Штрафи на уповноважену особу

7 вересня 2021
3132
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокатка зі спорів з контролюючими органами, консультантка з закупівель

Те, що проведення закупівель справа відповідальна, зрозуміло з вимог Закону № 922. А що чекає на уповноважену особу, яка припуститься помилки під час закупівлі? За які огріхи доведеться сплатити грошима? Підстави, розміри штрафів та власне процедуру застосування штрафу до уповноваженої особи замовника роз’яснюємо у статті.


Організацією та проведенням процедур закупівель (у т.ч. спрощених закупівель) від імені замовників займаються спеціальні особи, які Законом № 922 визначені як  – уповноважені особи (далі – УО). Тож кожному замовнику, а надто його УО потрібно знати та пам’ятати що за певні порушення законодавства, таку УО можуть оштрафувати.

Штрафи на уповноважену особу

Робота УО в Prozorro з початку 2022 року: що врахувати

За що штрафують уповноважену особу

Зверніть увагу, що мова йде саме про штрафи, що застосовують до УО, тобто до фізичної  особи  (людини), і це – адміністративний штраф, що передбачений ст. 164-14 КУпАП 

У ст.164-14 КУпАП описано два блоки правопорушень. В першому блоці штрафи менше, адже передбачається, що протиправні дії УО завдадуть менше шкоди бюджету, ніж правопорушення, що викладені у блоці другому.

Перший блок викладений у частинах 1-2 ст.164-14 КУпАП. Так, в першій частині описано склад порушення та вид адміністративної відповідальності – штраф, у другій частині вказано розмір штрафу за повторність порушення, що описано у ч.1 ст. 164-14 КУпАП. Розглянемо детальніше.

Отже, за приписами першого блоку УО штрафують за:

  • порушення порядку визначення предмета закупівлі;
  • несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації;
  • тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону;
  • розмір забезпечення тендерної пропозиції, встановлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом;
  • неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;
  • неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону від 17.03.2020 р.
    № 530-IX;
  • ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом; порушення строків розгляду тендерної пропозиції.

Другий блок викладений у частинах 3-4 ст.164-14 КУпАП. Як і в попередньому блоці, в третій частині описано склад порушення та вид адміністративної відповідальності – штраф, у четвертій частині вказано розмір штрафу за повторність порушення, що описано у ч. 3 ст.164-14 КУпАП.

Отже, за приписами другого блоку УО штрафують за:

  • придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону;
  • застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом;
  • невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону;
  • відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення);
  • укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі;
  • внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом;
  • внесення недостовірних персональних даних до електронної системи закупівель та неоновлення у разі їх зміни; порушення строків оприлюднення тендерної документації.

❗️❓ Чи публікувати в ЕСЗ інформацію про відшкодування коштів працівнику

Розмір штрафів на уповноважену особу

Величина штрафів залежить від того, чи вчинене нове порушення особою, яку протягом року вже було піддано адміністративному стягненню за таке саме порушення. Тобто, якщо до УО протягом року було застосовано штраф за ч. 1 ст. 164-14 КУпАП за те, що вона порушила порядок визначення предмета закупівлі, то «повторним» буде порушення саме порядку визначення предмету закупівлі. Якщо ж буде виявлено, що УО встановила у тендерній документації розмір забезпечення тендерної пропозиції, більше, ніж визначено Законом № 922, то це також порушення ч.1 ст.164-14 КУпАП але інше. Тож до УО застосовується менший розмір штрафу, хоча формально це її друге порушення, але з іншим складом.

У КУпАП розмір штрафів прив’язаний до неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що наразі становить 17 грн, для цілей застосування штрафів.

Отже, за порушення кожної з наведених вище частин ст.164-14 КУпАП, встановлені такі штрафи на уповноважену особу 2021, у тис. грн:

Штрафи на уповноважену особу 

⚡️ П’ЯТЬ МІФІВ ПРО ЗАКУПІВЛІ, ЯКІ УСКЛАДНЮЮТЬ ВАМ РОБОТУ

Хто накладає (застосовує штраф)

Потрібно розрізняти поняття «застосування штрафу» і «складання протоколу». Так, протоколи, які свідчать про виявлені порушення, що здійсненні УО складають переважно органи Держаудитслужби. А Державний зовнішній фінансовий контроль (аудит) стосовно здійснення закупівель за рахунок коштів державного бюджету проводиться Рахунковою палатою на всіх стадіях закупівель (ст. 13 Закону «Про Рахункову палату»)

Але саме по собі складання протоколу про адміністративне правопорушення не свідчить про те, що штраф буде застосовано, або що порушення дійсно мало місце. Адже, кожній УО надається право спростувати факт того, що мало місце порушення Закону № 922. Тобто надати докази того, що складу порушення, що передбачений ст.164-14 КУпАП у діях (або бездіяльності) УО – немає.

Втім, треба врахувати те, який саме державний орган має право розглядати справи про адміністративні правопорушення. Кажучи просто, хто саме може застосувати (накласти) штраф.

Важливо! Щоб, зокрема, захистити свої права УО має пам’ятати про строки притягнення до адміністративної відповідальності в закупівлях

Як вбачається з приписів ст. 221 КУпАП, справи про адміністративні правопорушення, що передбачені ч.ч. 3-6 ст.164-14 КУпАП розглядають місцеві загальні суди. На практиці це означає, що орган Держаудитслужби складає протокол про правопорушення та передає його на розгляд місцевому загальному суду. Якому саме УО може перевірити на сайті «Судова влада України», вказавши свій населений пункт, або район. Далі суд розглядає справу і вирішує, чи є в діях УО склад правопорушення (тоді застосовується штраф), чи порушення не було (тоді жодних наслідків, у т.ч. стягнення штрафу не настає).

Штрафи на уповноважену особу

Як отримати сертифікат про роботу з тендерною документацією

Важливо! В таких випадках, оскаржити рішення суду можна лише до апеляції за правилами (формою судочинства) розгляду справ про адміністративні правопорушення.

А от правопорушення, що передбачені ч.ч. 1-2 ст. 164-14 КУпАП розглядаються органами фінансового контролю. Це означає, що сформувавши протокол про правопорушення, УО запрошують на розгляд справи щодо неї і, якщо державний орган дійде висновку, що правопорушення мало місце, до УО застосують штраф шляхом складання постанови.

В цьому випадку, якщо УО не згодна із застосуванням до неї штрафу, може подати до місцевого суду позовну заяву за правилами адміністративного судочинства (КАС України).

Висновки

УО слід пам’ятати про те, що порушення приписів Закону № 922 може призвести до доволі значних штрафів, що будуть стягнуті саме з них, таких УО.

Тому потрібно постійно перевіряти свої дії з проведення закупівель із вимогами Закону № 922, постійно слідкувати за змінами законодавства та постійно навчатися.

Водночас, якщо до УО буде прийнято постанову про притягнення її до штрафу, потрібно перевіряти, чи компетентний орган прийняв таку постанову, чи мало місце правопорушення та зважати на строки. Якщо постанову було прийнято із порушеннями, її можна оскаржити до суду або до суду вищої інстанції.

logo