Допорогові закупівлі: інструкція внесення в Прозоро

5 серпня 2021
301
Середній бал: 5 із 5
експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук

Якщо нечасто закуповуєте на суми, менше порогових, увесь час доводиться згадувати, як їх провести в Прозоро. Щоб не помилитися, озбройтеся детальним роз'ясненням експерта. Тож читайте статтю до кінця, щоб не пропустити важливих нюансів.

Закон про публічні закупівлі визначає основними видами закупівель спрощені закупівлі та процедури закупівель. Для них встановлені вартісні межі, що передбачають алгоритм вибору та застосування певного виду закупівлі. Замовники не можуть уникати відповідних дій, адже за це їм загрожує штраф від 25 500 тис. грн. Всі ці вимоги стосуються закупівель від 50 тис. грн, а от все, що менше зазначеної суми, у сфері закупівельників називають допороговими закупівлями. 

Закупівлі до 50 тисяч: як планувати і звітувати

Допорогові закупівлі мають досить спрощений порядок проведення. Кожен з етапів проведення такої закупівлі ви можете прочитати у статті «Допорогова закупівля».

Насамперед, як і будь-яка закупівля, вони вносяться у річний план закупівель.

Далі замовник має вибір, адже Закон передбачає три види здійснення допорогових закупівель:

Умови такого вибору визначені у ст. 3 Закону, що встановлює, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до ст. 10 Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Допорогові закупівлі через прямий договір

Допорогові закупівлі можуть бути здійснені поза межами електронної системи закупівель шляхом прямого укладання договору і оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Допорогові закупівлі у Prozorro Market

Крім того, замовник може застосувати для таких закупівель, у разі закупівлі товарів, Prozorro Market. У цьому випадку,  замовники проводять відбір (для закупівель понад 50 тис застосовується ціновий відбір) і діють наступним чином.

Замовник обирає в Prozorro Market потрібний товар, кладе його у кошик, вказує потрібну кількість та оформлює замовлення.

Замовлення в Prozorro Market подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування товару, його кількість, строк, місце, спосіб поставки та умови оплати товару.

Закупівлі ком­п’ю­терної техніки 2021

Повідомлення про замовлення товару формується та надсилається постачальнику електронною системою закупівель.

У разі коли постачальником не підтверджено замовлення протягом 2 роб. днів з дня отримання повідомлення про замовлення в електронній системі закупівель, відбір постачальника визначається електронною системою закупівель таким, що не відбувся, про що повідомляється замовник.

Якщо ж постачальник підтвердив замовлення замовник укладає із ним договір про закупівлю.

Умови такого договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов, визначених у замовленні в Prozorro Market.

За результатами проведеного відбору постачальника через Prozorro Market замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Такий звіт оприлюднюється протягом 3 роб. днів з дня укладення договору про закупівлю.

Допорогові закупівлі через електронну систему закупівель

Наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (із останніми змінами внесеними наказом № 18 від 17.04.2020) затверджено Інструкцію про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», (далі – Інструкція № 10) тобто саме для допорогових закупівель.

Ця Інструкція визначає порядок використання електронної системи закупівель (далі - ЕСЗ) під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена для спрощених закупівель та процедур закупівель, з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору, або оприлюднення звіту про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до Закону у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без її використання.

В Інструкції № 10 визначено такі поняття як «замовники закупівлі» та «не замовники у розумінні Закону».

Замовник закупівлі - це замовники, визначені в частині 1 статті 2 Закону, а також державні, комунальні, казенні підприємства, їхні дочірні підприємства, господарські товариства чи об’єднання, в яких державна чи комунальна частка у статутному капіталі складає 50 і більше відсотків.

Допорогові закупівлі: інструкція внесення в Прозоро
Наталія Заєцьконсультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Законодавець передбачив випадки, у яких замовник має право не застосовувати спрощеної закупівлі. Однак таке право потрібно обстоювати.

Не замовник в розумінні Закону – юридичні особи, інші суб’єкти підприємницької діяльності, що не відповідають критеріям, визначеним у статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі".

Саме ці юридичні особи можуть застосовувати алгоритм здійснення закупівель, встановлений Інструкцією № 10.

Закупівля відповідно до Інструкції № 10 це придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону, шляхом здійснення відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги(послуг), виконавця робіт із використанням електронної системи закупівель для укладення договору про закупівлю.

Увага! Замовники закупівлі здійснюють допорогові закупівлі, що становлять до 50 тис грн., а не замовники у розумінні Закону можуть проводити допорогові закупівля на будь-які суми.

Якщо допорогова закупівля оголошується замовником, то в електронній системі закупівель він повинен бути обрати вид закупівлі «Спрощена/допорогова закупівля» (рис. 1).

 допорогові закупівлі інструкція

5 порад, як уникнути витівок винахідливих учасників

Після цього, електронна система закупівель відкриє вікно закупівлі і запропонує замовнику встановити галочку навпроти конкретного виду закупівлі (рис. 2).

допорогові закупівлі в системі прозоро

Якщо оголошується закупівля не замовником у розумінні Закону, то в системі він має тільки два варіанти або «допорогова закупівля» або «звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель».

