Типовий і примірний договір про закупівлю: коли використовувати

28 червня 2021
1026
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокатка зі спорів з контролюючими органами, консультантка з закупівель

Оскільки замовники використовують державні кошти, Держава держава подбала про те, щоб максимально контролювати не лише їх витрачання, але і умови, за якими витрати здійснюються. Йдеться про контроль Держави держави над формуванням умов договорів, а саме – про типові та примірні договори, що передбачені приписами статей 179, 184 ГКУ. Для чого законодавцем були впроваджені такі інструменти, — роз’яснює експерт.

Що таке типовий договір закупівлі за державні кошти

Як передбачено ч. 1 ст. 41 Закону № 922, договір про закупівлю укладається відповідно до норм ЦКУ та ГКУ, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

А відповідно до приписів ч. 4 ст. 179 ГКУ, в разі укладання господарських договорів, сторони можуть визначати зміст договору на основі: типового договору, який затверджений КМУ, або у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

У ч. 3 ст. 184 ГКУ передбачено, що укладання господарських договорів на основі, у т.ч. типових договорів. повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу і не інакше, як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 ГКУ та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування, у т.ч. типового договору.

Тобто типовий договір укладається на підставі постанови КМУ, наказу певного органу виконавчої влади із повним переліком всіх пунктів, що пропонуються вищим керівництвом. Єдине відхилення, яке може зробити замовник, – деталізувати умови такого договору.

Типовий і примірний договір про закупівлю: коли використовувати
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультантка з публічних закупівель, Київ
Як у тендерній документації на закупівлю електроенергії передбачити умови, які завадять учаснику занизити ціну на аукціоні, навіть коли інструмент аномально низької ціни не спрацює? Як прописати умови, щоб запобігти наслідкам такого зниження в майбутньому, — коли постачальник постійно піднімає ціну додатковими угодами?

Використання типових договорів

З системного аналізу законодавства вбачається, що замовники повинні використовувати типові договори, якщо КМУ, або певне міністерство, або інший орган виконавчої гілки влади видав розпорядчий документ (постанову, наказ) про те, що у певних правовідносинах потрібно використовувати типові договори.

Формування типових договорів потрібно для того, щоб замовники максимально керувалися інтересами держави.

Одночасно посадові особи замовника не зобов’язані сидіти біля комп’ютера та щодня перевіряти у пошукових системах, чи є типовий договір щодо їхньої закупівлі. Достатньо перед проведенням закупівлі уточнити у відповідних державних органів, чи є типові договори щодо певної закупівлі.

Ще один нюанс. Постанову КМУ потрібно виконувати, а от якщо наказ певного міністерства не є зареєстрованим у Мін’юсті, то він має виключно рекомендаційний характер і не є нормативно-правовим актом в розумінні ст. 117 Конституції України. Це вбачається з  п. 1 Указу Президента України «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» від 03.10.1992 р. № 493/92, згідно з яким, нормативно-правові акти, видані, зокрема, міністерствами, і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. При цьому згідно з  п. 2 цього Указу органом державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств є Мін’юст.

Види типових договорів про закупівлю

Оскільки процедура формування типових договорів відповідними органами держави є спрощеною (не потребують багато часу для формування нового тексту типового договору, або скасування старого тексту) їхня кількість може постійно змінюватися.

Втім, варто пам’ятати про такі: 

з/п

 

Вид (в яких закупівлях використовується) типового договору

Орган та дата формування

1

 

Типовий договір про надання послуг з централiзованого опалення, постачання холодної та гарячої води i водовiдведення

Затверджено постановою КМУ від 21.07.2005 р. постановою № 630 (зі змінами)

2

Типовий договір розподілу природного газу

Затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики
та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 30.09.2015 р. № 2498 та зареєстровано в Мін’юсті

 

3

Типовий договір постачання природного газу постачальником «останньої надії»

Затверджено постановою НКРЕКП від 30.09.2015р. № 2501 та зареєстровано в Мін’юсті

 

4

Типовий договір про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії»

Затверджено постановою НКРЕКП від 14.03.2018  № 312В Мін’юсті не зареєстровано

 

 

Що таке примірний договір закупівлі

Частиною 3 статті 184 ГКУ передбачено, що укладання господарських договорів на основі, у т.ч.  примірних договорів, повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу і не інакше, як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 ГКУ та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування, у т.ч. примірного договору.

Відповідно до приписів ч. 4 ст. 179 ГКУ примірний договір – це договір рекомендований органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст.

Цей вид договору схожий на типовий, але дає більше свободи сторонам у виборі певних умов та у можливості вносити додаткові умови.

Мета використання примірних договорів в закупівлях

Як і типовий, примірний договір використовують для того, щоб замовники дбали про бюджетні кошти. В той же час, щоб сторонам було зрозуміло, які моменти відповідний орган виконавчої влади вважає за потрібне обов’язково закріпити у договорі.

Тому перед проведенням закупівлі замовникам потрібно уточнювати, чи є постанови, накази відповідних органів про затвердження примірного договору щодо певного виду закупівель. Якщо такого розпорядження немає, то замовник може формувати договір про закупівлю на власний розсуд. 

Які бувають примірні договори про закупівлю

Процедура затвердження текстів примірних договорів схожа на процедуру затвердження типових,  їхню форму також можуть змінити доволі швидко. Крім того, варто звертати увагу, чи є Наказ зареєстрованим у Мін’юсті.

з/п

 

Вид (в яких закупівлях використовується) примірного договору

Орган формування та дата формування

1

 

Примірний енергосервісний договір

Затверджено постановою КМУ від 21.10.2015р. № 845

2

Примірний договір про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії

Затверджено постановою КМУ від 29.04.2016р. № 357

 

3

Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного
майна, що належить до державної власності

Затверджено постановою КМУ від 12.08.2020р. № 820

4

Примірний договір оренди єдиного майнового комплексу державного підприємства, його відокремленого структурного підрозділу

Затверджено постановою КМУ від 12.08.2020р. № 820

5

Примірний договір підряду в капітальному будівництві

 

Затверджений Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 27.10.2005 N 3

Зверніть увагу, що остання позиція це — наказ, який не зареєстровано в Мін’юсті, тож його приписи мають лише рекомендаційний характер.

Типовий і примірний договір про закупівлю: коли використовувати
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ
На уповноважену особу може чекати штраф за неправомірні зміни до істотних умов договору про закупівлю. А хто відповідатиме за зміни, якщо додаткову угоду підписує керівник чи юрист замовника? Чи потрібен протокол про зміни до договору? Хто оприлюднює зміни до договору?

logo