Закупівля послуг з організації шкільного харчування 2021-2022

21 липня 2021
352
Середній бал: 5 із 5

Відповідальність за якісне харчування несуть як замовник, так і виконавець. Тож необхідно чітко знати правила закупівлі послуг з організації шкільного харчування, зокрема, щодо визначення предмету закупівлі, встановлення технічних вимог та затвердження примірного двотижневого меню. Бажаєте провести вдалу закупівлю? Тоді наші поради саме для вас.


Відповідальними за організацію харчування дітей у навчальних закладах є:

  • засновники/власники, керівники цих закладів
  • організації/підприємства, які забезпечують харчування дітей.

Харчування дітей має бути організовано в суворій відповідності до законодавства України, а примірне меню — погоджено з уповноваженим органом. Але давайте про все послідовно.

закупівля послуг з організації шкільного харчування

Зміни в Законі про публічні закупівлі: що врахувати

Якими нормативними актами керуватися

Існує цілий ряд нормативно-правових актів, які встановлюють порядок організації харчування, а саме:

Закупівля відповідних послуг повинна проводитися згідно з вимогами цих документів. Це означає, що замовник зобов'язаний враховувати і передбачати їх у тендерній документації та у проекті договору.

Предмет закупівлі послуг з організації шкільного харчування

Для того, щоб коректно визначити предмет закупівлі, необхідно скористатися національним класифікатором України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі — ЄЗС), який був затверджений наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 №1749.

Визначення предмета закупівлі повинно здійснюватись згідно з показником 4 цифри основного словника. А ось для визначення окремих частин предмета закупівлі використовуйте показники 4-8 цифр ЄЗС, а також обсяг, місце надання послуг та номенклатуру.

Для правильного вибору коду ЄЗС для здійснення закупівлі послуг з організації харчування слід скористатися пунктом 2 Порядку № 116. Відповідно до нього, харчування дітей в дошкільних установах, або дітей, які навчаються в закладах загальної, а також в закладах профтехосвіти, може здійснюватись:

  • за місцем виховання, навчання;
  • на підприємстві громадського харчування, з яким засновник чи власник навчального закладу уклав договір.

Відповідно до вищевикладеного визначається і предмет закупівлі:

  • в разі отримання послуг з харчування в навчальному закладі — за кодом «55520000-1 Кейтерингові послуги». Якщо необхідно деталізувати по категорії, то слід скористатися кодом «55523000-2 Кейтерингові послуги для інших підприємств або установ»;
  • в разі отримання послуг з харчування за межами навчального закладу визначення предмета закупівлі слід здійснювати за кодом «55510000-8 Послуги їдалень».

Можлива також ситуація, коли у замовника немає планів з використання приміщення закладу для приготування їжі — заклад планується використовувати виключно для харчування. Тобто приготування їжі виконавцем здійснюється у власному або орендованому приміщенні з подальшим постачанням за необхідною адресою. Для закупівлі подібних послуг доцільно використовувати такі коди:

  • 55520000-1 Кейтерингові послуги;
  • 55320000-9 Послуги з організації харчування. Деталізація по категорії здійснюється за допомогою коду «55321000-6 Послуги з готування їжі».

Технічні вимоги щодо організації послуг з харчування

Необхідно, щоб технічні вимоги в тендерній документації ураховували особливості організації послуг з харчування, визначені Порядком № 242/329.

Нагадаємо, що виконання норм харчування несуть відповідальність засновники/власники та керівник навчального закладу.

Тобто, при підготовці технічного завдання до процедури закупівлі, замовник має розуміти, яким буде примірне меню. Останнє своєю чергою має не тільки відповідати нормам харчування, а й бути різноманітним.

Так, затверджують двотижневе меню:

  • керівництвом закладу;

або ж

  • керівництвом підприємств громадського харчування;

або ж

  • керівництвом організації, яка займається наданням послуг з харчування дітей (п. 19 Порядку № 242/329).

Але й це ще не все. Далі необхідно пройти процедуру узгодження меню.

Закупівля послуг з організації шкільного харчування 2021-2022
ОЛЕНА СТЕПАНОВА, директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Чи можна закуповувати продукти харчування для шкіл за одним кодом 15894210-6 — «Шкільне харчування»? Чи їх потрібно ділити за кодам продуктів?

Як затвердити примірне меню

Виходячи з вимог пункту 19 Порядку № 242/329, примірні двотижневі меню повинні узгоджуватися з територіальною організацією державної санітарно-епідеміологічної служби. Однак у зв'язку з постановою Кабінету Міністрів України про ліквідацію Держсанепідслужби (постанова КМУ «Деякі питання державної санітарно-епідеміологічної служби» від 29.03.2017 № 348) її функції в частині контролю за виконанням вимог санітарного законодавства покладено на Держпродспоживслужбу. А це означає, що в Порядку № 242/329 мали б з'явитися зміни. Втім на цей час відповідних змін в згаданому Порядку немає.

При цьому слід зазначити, що вищевказані повноваження Держпродспоживслужби підтверджені рішенням Верховного Суду України. А тому необхідно констатувати, що узгоджувати двотижневі меню необхідно саме в територіальному органі Держпродспоживслужби.

Тепер розберемося з тим, хто і коли повинен погоджувати примірне меню: замовник ще до оголошення закупівлі, учасники на етапі підготовки пропозиції або виконавець вже після підписання договору про закупівлю? Пункт 19 Порядку № 242/329 встановлює вимогу узгодження двотижневих меню, однак при цьому в його тексті відсутні:

  • вказівки щодо конкретної особи, наділеною правом це робити;
  • немає даних про терміни, протягом яких необхідно виконати узгодження.

Це говорить про те, що замовник може вимагати надання узгодженого примірного двотижневого меню вже у виконавця. Такий висновок можна зробити, ґрунтуючись на рішенні Постійної діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері закупівель (далі — колегія АМКУ).

Але тут виникає ще питання: чи має право замовник встановити власні вимоги до меню, за яким виконавець надаватиме послуги з організації харчування?

З тексту Постанови № 1591 вбачається, що у замовника є право здійснювати самостійний вибір меню. Але при цьому обов'язковою вимогою є успішне проходження узгодження в територіальному органі Держпродспоживслужби до початку харчування.

До речі, виконавець має право визначати рецепти, відповідно до яких будуть готуватися страви, вже після укладання договору про закупівлю.

Пам'ятайте, що встановлювати в тендерній документації вимоги до погодження примірного меню доцільно так, щоби:
  • збільшити кількість потенційних учасників процедури закупівлі;
  • дотримати строків надання послуг, встановлених у документації.

Крім того, це допоможе учасникам чітко розуміти усі вимоги, а вам як замовнику мати якісне меню, що відповідає нормам харчування дітей.

logo