Далі алгоритми дій схожий для обох видів замовників.

Інформація, що обов’язкова для оприлюднення в допороговій закупівлі, визначена в Інструкції № 10. Після оприлюднення оголошення про допорогову закупівлю замовник має можливість вносити зміни в інформацію та документи щодо закупівлі до початку етапу подання пропозицій учасників. Уся історія внесених змін зберігається і доступна для перегляду користувачами. Якщо зміни вносяться до інформації і документів, які були завантажені окремими файлами, такі зміни додатково завантажуються у ЕСЗ окремими файлами.

Фізична/юридична особа на етапі періоду уточнень до кінця строку його завершення має можливість звернутися до замовника через ЕСЗ за роз'ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю та щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення. Звернення щодо роз'яснення та/або вимога можуть бути подані в ЕСЗ як щодо всієї закупівлі так й щодо окремого лоту.

Допорогові закупівлі: інструкція внесення в Прозоро
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультантка з публічних закупівель, Київ
Переваги та ризики при плануванні закупівлі. Ще на етапі підготовки до неї має розуміти, як саме зможе закупити максимально конкурентно та ефективно.

Важливий момент, що звернення щодо роз'яснення та/або вимога формуються лише в текстовому вигляді без можливості приєднання файлів.

Питання учасників є анонімними до закінчення аукціону. З метою збереження анонімності замовник відповідає на питання, за потреби завантажує додаткові файли в такому ж порядку, як у випадку розміщення/зміни оголошення Закупівлі.

На етапі подання пропозицій до кінця строку його завершення учасники подають пропозиції в ЕСЗ шляхом заповнення електронної форми з окремими полями та завантаження інформації та документів у вигляді електронних документів через авторизовані/попередньо авторизовані електронні майданчики.П’ять запитань з практики проведення спрощених закупівель

Кожен учасник має можливість подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про закупівлю частини предмета закупівлі (лота). Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, ЕСЗ не приймаються.

 Учасник має можливість вносити зміни та уточнення до поданої ним пропозиції до кінцевого строку завершення етапу подання пропозицій учасників, визначеного замовником.

Уся історія внесених змін до пропозиції зберігається у ЕСЗ та стає доступною для перегляду користувачами після закінчення етапу електронного аукціону.

ЕСЗ надає можливість учаснику відкликати(анулювати) свою пропозицію до закінчення строку її подання, встановленого замовником.

 Дата та час електронного аукціону призначаються ЕСЗ автоматично.

Перед початком етапу електронного аукціону ЕСЗ автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни пропозицій учасників. Інформація про учасників та їх пропозиції є закритою до закінчення етапу електронного аукціону.

Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано більше ніж одна пропозиція, ЕСЗ активує єдиний модуль «Аукціон». Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано одну пропозицію, то ЕСЗ автоматично переходить до етапу розгляду пропозицій учасників.

Усі користувачі мають можливість у режимі онлайн (оn-lіnе) спостерігати за ходом електронного аукціону.

Доступ учасників до єдиного модуля «Аукціон» здійснюється через авторизовані/попередньо авторизовані електронні майданчики.

Аукціон проводиться як і для будь-якого виду конкурентної закупівлі.

На етапі розгляду пропозицій учасників ЕСЗ автоматично розкривається вся інформація, зазначена в пропозиціях учасників, та формується перелік учасників у порядку від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни / приведеної ціни.

Документи замовника з інформацією щодо переможця закупівлі та/або відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції завантажуються ним в ЕСЗ окремими файлами.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція учасника, у разі відхилення попередньої найбільш економічно вигідної пропозиції учасника, визначається ЕСЗ автоматично. При цьому замовник повторно здійснює в ЕСЗ дії щодо визначення переможця закупівлі.

Нові електронні поля в ЕСЗ: заповнюємо разом

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов’язаний надати йому відповідь.

 На етапі визначення переможця закупівлі та завершення закупівлі замовником, у разі прийняття замовником рішення про визначення переможця закупівлі, в ЕСЗ публікується інформація про намір укласти договір з переможцем закупівлі шляхом завантаження окремого файлу та ЕСЗ формується інформація про переможця закупівлі (назва переможця закупівлі, ціна його остаточної пропозиції, документи щодо пропозиції).

Договір про закупівлю, що розміщується в ЕСЗ протягом двох робочих днів з дня його укладання, є у вільному доступі для перегляду користувачами.

У разі відміни закупівлі, замовник зазначає підстави про таку відміну шляхом заповнення відповідних полів та завантаження окремого файлу з відповідною інформацією.

У разі, якщо до кінця завершення строку подання пропозицій учасників не зареєстровано жодну пропозицію, ЕСЗ автоматично визначає закупівлю такою, що не відбулася.

У разі, якщо до кінця завершення строку розгляду пропозицій учасників замовником відхилені всі подані пропозиції учасників, ЕСЗ автоматично визначає закупівлю такою, що не відбулася.

Таким чином, замовники мають вибір щодо алгоритму дій при проведенні допорогових закупівель, але мають керуватися не тільки простішим варіантом, а й тим, що забезпечить більш економні умови закупівлі шляхом конкурентної боротьби.

logo