Оскарження закупівель: наслідки для Замовника

19 січня 2021
322
Середній бал: 5 із 5

Для відстоювання своїх законних прав та інтересів в процесі здійснення публічних закупівель законодавством передбачено етап оскарження. Які види оскарження, та де шукати захисту при порушенні прав? Що робити, коли не погоджуєтетсь з висновками АМКУ? Як скласти позовну заяву для оскарження рішення АМКУ щодо оскарження закупівель?

Для того, щоб замовник не міг зловживати своїми правами та дискримінувати учасників торгів, у ст.18 Закону № 922 було детально передбачено орган та порядок та процедуру оскарження процедур закупівлі.

Орган оскарження процедури закупівлі 

Звернутися зі скаргою до Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ), як до органу оскарження, сплативши встановлену, Постановою Кабінету Міністрів України № 292 від 22.04.2020 р., плату можуть, як фізична, так і юридична особи — суб’єкти оскарження,

Таке оскарження передбачене законодавством задля захисту прав та інтересів суб’єктів оскарження, стосовно будь-яких неправомірних дій, бездіяльності або рішень замовника, які не відповідають законодавству про публічні закупівлі, що призводить до порушення прав певних осіб (п.п.30 ст.1 Закону № 922).

Втім, оскаржити вже укладений договір про закупівлю та вимагати визнання його недійсним, чи таким, що не відповідності Закону № 922, можна лише до суду. Тобто, це вже буде не скарга, а — позовна заява від учасника (ч.10 ст.18).

☝️ Оскарження закупівель: новий розмір плати і порядок

Скарга до антимонопольного комітету: що вказати, які сроки

У скарзі обов’язково потрібно вказувати інформацію, що передбачена законодавством та вона повинна відповідати вимогам частин 2-5, 9 ст.18 Закону № 992, а також містити докази того, що права скаржника – порушено. Якщо ж скарга не відповідає вимогам, АМКУ залишає скаргу без розгляду. У випадку, коли скаргу з «дефектами» було прийнято до розгляду, замовник, може послатися на порушення зазначених норм, тоді АМКУ повинен припинити розгляд скарги навіть після її прийняття до розгляду (ч.12, ч.13 ст.18 Закону № 922).

Крім того, якщо скаржник пропустив строки на оскарження, що передбачені ч.8 ст.18 Закону № 922, то скарга автоматично не приймаються електронною системою закупівель. Тоді, замовнику потрібно пам’ятати про ці строки, як про підставу для відхилення (залишення без розгляду) скарги АМКУ.

Потрібно пам’ятати, що дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель є датою початку розгляду скарги. При цьому, зазвичай, строк розгляду та вивчення АМКУ скарги не перевищує 10 робочих днів, що рахуються від дати початку розгляду скарги. Втім, такий строк АМКУ може пролонгувати, за необхідності, до 20 робочих днів.

Оскарження закупівлі в АМКУ: що врахувати замовникам

Замовник зобов'язаний надіслати, протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту, до АМКУ відповідну інформацію, та інші документи, які стосуються конкретної процедури закупівель. Наприклад, запит отримано 14.01.2021 року, тоді на надіслання відповіді надається строк, починаючи з 15.01.2021 р. Тоді, граничним строком буде 19.01.2021р. І хоча доводити правомірність своїх вимог має скаржник, але і замовник, який не надішле необхідну інформацію може погіршити своє становище (ч.16 ст.18 Закону № 922).

Після дослідження скарги та інших матеріалів АМКУ приймає рішення, за яким можливі наступні наслідки для замовника:

  • якщо АМКУ задовольнить (частково, або повністю) скаргу, то потрібно буде усунути порушення та повернути скаржнику суму плати, яку було сплачено при поданні скарги;
  • якщо скаргу буде залишено без розгляду – для замовника жодних наслідків не виникає;
  • якщо замовник, під час розгляду скарги, усуне порушення, яке стало підставою для формування такої скарги, а також вчасно (протягом 1 робочого дня) відзвітує про це АМКУ, то все одно потрібно буде повернути скаржнику суму плати, яку було сплачено при поданні скарги.

Важливо! Замовнику заборонено учиняти будь-які дії та/або приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у т.ч., приймати рішення про скасування (відміну) тендера або визнавати його таким, що не відбувся, відміняти переговорну процедуру закупівлі. Замовник може лише вчиняти дії, що направлені на усунення порушень, що зазначені у скарзі. Крім того, допоки АМКУ розглядає скаргу, замовник не може укладати договір про закупівлю.

Рішення АМКУ набирає чинності з моменту (дня) його прийняття та є обов’язковим для виконання, як замовником, так і іншими особами, у т.ч. скаржником. Втім, якщо рішення АМКУ не оскаржувалося до адміністративного суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття. З наведеного вбачається, що замовники мають право оскаржувати рішення АМКУ в суді.

Варіанти оскарження закупівель: наслідки для Замовника
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директорка ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
им Колегія АМКУ обґрунтовує свої висновки, що стосуються відкритих реєстрів та публічної інформації, мови тендерної пропозиції, права учасника на виправлення невідповідностей протягом 24 годин, вимог у тендерній документації за статтею 17 Закону?

logo