Електронна си­стема закупівель — 2021: нові електронні поля та інструменти

12 лютого 2021
437
Середній бал: 5 із 5
менеджер проєкту із цифрової трансформації Prozorro

Менеджер проєкту із цифрової трансформації Prozorro Андрій Баришполь роз'яснює, як і навіщо розробники додали нові доопрацювання в електронну си­стему. Дізнайтеся, що нового очікувати в ЕСЗ у 2021 році.

Система Prozorro змінила світ закупівель — зробила прозорими витрати коштів платників податків. Ми отримали можливість аналізувати очікувану вартість предмета закупівлі, порівнювати її з остаточною ціновою пропозицією переможця процедури закупівлі. Власне, це й формує економію в системі. Наприклад, замовник планував витратити суму N, а витратив суму M. Витратив менше, тому що учасник запропонував меншу цінову пропозицію. Це стало можливим завдяки конкуренції постачальників між собою — в результаті як трьохраундового аукціону, так і заявлених пропозицій на етапі їх прийняття. Учасники прагнуть побудувати цінову стратегію поданої пропозиції та ставок в I, II, III раунді аукціону так, щоб отримати перевагу перед іншими. Адже той, хто пропонує найнижчу ціну в попередньому раунді, під час подання пропозиції закриватиме наступний раунд. 

Нині ми говоримо про інструменти, стратегії учасників. А на початку розвитку системи Prozorro, у 2015—2016 роках, розв’язували головну проблему — як привернути увагу учасників, представників бізнесу до роботи з державою. І нам, волонтерам, представникам Prozorro, майданчиків важко було переконувати бізнес з аргументами: «Держава не платить», «Мене дискваліфікують несправедливо», «Мою ціну зіллють до початку аукціону», «В закупівлях завжди перемагає свій», «Тендерна документація та вимоги — це лабіринт без виходу». На заперечення, наприклад щодо платежів, ми пропонували повірити, що часи змінилися і держава платить. А вже з часом реалізували можливість бачити транзакції завдяки побудованим тимчасовим сервісам.

Однак головним аргументом Prozorro завжди ставала відкритість. «Prozorro дає змогу відстежити вимоги замовників з вашого робочого місця», «Ви можете переглянути закупівлі, вимоги до них, результати та конкурентів просто зараз», «Аукціони всі проходять в онлайн, ось подивіться просто зараз»… Це спрацювало. Тим більше, коли майданчики дозволили шукати закупівлі, відбирати їх, отримувати на пошту результати тих закупівель, які були цікаві постачальникам для аналізу.

Відкриті дані, доступні для аналізу та систематизації, — перевага будь-якої із систем, що містить багато даних. Вони потрібні передусім, щоб будувати стратегії, політики та ухвалювати рішення для бізнесу. Потрібні, щоб підвищити зацікавленість учасників.

На шляху до електронної тендерної документації

Невід’ємною складовою процедур закупівель в ЕСЗ є тендерна документація. Однак вона часто містить інформацію, яку важко проаналізувати. Учасник не завжди може зрозуміти, в якому вигляді, в якій кількості, за якими документами необхідно подати підтвердження відповідності вимогам замовника. А якщо тендерна документація розміщена у вигляді завантаженого файлу, то майже не доступна для аналізу.

Закон дозволяє розміщувати тендерну документацію в ЕСЗ як у вигляді завантаженого файлу, так і у вигляді заповнених електронних полів. Саме можливість заповнювати електронні поля замість завантажених файлів — дуже важлива для розвитку системи. Електронізація вимог замовника дасть змогу учасникам оперативно аналізувати вимоги, систематизувати їх, допускати менше помилок, коли подають пропозиції. Виведення інформації та вимог тендерної документації в електронні поля допоможе структурувати скарги до АМКУ, спростить роботу державних уповноважених.

Задля електронізації вимог електронної тендерної документації розробники раніше вивели окремі поля щодо умов оплати, форм фінансування, типу предмета закупівлі. Замовник в цих полях зазначає дані, що мають інформативний характер.

Як передбачити формальні помилки в тендерній пропозиції учасника

Іноді замовники вимагали в учасників, що подають пропозиції до конкурентних процедур закупівель, надати підтвердження, самодекларувати відсутність підстав для відмови в участі певними документами довільної форми або ж за формою, що визначає тендерна документація. Бувало, такими вимогами зловживали. Тому учасники допускали багато помилок — вони не знаходили в тендерній документації вимоги, розміщені у вигляді завантажених файлів. Ми вирішили покращити стан справ — перевести в електронний вигляд ці вимоги, зробити їх машиночитними та доступними для аналізу.

