Громадський контроль в публічних закупівлях

19 червня 2021
364
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокат, координаторка з моніторингу медичних закупівель Transparency International Ukraine

Що таке громадський контроль у сфері публічних закупівель? Які можливості й алгоритми дій «громадських контролерів»? Чому замовникам не варто ігнорувати листи громадських організацій щодо виявлення порушення в закупівлі? Дізнайтеся відповіді від експерта-практика.


Попри те, що у сфері публічних закупівель вже не перший рік панує прозорість та тріумфує принцип «всі бачать все», залишається необхідність нагляду за тим, як саме закупівлі проводяться.

На жаль, поки що дії окремих як замовників, так і учасників закупівель нагадують змагання панцеру та снаряду — хто кого. Для протидії прозорості в закупівлях вигадуються все нові виверти та прийоми, з метою зберегти свій вирішальний вплив на результати закупівлі, отримати «такого як треба» переможця, а не незнайомого особисто суб’єкта з непередбачуваною поведінкою. Тобто публічні закупівлі залишаються сектором економіки з високими корупційними ризиками.

⚡️ 7 ОЗНАК ЗМОВИ НА ТОРГАХ

Саме для таких випадків і існує громадський контроль у закупівлях. Адже, коли громадяни небайдужі, вони воліють точно знати, куди саме витрачаються бюджетні кошти (а це наші з вами податки), як розпоряджаються комунальним майном територіальні громади, як саме вони забезпечують благоустрій суспільства. А відкритість даних має цьому сприяти, оскільки дає можливість ставити конкретні питання та вимагати конкретних відповідей.

Можливість здійснення громадського контролю у публічних закупівлях забезпечується законодавчо, і перш за все Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Про це прямо зазначено у частин п’ятій статті 7 Закону.

Громадський контроль забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо публічних закупівель, яка підлягає оприлюдненню відповідно до цього Закону, зокрема шляхом здійснення аналізу і моніторингу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, а також шляхом інформування через електронну систему закупівель або письмово органи, що уповноважені здійснювати контроль, про виявлені ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Залучення громадськості до здійснення контролю у сфері закупівель здійснюється відповідно до законів України «Про громадські об’єднання», «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації», «Про інформацію», «Про відкритість використання публічних коштів».

Громадяни і громадські організації та їх спілки не мають права втручатися у процедуру закупівлі/спрощену закупівлю.

Тобто завдяки відкритості інформації щодо закупівель будь-які особи, громадяни, громадські об’єднання мають право аналізувати та моніторити доступні дані, на підставі проведеного дослідження робити висновки щодо наявності/відсутності порушень законодавства у сфері закупівель, та інформувати контролюючі органи про виявлене порушення. Звичайно, можна повідомити і самого замовника, запропонувавши виправити виявлене порушення. Це все не є втручанням у процедуру закупівлі.

Питання громадського контролю у закупівлях також згадується у статті 8 Закону. Ця стаття визначає порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель, що його проводять органи державного фінансового контролю.

Так, рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю за наявності певних підстав (однієї або декількох), що вказані у статті 8 Закону. І однією з цих підстав є не що інше, як інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель.

Тобто, звернення громадської організації до органу державного фінансового контролю щодо виявлення порушень у сфері публічних закупівель може стати підставою для початку моніторингу процедури закупівлі.

Керуючись власним досвідом регіонального координатора з моніторингу медичних закупівель міста Києва та Київської області, міста Львова та Львівської області, міста Одеси та Одеської області, розповім, які ж саме порушення виявляє громадський контроль.

Порушення нами виявляються досить різноманітні — починаючи від порушення термінів оприлюднення інформації про закупівлю і до неправомірного вибору переможця торгів. А крім того, дискримінаційні вимоги в тендерній документації; невірне обрання процедури закупівлі і як наслідок — уникнення проведення конкурентної процедури; завищення вартості закупівлі; поділ закупівлі на частини тощо.

Коли оскаржувати висновок про результати моніторингу до суду

Дії громадського контролю у випадку виявлення порушення

Необхідно звернути увагу замовника на виявлене у сфері закупівель порушення та запропонувати вжити заходів щодо його виправлення (надіслати лист). Можна не обмежуючись цим, надіслати копії листа також до організації, що їй підпорядкований замовник та/або до контролюючих органів. Перш за все, це орган державного фінансового контролю — Держаудитслужба. В межах власних повноважень, визначених відповідним законодавством, порушення у сфері закупівель розглядають також НАБУ, СБУ, ДБР, Рахункова палата.

Знову ж таки, посилаючись на власний досвід скажу, що не варто ігнорувати листи громадських організацій. При опрацюванні закупівель ми маємо у своєму розпорядженні також досить потужні інструменти для аналізу даних, відкриті електронні реєстри тощо, тому інформація про виявлені порушення, як правило, є обґрунтованою.

Пандемія CОVID-19 внесла свої корективи в роботу громадських організацій, що досліджують саме медичні закупівлі. Для полегшення здійснення замовниками закупівель необхідних у боротьбі з пандемією товарів та послуг була запроваджена нова закупівельна процедура, виведена з-під дії Закону — Звіт про укладений договір COVID-19, або ж коронавірусна закупівля. Але у замовників виникали складнощі із її правильним застосуванням.

У своїй роботі я завжди роблю наголос на те, що порушення законодавства у сфері закупівель необхідно попередити, надати замовнику необхідні роз’яснення, можливо консультацію з того чи іншого приводу. Адже переважна більшість  їх — законослухняні громадяни і взагалі не мають на меті щось порушувати. Тому, крім надсилання звичних листів до замовників щодо виявлених порушень, основний акцент було зроблено на наданні роз’яснень щодо проведення таких закупівель.  

Громадський контроль в публічних закупівлях
ТЕТЯНА РУДЕНКО,адвокат, координаторка з моніторингу медичних закупівель Transparency International Ukraine
На скільки можна закуповувати? Що і як? Навіщо постійно перевіряти нормативно-правові акти? Як уникнути проблем із товарами, звільненими від оподаткування ПДВ? Які порушення можливі під час оприлюднення інформації? Як розрахувати потребу на 2021-й?

Відповіді на конкретні питання, що виникали у замовників, я надавала в індивідуальному порядку фактично в режимі 24/7, провела декілька безплатних вебінарів саме по коронавірусних закупівлях, постійно публікувала пости щодо чергових нововведень в цих закупівлях або ж на тему, що потребувала роз’яснень (з огляду на запитання, які отримувала та на виявлені порушення).

І не один раз згадувала рядки І. Франка «Лупайте сю скалу», коли в результаті кількість порушень в регіонах, де проводилася роз'яснювальна робота, врешті-решт пішла на спад.

Отже, якщо ви як замовник отримали лист громадської організації щодо вчинення порушення, головне — не панікуйте. І не зволікайте із наданням відповіді.

Якщо відчуваєте, що ви праві — обґрунтуйте свою позицію з посиланням на норми законодавства. Якщо дійсно десь помилились — виправляйте, що можна виправити. А в спірних випадках краще звернутися за фаховою допомогою.

☝️ Оскарження висновку про результати моніторингу процедури закупівлі

logo