Досвід виконання аналогічних договорів: найпоширеніші дискримінаційні вимоги

10 вересня 2021
383
Середній бал: 5 із 5
експерт, адвокатка зі спорів з контролюючими органами, консультантка з закупівель

Закон № 922 дозволяє замовникам встановити декілька кваліфікаційних критеріїв для визначення того, чи дійсно учасники здатні якісно виконати свої зобов’язання. Одним з таких критеріїв є наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного/их договору/ів. Однак, замовники нерідко припускаються помилок та дискримінують учасників. Дізнайтеся, які дискримінаційні вимоги в критерії досвіду виконання аналогічного договору найчастіше встановлюють ваші колеги, та вчіться на чужих помилках, щоб надалі не мати проблем з постачальниками та АМКУ.

Відповідно до принципів здійснення публічних закупівель (ст. 5 Закону № 922), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.Відкриті дані, реєстри та публічна інформація: 6 порад для ТД

При цьому важливо пам’ятати і про приписи п. 4 ст. 22 Закону № 922, де сказано, що тендерна документація (далі — ТД)  не повинна містити вимог:

  • що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників,
  • щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам ТД, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Тож, вимагаючи підтвердити, що в учасника є досвід виконання аналогічних договорів, замовник повинен уникати встановлення дискримінаційних вимог. Зверніть увагу на три найпоширеніші помилки колег-закупівельників та не допускайте під час придбання робіт, товарів чи послуг.

Досвід виконання аналогічних договорів: найпоширеніші дискримінаційні вимоги
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Щоб забезпечити безперебійне постачання купленого бензину та дизельного палива, ви маєте правильно прописати кваліфікаційні вимоги. Пояснимо, що передбачати, коли вимагаєте в учасника підтвердити наявність обладнання та матеріально-технічної бази

Дискримінаційна вимога № 1

Для того щоб перевірити учасника достатньо отримати підтвердження досвіду виконання й одного  (єдиного) аналогічного договору. Якщо замовник встановить вимогу про надання доказів виконання декількох аналогічних договорів, це може бути підставою для визнання вимог дискримінаційними. Те саме стосується і вимоги надати підтвердження наявності досвіду виконання аналогічних договорів протягом періоду у декілька років.

Так, учасники із малим строком існування (діяльності), які вже відмінно виконали один договір, можуть поскаржитись, що їх дискримінують на користь учасників, що вже перебувать на ринку декілька років.

Дискримінаційна вимога № 2

Якщо замовник сформує вимогу щодо надання аналогічного договору з чітко визначеним предметом закупівлі.

Наприклад, замовник вимагає надання аналогічного договору з постачання апельсинів, замість того, щоб вимагати аналогічний договір про постачання цитрусових. Або замовник наполягає підтвердити, що учасник має досвід виконання поставки бензину А-95 з Білорусі, коли достатньо написати про досвід поставок бензину А-95.

Щоб не порушувати принцип недискримінації варто бути уважним і зберігати здоровий баланс.

Дискримінаційна вимога № 3

Неправомірно вимагати від учасників підтвердити виконання аналогічного договору з конкретним замовником або з конкретною категорією підприємств.

Приміром, вимога підтвердити досвід виконання аналогічного договору на адресу Дніпропетровської обласної клінічної лікарні імені І. І. Мечникова буде дискримінаційною, так само, як і вимога підтвердити договір із комунальною лікарнею. Доцільно встановити вимогу щодо надання підтвердження виконання договору із будь-якою лікарнею, в залежності від предмету закупівлі. Така вимога вже не буде трактуватися, як дискримінаційна.

Отже, ви як замовник можете вимагати від учасників підтвердження того, що вони надійні та вже мали позитивний досвід виконання аналогічного договору. Втім, підходити до формулювання таких вимог потрібно дуже обережно. Недотримання принципу недискримінації учасників може призвести до оскарження закупівлі, наслідком якого стане, щонайменше, затягування строків процедури закупівлі.

logo