петренко О.О. був призначений замовником членом тендерного комітету 21.12.2020р. Втім, через хворобу, звільнення, чи з інших причин, його було замінено іншою особою — Вовчок А.А. з 05.01.2021 р. Тендерний комітет прийняв рішення від 13.01.2021р. про відхилення тендерної пропозиції певного учасника, що було визнано неправомірним. За таких обставин, Петренко О.О. не є суб’єктом правопорушення і до нього не можуть застосувати штраф.

Приклад 2. Петренко О.О., як член тендерного комітету, проголосував проти того, щоб було укладено із переможцем торгів договір про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації. В цьому випадку, Петренка О.О. не можна притягати до відповідальності, адже не він приймав протиправне рішення. Але така особа повинна прослідкувати, щоб її позицію було зафіксовано у протоколі засідання та мати копію такого протоколу, щоб надати суду.

⭐️ Як змінити голову тендерного комітету

Приклад 3. Замовником було порушено строк, щодо оприлюднення тендерної документації. В цьому випадку, перш ніж застосовувати штраф, органу Держаудитслужби потрібно з’ясувати хто саме відповідальний за такі дії. Зазвичай, такі обов’язки покладають на секретаря. Втім, потрібно з’ясувати, чи справді рішенням голови тендерного комітету та протоколом засідання такі обов’язки покладені на секретаря та що вбачається з посадової інструкції секретаря. Якщо буде з’ясовано, що такі обов’язки покладено на голову, або його заступника — до секретаря не можна застосовувати штраф за вказане правопорушення.

Строки

Приписами ст.38 КУпАП встановлені певні строки, коли особу можна притягнути до адміністративної відповідальності. Органи Держаудитслужби не завжди їх дотримуються, тому в осіб, щодо яких застосували штраф (або справу передали до суду, щодо накладання штрафу судом) є значні шанси отримати постанову суду в якій буде вказано: «Провадження у справі про адміністративне правопорушення стосовно ПІБ за  ст.164-14 КУпАП, п.7 ст.247 КУпАП закрити у зв`язку зі збігом строку притягнення до адміністративної відповідальності».

Ще один важливий строк! Приписи ст.254 КУпАП вказують на те, що протокол про адміністративне правопорушення повинен бути сформований не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення. Тобто, якщо правопорушення виявлено 29.12.2020 р. о 15:00 то протокол можна скласти не пізніше 30.12.2020р. о 15-00. А от складений протокол о 16:00 30.12.2020 р. вже буде порушенням строків. На такі нюанси потрібно звертати увагу, адже суди на них зважають.

Оформлення протоколу

Окрім пропущення строків, контролюючі органи допускаються інших процесуальних недоліків при складанні протоколів.

Найпоширенішими є певні дефекти у реквізитах протоколу, що є підставою для повернення судами протоколів на доопрацювання. Це є важливим, адже протоколи є доказами вчинення правопорушення. Якщо контролюючий орган виправлятиме протокол занадто довго, то строки для притягнення особи до відповідальності спливуть. Тому, потрібно уважно вивчати всі реквізити протоколів.

Ще один нюанс щодо протоколів. Іноді посадові особи контролюючого органу забувають, що протокол складається у двох примірниках, один з яких потрібно вручити особі, яку збираються притягнути до відповідальності. Якщо особа не отримала другий примірний, чи не розписалася у його отриманні, це теж є підставою для не застосування штрафу.

Отже, є певні правові нюанси, які дозволяють особі уникнути штрафу. Тому, членам тендерного комітету потрібно уважно ставитися до своїх обов’язків (зокрема, уважно вивчати посадову інструкцію) та уважно вивчати матеріали справи про застосування штрафу, адже документи, що складені з «дефектами» можуть звільнити особу від відповідальності.

logo