Розгляд тендерних пропозицій: порядок, терміни, застороги

8 вересня 2021
179
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокат Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»

Розгляд пропозицій – фінішна пряма. Фактично, на цьому етапі і вирішується, хто стане постачальником. Як і в які терміни слід визначити справжнього переможця? Експерт роз’яснює порядок розгляду тендерних пропозицій, щоб ви закуповували без подальших ризиків.

Зразки документів для вас:
НОВЕ! Положення про уповноважену особуСкачати зі змінами від 26.06.2021


В той час, коли оцінка тендерних пропозиції/пропозицій – робота електронної системи, замовник відповідає за їх розгляд. Як це відбувається – описує ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).Відхилення тендерної пропозиції учасника: як не помилитися

Отже, добре відомо, що після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.

Замовник має право робити це протягом 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

Проте часом непросто встигнути у цей строк розглянути пропозицію і остаточно визначити, чи відповідає вона тендерній документації. У такому випадку замовник може продовжити цей строк до 20 робочих днів (максимум: 5+20). При цьому слід не забути протягом одного дня (не робочого, а календарного) оприлюднити в електронній системі відповідне повідомлення.

Якщо є підстави для відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію/пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої. Строки розгляду наступної пропозиції – ті ж (5+20 робочих днів).

Якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро; для робіт - 5 150 тисячам євро, то замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

Після того, як замовник розглянув тендерні пропозиції (пропозицію)/пропозиції наступає етап складення та оприлюднення протоколу розгляду всіх тендерних пропозиції. В якому, серед іншого, будуть результати розгляду кожної тендерної пропозиції (відхилення тендерної пропозиції/допущення до аукціону) та підстави відхилення тендерної пропозиції (у разі відхилення).

Як тільки замовник оприлюднить цей протокол, електронна система не раніше, ніж через 5 днів визначить дату і час проведення аукціону.

Також наразі система визначає і аномально низьку ціну. Якщо це відбувається, то учасник повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції. А замовник, своєю чергою, має право відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо не отримає належного обґрунтування або не отримає його протягом робочого дня.

Потім за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції/пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно із Законом.

Пам’ятайте про право, а не обов’язок замовника звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.

Розгляд тендерних пропозицій: порядок, терміни, застороги
НАТАЛІЯ ЗАЄЦЬ,консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Як перевірити підстави за статтею 17 в переговорній процедурі закупівлі? Як обумовити у ТД спосіб підтвердження підстав за статтею 17? Яких вимог у ТД не можна встановлювати? Як перевірити наявність антикорупційної програми?

Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Однак не всіх невідповідностей це стосується. А лише визначених тендерною документацією кваліфікаційних критеріїв (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю), а також на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

При цьому неуважному учаснику не можна «повторювати» двічі.

Це все загальні риси. На практиці може виникати безліч нюансів, пов’язаних з розглядом пропозицій. Що можна практично порадити замовникам?

По-перше, під час розгляду тендерних пропозицій чітко аналізувати їх на відповідність тендерній документації.

Ось приклад. Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України сформував висновок від 28.07.2020 про результати моніторингу закупівлі послуг поточного ремонту дороги. Відповідно до нього учасники мали б для документального підтвердження наявності власних/орендованих машин, механізмів та техніки надати підтверджуючі договори (їх копії). Своєю чергою, учасником, якого було визнано переможцем, подано ці договори без додатків, які були їх невід’ємними частинами. Сільська рада змушена припинити тепер зобов’язання за укладеним договором. Більше – в постанові Другого апеляційного адміністративного суду від 30.06.2021 у справі №520/11403/2020.

Проте уникайте надмірного формалізму. Наприклад, якщо статутом учасника передбачається посада «директор», а копії засвідчувала та сама особа, однак як виконавчий директор, то не поспішайте робити висновки про невідповідність пропозиції тендерній документації.

Ви отримаєте ➡️Навчання у зручному онлайн-форматі ➡️ Відеолекції від провідних експертів ➡️Сертифікат про підвищення кваліфікації від Юридичного університету Ярослава Мудрого

По-друге, перевіряємо написане. Так, у справі №910/2265/21 учасник, якого визнано переможцем, подав довідку про відсутність заборгованості. Проте програмою Прозорро через кілька днів у якості відповіді на запит замовника сформовано інформацію «Інформація (Квитанція №2) з ДФС про відсутність заборгованості», що є доступною в електронній системі закупівель, відповідно до якої у переможця станом на 30.11.2020 наявна заборгованість з податків, зборів, платежів. Пропозиція була правомірно відхилена замовником.

По-третє, скурпульозно перевіряємо, чи подано абсолютно все, що вимагалось. Ось у справі № 913/481/20 все завершилось визнанням недійсним укладеного договору. А все через те, що надавши у складі тендерної пропозиції довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт, яка не містила відповідно до технічного завдання тендерної документації усього переліку будівельних машини та механізмів, визначених замовником як необхідні, не відповідало кваліфікаційному критерію наявності обладнання та матеріально-технічної бази. Наслідком такої невідповідності є те, що відповідна тендерна пропозиція підлягала б відхиленню.

logo