Відміна тендеру: підстави й обґрунтування

28 серпня 2021
369
Середній бал: 5 із 5

Для відміни торгів чи визнання їх такими, що не відбулися є регламентовані законом підстави. Роз’яснюємо, коли яку підставу для відміни торгів замовником можна використовувати та як її правильно обґрунтувати.

Підстави для відміни торгів

Так, Законом про публічні закупівлі передбачено дві підстави, для того, аби закупівля була відмінена.

Відміна торгів на етапі розгляду ТП та її оскарження

Підстава 1

Замовник може відмінити тендер у випадку, коли немає подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.

Приміром, трапляються випадки, коли замовник оголошує про закупівлю 40 стаціонарних комп’ютерів, проте в процесі закупівлі, компанія зазнала реорганізації і частина працівників почала працювали віддалено. Відповідно, замовнику тепер потрібна менша кількість комп’ютерів, або ж стали потрібні ноутбуки. Увага! Коли замовник відміняє тендер через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, можливості провести повторно таку ж саму закупівлю вже немає.

Як варто обґрунтовувати відміну торгів замовником за таких обставин? Для цього потрібна:

  • службова записка ініціатора закупівлі;
  • чи інший внутрішній документ замовника відповідно до внутрішнього регламенту.

Підстава 2

У випадку, коли виявлено порушення законодавства у сфері публічних закупівель, і усунути їх неможливо, замовник зобов’язаний відмінити тендер.

Наразі відміна тендеру через неможливість усунути порушення є однією із найпоширеніших підстав. Трапляються випадки, коли сам замовник знаходить в своїх закупівлях порушення і аби уникнути проблем із органами контролю, відміняє закупівлю.

Трапляється, що й Держаудитслужба, проводячи моніторинг процедури закупівлі, виявляє у діях замовника порушення. У цьому випадку вона зобов’язує замовника відмінити торги.

Ця підстава про відміну торгів передбачає будь-які порушення законодавства при проведенні публічних закупівель. Зокрема, причиною може слугувати порушення строків розгляду тендерної пропозиції, або ж якщо замовником були несвоєчасно надані роз’яснення стосовно змісту тендерної документації.

Зауважимо, що якщо ви хочете застосувати цю підставу для того, аби відмінити тендерну закупівлю, то обов’язково у рішенні про відміну описуйте, які саме порушення були виявлені.

Підстави визнати тендер таким, що не відбувся

Для визнання тендеру таким, що не відбувся, теж існує дві підстави.

Підстава 1

Тендер може бути визнаний таким, що не відбувся у випадку, коли замовник не може провести закупівлю у зв’язку із діями непереборної сили.

Отож розглянемо, які ж обставини визначені законодавством як непереборна сила.

Форс-мажорні обставини, або ж обставини непереборної сили – це надзвичайні та невідворотні обставини, через які об’єктивно неможливо виконати:

  • зобов’язання, що передбачені умовами договору, зокрема контракту чи угоди;
  • обов’язки за законодавчими та іншими нормативними актами.

Детальніший перелік таких обставин зазначений у ч. 2 ст. 141 Закону № 671.

Обставини непереборної сили засвідчуються Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними палатами і там же видається сертифікат про такі обставини. Цей сертифікат видається ТПП протягом 7 календарних днів.

Таким чином, тендер може бути визнаний таким, що не відбувся через дію непереборної сили, якщо замовник підтвердить це сертифікатом ТПП, чи уповноважених нею регіональних палат.

Пам’ятайте! Замовник може частково (за лотом) відмінити тендер чи визнати його таким, що не відбувся.

Підстава 2

Ще однією підставою для визнання тендеру таким, що не відбувся, може послугувати скорочення видатків на закупівлю товарів, робіт або послуг. І хоча Законом чітко не прописано, чи повинен замовник документально підтвердити таку підставу, проте слід її обґрунтувати.

Зокрема, бюджетна установа може скористатися рішенням сесії або розпорядженням органу вищого рівня. Окрім того, таке рішення може бути використане при обґрунтуванні змін у кошторисі, бюджетному плані асигнувань і річному плані закупівель.

logo