Крок аукціону як інструмент ефективних закупівель

26 травня 2021
487
Середній бал: 5 із 5

Як показує практика, не всі замовники віддають належне такому інструменту торгів, як крок аукціону. І дарма, адже оптимальний його розмір дає змогу залучати до торгів більше учасників, отримувати більш вигідні пропозиції, заощаджувати кошти на закупівлі. Що таке крок аукціону? Яким має бути розмір кроку аукціону? Як зазначити крок аукціону в ЕСЗ Prozorro? З’ясуємо ці питання тут і зараз.

Що таке крок аукціону

Ключовим етапом закупівлі, на якому визначається учасник з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією / пропозицією (далі – ТП), є аукціон. В електронній системі закупівель оцінка тендерних пропозицій здійснюється за допомогою електронного аукціону.

У ч. 1 ст. 30 Закону від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922) електронний аукціон визначено як «повторюваний процес пониження цін або приведених цін, що проводиться в три етапи в інтерактивному режимі реального часу».

Згадаймо: приведена ціна застосовується, якщо для оцінки пропозиції, крім ціни, враховуються інші критерії, тобто нецінові. У такому разі замовник оприлюднює в оголошенні та тендерній документації математичну формулу для розрахунку цих критеріїв.

Протягом одного етапу аукціону учасник може понизити ціну / приведену ціну своєї пропозиції лише один раз і не менш як на один крок від своєї попередньої ціни. Утім, він має право і не знижувати або ж почати знижувати її на будь-якому з етапів аукціону. 

Як почати працювати в ЕСЗ ➤ Експрес-курс із закупівель до 50 тисяч

Отже, крок аукціон — це величина пониження ціни / приведеної ціни пропозиції протягом одного етапу електронного аукціону проти попередньої ціни.

Як визначити крок аукціону

Мінімальний крок аукціону визначається замовником у відсотках від очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях. 

Проте, установлюючи мінімальний крок, замовник повинен брати до уваги обмеження, передбачені Законом № 922. А саме розмір мінімального кроку у спрощеній закупівлі та у відкритих торгах має бути в діапазоні від 0,5 % до 3 % (або в грошових одиницях) очікуваної вартості закупівлі (п. 13 ч. 3 ст. 14, п. 11 ч. 2 ст. 21 Закону).

Максимальний розмір кроку пониження ціни Законом № 922 не регулюється. Учасник визначає його на свій розсуд.

Крок аукціону в Прозоро

Оприлюднюючи в ЕСЗ оголошення про проведення відкритих торгів, торгів з обмеженою участю, спрощеної закупівлі, замовник обов’язково зазначає в ньому, серед іншого, інформацію про розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону (п. 13 ч. 3 ст. 14, п. 11 ч. 2 ст. 21, п. 13, ч .1 ст. 37 Закону № 922). У разі застосування приведеної ціни замовник наводить в оголошенні ще й математичну формулу для розрахунку показників інших (нецінових) критеріїв оцінки.

Крок аукціону як інструмент ефективних закупівел
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультантка з публічних закупівель, Київ
Замовники час від часу припускаються штрафонебезпечних помилок. Тож давайте зясуємо, як визначати предмет закупівлі, щоб це пов­ністю відповідало вимогам Закону? Як правильно поділити предмет закупівлі на лоти й не втрапити у халепу?

Оскільки Закон № 922 вимагає зазначення мінімального кроку аукціону в оголошенні, то у формі цього оголошення передбачено й обов’язкове поле для введення такої інформації.

Закон № 922 пропонує два варіанти зазначення одиниці виміру кроку аукціону —  у відсотках від очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.

Відповідну можливість реалізовано і в ЕСЗ: якщо ввести розмір мінімального кроку пониження ціни в грошових одиницях, ЕСЗ одразу перетворить цей показник у відсотки. І навпаки, уведені відсотки перетворяться у грошові одиниці. 

Проте досвідчені користувачі ЕСЗ стверджують, що для замовника більш доцільним є зазначення в тендерній документації розміру мінімального кроку аукціону саме у відсотках від очікуваної вартості закупівлі. А ЕСЗ уже перерахує їх у грошові одиниці за правилами математичного заокруглення

Який крок пониження ціни є оптимальним?

Деякі замовники, установлюючи в тендерній документації більший крок аукціону (звісно, у межах, дозволених Законом), розраховують завдяки цьому зекономити на торгах. Однак їхні очікування не завжди здійснюються.

Яке ж значення кроку аукціону є оптимальним для замовника? Насамперед це залежить від предмета закупівлі, а саме від рентабельності товарів, робіт чи послуг, які він закуповує. 

Наприклад, як свідчить закупівельна практика, для закупівлі таких категорій товарів, як комп’ютери чи супутнє обладнання (з майже 100%-вим вмістом імпортної сировини та ще й в умовах насиченого ринку), оптимальним буде крок аукціону, близький до нижньої встановленої межі — 0,5 %. Звісно, замовнику треба ще й правильно визначити очікувану вартість предмета закупівлі. Більший крок аукціону характерний для закупівлі послуг. Тобто в такій закупівлі можна підвищувати шкалу мінімального значення кроку аукціону. Але, знову ж таки, з огляду на конкретний вид послуги, попит на неї, рентабельність тощо і керуючись здоровим глуздом.

logo