Як встановлювати вимоги у спрощених закупівлях

16 червня 2021
207
Середній бал: 5 із 5

Спрощені закупівлі розроблені для економії часу та зусиль замовників й учасників. Але, як відносно нове явище, спрощена закупівля залишає за собою ряд запитань та труднощів. Зокрема, замовники часто стикаються із проблемою формування вимог як до предмета закупівлі, так і до учасників. Як правильно, — з’ясуємо у статті.


Спрощені закупівлі — це вид закупівель, що з’явився в результаті нормативного врегулювання допорогових закупівель у 2020 році. До головних ознак такої закупівлі належать нескладний алгоритм проведення та мінімальна кількість документів, що надаються учасниками. І відповідно — можливість швидко придбати потрібні товари, роботи або послуги.

Та попри те, що спрощені закупівлі вже понад рік, як стали доступними, замовники досі стикаються із певними труднощами їх проведення.

Як обґрунтувати незастосовування спрощеної закупівлі

Важливо, аби в спрощеній закупівлі були правильно визначені: 

  • предмет закупівлі;
  • інформація, щодо його технічних, якісних та інших характеристик;
  • вимоги до учасника.

Вимоги до предмета закупівлі в спрощеній закупівлі

Законодавцями була передбачена така норма щодо спрощеної закупівлі:

«У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників» (ч. 4 ст. 14 Закону № 922).

Таким чином, замовник має право вказувати, які аналоги та/або еквіваленти він готовий розглянути в пропозиціях учасників. Інакше кажучи, мова йде не про вимогу, як це відбувається у конкурентних процедурах закупівель.

Спрощена закупівля надає можливість чітко вказувати, який саме предмет потрібно закупити. При цьому важливо аби були дотримані принципи закупівель. Варто враховувати, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та у вимогах до предмета закупівлі потрібно уникати вимог, які б обмежували конкуренцію чи дискримінували учасників.

У випадку коли конкретний предмет закупівлі можуть пропонувати кілька постачальників — це не вважається обмеженням конкуренції. Проте по іншому виглядає ситуація, у якій замовник вказує марку/фірму, патент, конструкцію чи тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, що можуть бути запропоновані обмеженою кількістю учасників.

Ви отримаєте ➡️Навчання у зручному онлайн-форматі ➡️ Відеолекції від провідних експертів ➡️Сертифікат про підвищення кваліфікації від Юридичного університету Ярослава Мудрого

Це спричинить відсутність конкурентної боротьби в спрощеній закупівлі і як наслідок — порушить принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них.

Вимоги до предмета закупівлі у спрощеній процедурі встановлюються в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та можуть зазначатись: 

  • у окремих файлах, підвантажених до оголошення;
  • в електронному форматі для цього розроблено окремі поля в електронній системі закупівель.


Вимоги до учасників у спрощеній закупівлі 

Вимоги до учасника, аналогічно як і до предмета закупівель, слід встановлювати в оголошенні. Що ж стосується оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі, то це слід робити не пізніше, ніж за 6 робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій.

Визначаючи вимоги до учасників спрощеної закупівлі не потрібно: 

Замовник має право самостійно сформувати вимоги до учасників. При цьому деякі із вимог можуть бути такими ж, як і ті, що застосовуються для конкурентних процедур закупівель у ст. 16 та 17 Закону № 922.

Міністерство економіки України у лист від 05.05.2020 №3304-04/28729-06 не рекомендує в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі прописувати вимоги, які можуть ускладнити подачу пропозицій. Пов’язано це з тим, що спрощені процедури розроблені задля забезпечення конкурентного відбору постачальника товару, пошуку надавача послуг чи виконавця робіт при мінімальних зусиллях та часових затратах для замовника та безпосередніх учасників.

logo