Конкурентні процедури закупівлі

14 липня 2021
734
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокат Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»

Коли ви новачок в закупівлях, запитань — більше, ніж відповідей. Однак маленькими кроками можна підкорити будь-яку вершину. Дізнайтеся, що таке конкурентна процедура закупівлі, що її вирізняє серед інших та які види конкурентних процедур державних закупівель є в Україні.


Конкурентні процедури закупівель – це ті, що проводяться на основі конкурентного відбору учасників. Умовно кажучи, «виграє» кращий і дешевший.

І Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) дозволяє замовнику обрати того самого кращого і дешевшого учасника, провівши одну із таких конкурентних процедур:

Оголошення про проведення відкритих торгів

Звісно, замовник не завжди має право вільно обирати між цими процедурами, бо ж обов’язкові вимоги до них ніхто не відміняв. То ж саме на можливостях та особливостях цих процедур і зупинимось далі.

Найбільш поширена та й основна процедура закупівлі – відкриті торги. Їй присвячено розділ 4 Закону. І тут достатньо двох учасників, щоб казати, що торги відбулися.

Інший вид конкурентної закупівлі – торги з обмеженою участю замовнику слід обрати, коли є потреба спочатку оцінити кваліфікацію учасника, а потім вже укладати з ним договір. А саме, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

  • для товарів і послуг – 133 тисячі євро;
  • для робіт – 5 150 тисячі євро.

У торгах з обмеженою участю перевіряються, на відміну від відкритих торгів,  усі кваліфікаційні критерії, а саме:

  1. наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
  2. наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
  3. наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
  4. наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.


    Конкурентні процедури закупівлі
    ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ
    За законом замовник під час торгів висуває до учасників кваліфікаційні критерії та вимагає подати документально підтверджену інформацію про їхню відповідність цим критеріям. Установлювати можна як лише один, так і кілька кваліфікаційних критеріїв.

При цьому, тут враховуватимуться і мінімальні допустимі значення за кожним установленим кваліфікаційним критерієм, вага кожного критерію та методика оцінювання значень, що перевищують мінімальний допустимий рівень, для обрання у кваліфікаційному відборі учасників процедури закупівлі, яких буде запрошено подати свої тендерні пропозиції до участі у другому етапі торгів з обмеженою участю.

Вже на етапі оприлюднення оголошення в електронній системі замовник може надіслати учасникам процедури закупівлі, які можуть відповідати встановленим у тендерній документації вимогам, запрошення до участі. Учасник, який таке запрошення не отримав, все рівно за бажання може взяти участь.

Проводяться торги з обмеженою участю у 2 етапи:

  1. на першому етапі проводиться кваліфікаційний відбір учасників. Для цього їх потрібно бодай четверо, інакше система відмінить торги. За результатами розгляду і оцінки кваліфікації учасників процедури закупівлі замовником складається протокол кваліфікаційного відбору;
  2. другий етап матиме місце, якщо до нього допустять кількість учасників, визначену в оголошенні, або якщо буде допущено не менше ніж три учасника.

Ціна ж розкриватиметься під час самого аукціону, підхід до якого аналогічний аукціону при відкритих торгах (крім вимог частин другої та дванадцятої статті 29 Закону).

А ось така конкурентна процедура публічних закупівель як конкурентний діалог, навпаки, може мати місце (проте не обов’язково), коли замовник не може визначити необхідні технічні, якісні характеристики (специфікації) робіт або визначити вид послуг і для прийняття рішення про закупівлю необхідно провести переговори з учасниками процедури закупівлі.

Стаття 34 Закону чітко визначає, що ця процедура можлива, коли:

  1. замовник не може визначити вимоги до предмета закупівлі внаслідок його природи, складності, зокрема у разі закупівлі юридичних послуг, розробки і впровадження інформаційних систем, програмних продуктів, здійснення наукових досліджень, експериментів або розробок, або
  2. виконання договору про закупівлю передбачає розробку проекту виконання робіт (надання послуг) або використання нових інноваційних технологій; або
  3. замовник не може визначити точну технічну специфікацію з використанням наявних технічних стандартів.

Конкурентний діалог не застосовується у разі закупівлі робіт і послуг з готовим проектом їх виконання або надання.

Тут теж все відбувається у 2 етапи. Ті учасники, які вдало подолали перший (але не менше ніж три), запрошуються на зустріч із замовником, за результатом яких все і вирішиться остаточно.

Як бачите, всі ці три конкурентні процедури супроводжуються тендерною документацією. Хоч кожна встановлює додатково дещо інші умови до кожної з них. Та й відміна процедури закупівлі «лягає на плечі» системи (замовнику не потрібно готувати окремі обґрунтування). ЕСЗ автоматично відмінить закупівлю, якщо подано до участі у конкурентному діалозі менше трьох тендерних пропозицій; у кваліфікаційному відборі першого етапу торгів з обмеженою участю — менше чотирьох пропозицій. А допущено до оцінки — менш ніж три тендерні пропозиції.

Ризики під час конкурентних процедур закупівель

Як бачите, торги з обмеженою участю та конкурентний діалог є, скоріше, виключенням. І слід бути обережним, приймаючи рішення йти їх шляхом. Принаймні вже через те, що службові (посадові) особи замовника можуть отримати штраф у розмірі від 17 до 51 тис. грн за їх безпідставне застосування.

Крім того сам договір, укладений за результатом безпідставно проведеної закупівлі, може бути визнано недійсним.

Тому вже на етапі прийняття рішення про їх проведення слід озброїтись документацією з відповідним правовим обґрунтуванням, яке віднайде своє втілення в протоколах тендерного комітету/уповноваженої особи. А також важливо належним чином визначати розмір предмета закупівлі (еквівалент євро). Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в ЕСЗ оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі (ч. 3 ст. 10 Закону).

А поки стосовно особливостей конкурентного діалогу та торгів з обмеженою участю судова практика майже відсутня. Ми стежимо за змінами в публічних закупівлях та судовими рішеннями,  тож додатковими ризиками та цікавою практикою ваших колег інформуватимемо надалі. Стежте за оновленнями на порталі «Держзакупівлі», а також на нашому Телеграм-каналі та сторінці Facebook.

logo