Електронний каталог закупівель: переваги та правила використання

25 серпня 2021
498
Середній бал: 5 із 5

Електронний каталог – це інструмент у системі Prozorro. Закупівлю через нього задумано як альтернативу закупівлі без застосування електронної системи та спрощеної закупівлі. За функціоналом електронний каталог Прозоро подібний до великих інтернет-магазинів, які публікують інформацію про свої товари, а покупці замовляють у них такі товари. Які умови та особливості використання е-каталогу Prozorro-Market? Як він працює та в чому його переваги для замовника?

Коли використовується е-каталог

Поняття та основні засади використання електронного каталогу (далі – е-каталог) визначено в Законі «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922).

Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 1 цього Закону електронний каталог:

  • є систематизованою базою актуальних пропозицій;
  • формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією (далі – ЦЗО) в електронній системі закупівель;
  • використовується замовниками для відбору постачальників товарів, вартість яких є меншою за вартість, установлену в п. 1–3 ч. 1 ст. 3 Закону № 922.

Як закуповувати пальне в електроному каталозі у Prozorro Market

Отже, замовник може використовувати е-каталог за умови, що:

  • закуповується саме товар, а не роботи чи послуги;
  • вартість цього товару є меншою за вартісні межі для процедур закупівель (200 тис. грн, а в окремих сферах господарювання — 1 млн грн).

У ст. 3 Закону № 922 урегульовано питання щодо використання е-каталогів для «допорогових» закупівель та тих, які підпадають під спрощений порядок, а саме:

1) закуповуючи товари вартістю до 50 тис. грн ( з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель), замовники;

  • можуть використовувати ЕСЗ, у том числі електронні каталоги;
  • зобов’язані оприлюднювати в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, якщо такі закупівлі проводяться поза ЕСЗ (п. 3 ч. 3 ст. 3). А якщо купівля відбувається через е-каталог, то такий звіт також потрібен, але він формується автоматично в ЕСЗ;


2) використання е-каталогу є однією з підстав незастосування порядку проведення спрощених закупівель (п. 7 ч. 7 ст. 3 Закону № 922), тобто альтернативою їх застосування. У такому разі також оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Слід звернути увагу, що повноцінна реалізація норми щодо використання е-каталогу замість спрощеної закупівлі стала можливою завдяки затвердженню постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 Порядку формування та використання електронного каталогу (далі – Порядок № 822).

Як функціонує е-каталог Прозоро-Маркет

Е-каталог, поряд з іншою закупівельною інформацією, зберігається в центральній базі даних. Під’єднані до нього авторизовані електронні майданчики (на сьогодні це e-tender.ua; zakupki.prom.ua; dzo.com.ua; tenders.all.biz; smartTender.biz; tenderonline) отримують інформацію і відображають її у своєму розділі Prozorro Market.

Усі майданчики містять однакову інформацію з каталогу (ті самі профілі, пропозиції й ціни), але кожен з них використовує для роботи свій інтерфейс, свої правила застосування фільтрів тощо. Тому та сама інформація відображається на різних майданчиках по-різному.

Слід зауважити, що авторизовані електронні майданчики оплачують доступ до е-каталогу, тоді як замовники користуються ним безоплатно.

Переваги закупівлі через Prozorro Market

За своєю простотою і швидкістю закупівля через е-каталог подібна до закупівлі поза ЕСЗ. Утім, використання Prozorro Market – справа добровільна для замовників. Водночас його переваги варті уваги.

По-перше, закуповуючи товар через Prozorro Market, замовник заощаджує час і ресурси. Адже включені до каталогу постачальники товару вже пройшли відбір – їх кваліфікацію проведено ЦЗО (адміністратором е-каталогу). Крім того, замовник може бути впевнений, що такі постачальники готові працювати з ним на умовах післяплати.

По-друге, щоб почати закуповувати через е-каталог, замовнику досить лише зареєструватися на авторизованому електронному майданчику, підключеному до Prozorro Market.

Зміни в Законі № 922: що нового у закупівлях через ЦЗО

Структура е-каталогу

Елементами каталогу є категорії товару та профілі товару. Розглянемо, що означають ці поняття, керуючись визначеннями, наданими у Порядку № 822.

Категорія товару —  це сукупність профілів товару, сформованих за показниками третьої – восьмої цифр у межах одного розділу основного словника національного класифікатора України ДК 2015 «Єдиний закупівельний словник» (на сьогодні чинним є класифікатор, затверджений наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749).

Кожна категорія поділяється на підкатегорії, які, у свою чергу, поєднують певну кількість профілів.

Наприклад, до такої групи товарів, як «Нафта і дистиляти», входять товари трьох категорій: бензин; газ скраплений; дизельне паливо. Категорія «Бензин» поділяється на підкатегорії: бензин А-92 (Євро 5), бензин А-95 (Євро 5). Перейшовши в підкатегорію, знайдемо окремі пропозиції товарів та їх ціни. Цей товар можна знайти в е-каталозі і за конкретною мережею автозаправок — ОККО, Amic, Motto, БРСМ-Нафта, WOG, Glusco, Авіас, та ін.

Отже, за конкретними ознаками замовник може вибрати потрібне йому пальне.

На сьогодні Prozorro Market містить понад 500 категорій товарів, найбільш популярними з яких є:

  • комп’ютерне обладнання;
  • машини для обробки даних (апаратна частина);
  • медичне обладнання та вироби;
  • медичні матеріали;
  • мережеве обладнання;
  • нафта і дистиляти.
  • офісне устаткування та приладдя різне;
  • фармацевтична продукція;
  • фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офісного друку.

Профіль товару — це сукупність характеристик товару в межах визначеної адміністратором категорії товару, яким може відповідати один або кілька товарів.

Ідеться про конкретний опис товару, технічні та якісні вимоги до нього. Завдяки цьому опису постачальники можуть пропонувати товари, які відповідають такому опису.

Отже, аналогічні товари об’єднано в профілі, що дає змогу замовнику порівнювати їх і шукати товар за найвигіднішою ціною. Ціна товару в е-каталозі на момент замовлення є актуальною. Адже законодавство зобов’язує постачальника в разі зміни  ціни, зазначеної ним під час розміщення пропозиції, оновлювати інформацію про таку пропозицію. Тож коли замовник робить замовлення в е-каталозі, майданчик перевіряє актуальність ціни в центральній базі даних.

Відбір постачальника замовником

Відбір замовником постачальника через е-каталог має свої правила, установлені Порядком № 822. Так, якщо закуповується товар, вартість якого:

  • не перевищує 50 тис. грн — замовник відбирає постачальника, формуючи замовлення в е-каталозі (п. 53 Порядку № 822);
  • дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартісні межі для процедур закупівель, — шляхом запиту ціни пропозицій постачальників (п. 56 Порядку № 822).

Тобто йдеться фактично про закупівлі двох видів через е-каталог: прямі (як у звичайному інтернет-магазині) і через запит ціни пропозицій. Алгоритм проведення кожного з цих видів закупівлі детально прописано в Порядку № 822 і реалізовано в ЕСЗ.

☝️ Альтернатива спрощеним закупівлям

Висновок

Використання Prozorro Market дає багато переваг. Купувати через нього зовсім не складно. Для цього не треба ні складати тендерну документацію, ні розглядати пропозиції.

Процес закупівлі через е-каталог повністю автоматизований. Замовник просто вибирає в е-каталозі товар з потрібними характеристиками за вигідною ціною та від надійного постачальника і замовляє товар.

logo