У 2020 році команда ДП «Прозорро» розробила механізм так званих критеріїв. Тепер замовники можуть зазначати в електронних полях окремі вимоги до учасника. Учасник, коли подає пропозицію, може надавати у відповідь на вимогу певне значення відповідності у вигляді ствердження, документа, підтвердження «галочкою» тощо. Йдеться про вимоги частини 1 статті 17 Закону № 922

Електронні поля за статтею 17 Закону — зміни розпочато

Замовники, які до цього часу не вимагали окремих форм підтвердження, й надалі не вимагають додаткових дій від учасника. Учасник, коли подає пропозицію, позначає галочками відповідність відсутності підстав.

Ті замовники, які хочуть отримати самодекларацію від учасників у формі документа або інформативного ствердження, роблять це в електронних полях. Учасник в процесі аналізу вимог чітко розуміє, що від нього вимагають.

Підстави для відмови в участі в закупівлі за статтею 17 Закону № 922 — невід’ємна частина тендерної документації. Проте тендерну документацію замовник може розміщувати як у вигляді завантажених файлів, так в окремих електронних полях, які заповнює в ЕСЗ. Якщо підстави за статтею 17 Закону № 922 розміщують в електронних полях системи, така інформація не потребує додаткового обов’язкового дублювання у завантажених файлах.

Електронна си­стема закупівель — 2021: нові електронні поля та інструментиЯкщо інформація, яка розміщена в ЕСЗ у завантажених документах, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені в електронних полях, автентичною вважають інформацію, розміщену в електронних полях (п. 3 Порядку № 1082).

Плани на 2021 рік — нові інструменти для роботи уповноважених осіб

Ми плануємо побудувати взаємодію з інструментами інтеграції так, щоб, наприклад, на вимогу замовника підтвердити відсутність заборгованості зі сплати обов’язкових платежів та зборів, «бот» одразу вантажив в цей розділ довідку з ДФС як відповідь учасника або ж давав посилання на неї. Схожий механізм поширимо на реєстри «замовників» АМКУ, ЄДР, НАЗК, інтеграція з якими вже будується.


На такому самому механізмі відповідності вимогам побудована й «мова пропозиції». Учасник у відповідь на вимогу подавати пропозицію українською мовою зазначає відповідь: так, мова подання пропозиції українська. Якщо ж замовник побачить невідповідність реаліям самодекларування учасника, він саме за цим критерієм учасника дискваліфікує. І ця зв’язка одразу ж буде відображена в ЕСЗ разом із причиною дискваліфікації. Аналогічно працюватимуть вимоги щодо забезпечення. Замовник вимагає забезпечення за певною формою — учасник вантажить у відповідь на цю вимогу банківську гарантію або в майбутньому дає посилання на неї.

Що нового з’явиться у Prozorro у 2021 році

1.електронні поля для вимог за частинами 2 та 3 статті 17З’явиться можливість не лише самодекларувати, а й надавати документи, що підтверджують відсутність підстав відхиляти переможця
2.електронні поля для кваліфікаційних вимогЗ’явиться можливість встановлювати кваліфікаційні критерії і надавати підтвердні документи
3.примірна тендерна документаціяІнструмент, що врахує вимоги нового примірного положення про тендерну документацію та з яким працюватимуть уповноважені особи з 2022 року
4.вартість життєвого циклуЗ’явиться можливість проводити оцінку пропозицій з урахуванням вартості життєвого циклу використання товарів
5.торги з обмеженою участюЗамовники зможуть проводити цю нову процедуру в електронній системі закупівель
6.оборонні закупівліЗамовники, які забезпечують потреби оборони, зможуть проводити нову процедуру та враховувати вимоги Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX
7.тестування уповноважених осібОрієнтовно в I—II кварталах 2021 року запрацює система тестування уповноважених осіб
8.ціна за одиницюЗапрацює інструмент зазначення цін за одиницю в підписаних контрактах. З ним простіше буде визначати очікувану вартість

Ми намагатимемося спростити роботу з неконкурентними процедурами: звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, та переговорною процедурою закупівлі. Мріємо, щоб працювало автозаповнення даних переможців.

Покладаємо великі надії на Prozorro Market та запит цінових пропозицій. Хочемо впровадити нові зручні інструменти для роботи державних уповноважених АМКУ. Плануємо завдяки новим інтеграціям спростити роботу замовників з кабінетом на Є‑data та продовжувати інтеграцію зсистемою Казначейства.

Буде багато зручного та цікавого. І звичайно, ми чекаємо на зворотний зв’язок від користувачів системи.

Електронна си­стема закупівель — 2021: нові електронні поля та інструменти
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Для моніторингу процедур закупівель не стали перешкодою ані нові законодавчі норми, ані карантинний режим. Держаудитслужба своєї роботи не спинила. Дізнайтеся, коли аудитори виявляють порушення під час моніторингу процедури закупівлі?

logo